کد خبر: ۱۰۴۵۹۷
تاریخ انتشار: ۲۳:۰۰ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 14
شفا آنلاین>سلامت>قائم مقام وزیر بهداشت ضمن تاکید بر لزوم کلی نگری برای سنجش طرح تحول سلامت از کاهش زیر میزی‌ها در این حوزه خبر داد.
به گزارش شفا آنلاین،در مراسم سمپوزیوم ملی مدل های طرح تحول سلامت که در سالن ابن سینای دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت، با بیان اینکه اغلب مقامات بهداشتی در ایران بر خلاف سایر کشورها از پزشکان کشور هستند گفت: تفکر مردم جامعه درباره طرح تحول سلامت به چند دسته  تقسیم می‌شود، برخی معتقدند که کشور از همه لحاظ من‌جمله بهداشت و درمان نمونه است و عده‌ای فکر می‌کنند که و ضعیت کشور در شرایط متوسط است و در نهایت افرادی هستند که تصور می‌کنند کشور با وجود منابع فراوان در زمینه‌های مختلف از جمله بهداشت ضعیف عمل کرده است.

وی افزود: طبق شاخص توسعه انسانی سازمان ملل ایران شاخص 741 هزارم از یک را به خود اختصاص داده است و از لحاظ درآمد اقتصادی هفدهمین کشور در دنیا ولی با لحاظ سرانه نود و پنجمین کشور در دنیا است. 

وی در ادامه گفت: شاخص توسعه انسانی شامل سه مورد سلامت(طول عمر با کیفیت) آموزش و استانداردهای زندگی است. که از سال 1980 تا 2012 به صورت متوسط در سال 1.6 درصد رشد شاخص انسانی داشته‌ایم و ایران از کشورهای هم‌گروه خود شرایط مطلوب‌تری را داشت و بعد از کره جنوبی دومین کشور در دنیا از لحاظ سرعت کاهش مشکلات مربوط به شاخص توسعه انسانی بود.

حریرچی با بیان اینکه ایران از لحاظ کنترل جمعیت سریع‌ترین کشور در جهان است بیان کرد: با توجه به طرح تحول سلامت شاخص کاهش مرگ و میر کودکان زیر 5 سال از یک پنجم به 17 هزارم رسید اما این نتایج کافی نیست. 

وی تصریح کرد: در سال 85 اکثر پزشکان خصوصی کاری می‌کردند و زیر میزی هم بسیار بود اما در حال حاضر پزشکان به صورت تمام وقت کار می‌کنند و زیر میزی‌ها حذف شده است. 

سخنگوی وزیر بهداشت افزود: ایران از لحاظ شاخص درآمد متوسط و شاخص توسعه شصت و هفتمین کشور در دنیاست ولی متاسفانه با وجود اینکه از لحاظ تولیدمقاله علمی پانزدهمین کشور هستیم،‌از لحاظ تولید علمی رتبه 115 تا 120 را در دنیا داریم. 

وی تاکید کرد: باید کل طرح تحول سلامت را در نظر بگیریم و بعد در مورد آن اظهار نظر کنیم.و از جزئی نگری خودداری کنیم. 

حریرچی با بیان اینکه سیستم بهداشتی کشور در گذشته مبتنی بر طب سنتی بوده است عنوان کرد: تحول سیستم بهداشتی ایران نشان می‌دهد که با گذر زمان ارائه خدمات به سوی مناطق محروم و حاشیه نشین پیش رفته است و در نتیجه آن وضعیت بهداشتی جامعه بهبود نسبی یافت.

معاون وزیر بهداشت در خصوص تاثیر باسوادی و اشتغال زنان در موضوع کنترل جمعیت گفت: آگاهی بیشتر زنان از طریق کسب سواد و اشتغال وضعیت ایران را از لحاظ کنترل جمعیت بهبود بخشید. 

وی خاطر نشان کرد: میزان پرداخت از جیب مردم در بخش خدمات دندانپزشکی 22 تا 28 درصد است این درحالی است که میزان پرداخت از جیب مردم در حوزه خدمات بستری 20 درصد است و 40 درصد مردم جامعه هیچ خدمات دندانپزشکی دریافت نمی‌کنند. 

با این وجود هزینه‌های حوزه سلامت در بخش دندانپزشکی بسیار زیاد است. اما نمی توانیم برای بیمار خطبه بخوانیم و بگوییم که باید 30 سال پیش به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت می‌دادی. 

وی در پایان با اشاره به سرانه مراجعه بیمار به پزشک عمومی و متخصص در سال 91 و 92 گفت: سرانه مراجعه بیمار به پزشک عمومی و متخصص در سال 91 و 92 بسیار کاهش یافت و علت آن افزایش قیمت دلار و وضعیت نامناسب مالی خانوارها بود. که در نتیجه آن مردم مجبور شدند برای جبران آن از خدمات بهداشتی و تفریحی خود بگذرند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار