کد خبر: ۱۰۴۳۸۶
تاریخ انتشار: ۰۳:۵۹ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 14
شفا آنلاین>اجتماعی> برخلاف تصورات عموم مردم به رغم بارش‌های چند ماه گذشته، وضعیت تامین آب در بسیاری از استان‌های کشور مطلوب نیست و در سال‌جاری نیز با کمبود آب مواجه خواهیم بود.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید براساس آمار مندرج در شرکت منابع آب ایران، استان‌های خوزستان، تهران، اصفهان، یزد، همدان، مرکزی، فارس، بوشهر، البرز، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سمنان، لرستان، زنجان، کرمان، قم، مازندران و آذربایجان شرقی با ضریب منفی بارش‌ها مواجه بوده‌اند به طوری که استان تهران در این میان به دلیل داشتن جمعیت بالای 12 میلیون نفر بیش از سایر استان‌ها با محدودیت آب و محرومیت بارش‌ها مواجه بوده است.

       طی سالیان گذشته در کشور همواره در راستای کاهش مصرف آب در ایران اقداماتی در دستور کار قرار گرفته بود اما به دلیل برخی سیاست‌های غلط گذشته این اقدامات تا به امروز نتیجه نداده است و مصرف آب در سراسر ایران با کاهش مواجه نشده است.

       هم اکنون میزان درصد کاهش باران در برخی از استان ها به بیش از 40- درصد رسیده است که استان اصفهان و یزد در صدر این لیست قرار دارند و حتی استانی همانند مازندران که همگان تصور دارند میزان بارش در این استان قابل توجه است در برخی از مناطق به 20- رسیده است که این نشان از نزدیک شدن به خشکسالی در ایران دارد.

       دکتر علی صالح آبادی در این خصوص به «سپید» می‌گوید:« نمی‌توان مجموع سیاست‌های حاصل در یک وزارت‌خانه را دلیل خشکسالی در ایران بیان کرد. باید بگوییم که مجموع سازمان‌های فعال در کشور مقصر اصلی خشکسالی در ایران هستند و مردمی که به آنان گفته می‌شود در مصرف آب صرفه جویی کنند تنها سهم اندکی در پدیده خشکسالی در ایران دارند.»

       براساس گفته برخی از مسئولان وزارت نیرو طی یک دهه گذشته، 92 درصد آب مصرفی در کشور مربوط به بخش کشاورزی است البته این در حالی بوده که متوسط مصرف آب جهانی در بخش کشاورزی 70 درصد است و این آمار نشان می‌دهد ایران همواره 22 درصد بیشتر از متوسط جهانی مصرف دارد. ‌سیستم آبیاری کشاورزی در 90 درصد کشور به طور سنتی انجام می‌شود و این در حالی است که همواره مسئولان بیان می‌دارند که باید به روش مدرن سیستم آبیاری انجام شود اما آیا برای این کار تسهیلات و زیرساخت های لازم انجام شده است؟

       سهیل امجدی فعال بخش کشاورزی در این خصوص به «سپید» می‌گوید:«آبیاری در کشاورزی ایران هنوز غرقابی است و تا بهینه شدن شیوه آبیاری در کشور ما، راه درازی باقی است. در شیوه غرقابی کشاورز با ایجاد کرت‌هایی در زمین و باغ، آب را به تنه درخت یا بوته می‌رساند و به این ترتیب، ریشه گیاه آبیاری می‌شود. آبیاری به شیوه غرقابی بازده بسیار کمی دارد و در واقع بیشتر آب را هدر می‌دهد.

        وقتی آب از میان کرت‌ها به درخت می‌رسد، به زمین فرو می‌رود و هدر می‌شود. آبیاری به شیوه غرقابی با هدر‌رفت 70 درصدی آب همراه است.»

       وی بیان می دارد:« سیاست های دولت باید در خصوص ارائه تسهیلات به کشاورزان تغییر یابد و نباید به کشاورزان همانند دیگر فعالان امر اقتصاد نگاه کرد. متاسفانه بیشتر کشاورزان ایرانی با مشکلات تامین منابع مالی مواجه هستند و کشاورزان ایران همانند کشورهای مطرح دنیا مورد حمایت و توجه قرار نگرفته‌اند. امروز در کشورآمریکا یک کشاورز از زمان شروع به فعالیت، تنها به دلیل اهمیت این بخش مورد حمایت ویژه قرار می‌گیرد و این می‌شود که تمام سیستم آبیاری در این سرزمین به طور هوشمند و علمی انجام می‌شود اما در ایران هیچگاه اینگونه نبوده است.»

       براساس نگاه دقیق به وضعیت بارش‌ها و استان‌هایی که با خشکسالی مواجه هستند متوجه این مهم می‌شویم که عمده سطح زیر کشت در استان‌هایی قرار دارد که در خطر خشکسالی هستند. حال برخی از مسئولان همواره بیان می‌کردند که با استفاده از منابع زیر‌زمینی و سفره‌های آب می‌توان عمده نیاز بخش کشاورزی و کمبود آب در این استان ها را تامین کرد. تفکری که از دید کارشناسان امر غیر منطقی خوانده می‌شود و نشان از برنامه‌های غیر علمی آنان داشته است.

       جمال احدی، کارشناس در حوزه آب می‌گوید:« در بسیاری موارد بخشی از آب کشاورزی‌ از سفره‌های زیرزمینی برداشت می‌شود که البته به‌صورت غیرمجاز از زمین بیرون می‌آید. برای نمونه در سال 1389 در استان خراسان رضوی سالانه 8 میلیارد مترمکعب آب از منابع زیرزمینی برداشت که 6 میلیارد مترمکعب آن به‌ صورت مجاز برداشت شد.

 همچنین در استان‌های مرکزی، فارس و اصفهان نیز حجم برداشت آب از چاه‌های عمیق طی 15 سال گذشته افزایش یافته و باعث افت فشار و پایین آمدن سطح آب شده است.» حال با توجه به تمامی این آمارها باید زنگ خطر را به صدا درآورد و بیان داشت که آب وجود دارد اما میزان سطح بارش‌ها بسیار کاهش یافته است و همین امر موجب خواهد شد که طی سالهای آینده با کاهش چشمگیر آب در کل کشور مواجه شویم و گزینه واردات آب یکبار دیگر روی میز مسئولان سطح اول کشور قرار گیرد که البته این خود پیامدهای جنگ آبی را باتوجه به شرایط کشورها به همراه دارد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: