کد خبر: ۱۰۴۲۷۹
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۰ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 13
شفا آنلاین>سلامت>یک پژوهش جدید نشان داده است احتمال بقا پس از نارسایی کبدی حاد، در 16 سال گذشته به طرز چشمگیری افزایش یافته است.
به گزارش شفا آنلاین،   در حقیقت میزان بقای ۲۱ روزه بیماران، از حدود ۵۹ درصد در سال ۱۹۹۸ به ۷۵ درصد در ۲۰۱۳ رسیده است. به گفته محققان تشخیص و درمان بهتر، می‌توانند مسئول این پیشرفت باشند.

       دکتر ویلیام لی، متخصص کبد از دانشگاه تگزاس گفت: «در حالیکه تعداد بیمارانی که به پیوند نیاز دارند در حال کاهش است، میزان بقای کلی و بقای بدون پیوند افزایش داشته است.»

       با اینکه نارسایی حاد کبدی نادر است، جوانان را درگیر می‌کند و اغلب کشنده است. در این بیماری، تخریب سریع سلول‌های کبدی به‌وسیله داروها یا ویروس‌هایی مانند هپاتیت A و B رخ می‌دهد و منجر به کاهش هوشیاری و نارسایی اندام‌های مختلف بدن می‌شود.

       علت اصلی این بیماری در آمریکا، مصرف بیش‌ازحد استامینوفن است که برخی از آنها به دنبال خودکشی است؛ اما در بیشتر موارد غیرعامدانه است. نارسایی حاد کبد امکان دارد به‌سرعت کشنده شود؛ زیرا کبد وظایف بسیاری از جمله پاک کردن باکتری‌ها و سموم از خون، کمک به پیشگیری از عفونت‌ها، متابولیسم داروها و ذخیره ویتامین‌ها، املاح، چربی و قند برای آینده دارد. درمان‌های کمی برای این بیماری وجود دارد؛ اگرچه در بخش مراقبت‌های ویژه در ۱۶ سال گذشته پیشرفت کرده است.

       لی و همکارانش برای این پژوهش، اطلاعات ۲۰۰۰ نفر را بررسی کردند. همه آنها بین ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۳ نارسایی حاد کبد داشتند و میانگین سن آنها ۳۹ سال بود. آن‌ها دریافتند در حالیکه علت‌ها و شدت بیماری تغییر نکرده است، بقا حتی بدون پیوند کبد به طور چشمگیری رشد داشته است. در ۱۹۹۸، بقای بدون پیوند ۳۳ درصد بود که در ۲۰۱۳ به ۶۱ درصد رسیده است.سپید
Health Day


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: