کد خبر: ۱۰۴۱۷۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۴ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 11
شفاآنلاین :سلامت >جامعه پزشکی >وزیر بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر لزوم تعیین تکلیف هر چه سریع‌تر تعرفه‌های پزشکی امسال، گفت: با توجه به اینکه رشد اعتبارات بیمه‌ها حدود 12 درصد خواهد بود، درباره میزان رشد تعرفه‌ها نیز باید حول و حوش این اعداد به نتیجه برسیم.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر سید حسن هاشمی در حاشیه مراسم سالگرد طرح تحول بهداشت دهان و دندان، درباره وضعیت بیمه‌های تکمیلی در حوزه دندانپزشکی، گفت: گروه هدف ما در این حوزه کودکان 6 تا 12 سال هستند. چرا که اگر دندان را در سنین کودکی مراقبت کنیم، سالم می‌ماند. بر این اساس ما باید کاری کنیم که تعداد دندان‌های پوسیده ایرانیان به حداقل برسد.

تمایل وزارت بهداشت برای توافق با بیمه‌های تکمیلی جهت مشکلات دندانی 6 تا 18 ساله‌ها

وی افزود: وزارت بهداشت این کار را برای هفت میلیون از دانش آموزان با هدف پیشگیری از پوسیدگی آغاز کرد. البته در همین گروه سنی مشکلات دیگری نیز وجود دارد که نیازمند درمان هستند. ما علاقه‌مندیم که برای درمان مشکلات دندانی، این رده سنی را تا 18 سال گسترش دهیم. یعنی برای ارایه خدمات درمانی دندانپزشکی در سنین 6 تا 18 با بیمه های تکمیلی به توافق برسیم.

هاشمی ادامه داد: به این صورت که سهمی را مردم، سهمی را دولت و سهمی از هزینه های این خدمات را بیمه ها پرداخت کنند. بنابراین امیدواریم توافقی با بیمه ها در زمینه تشکیل بیمه تکمیلی برای خدمات دندان پزشکی در این رده سنی تا یک ماه آینده اتفاق افتد.

نمی‌توان درب بیمارستان‌ها را بست؛ درمان اتباع افغان تعیین تکلیف شود

وزیر بهداشت درباره وضعیت درمان اتباع افغان، به امضای تفاهمنامه‌ای میان وزارتخانه‌های بهداشت، رفاه و وزارت کشور اشاره و اظهار کرد: متاسفانه علی رغم این تفاهم کار در این زمینه همچنان روی زمین است.

هاشمی افزود: انتظارمان این بود که یک میلیون نفر از اتباع افغان که سالهاست در ایران زندگی می‌کنند، همانطور که تسهیلاتی در زمینه آموزش‌شان فراهم شده، در حوزه درمان هم برایشان تسهیلاتی فراهم شود. در این زمینه وزارت کشور، بیمه‌ها و وزارت بهداشت باید کمک کنند. در حالیکه اکنون تمام این بار بر دوش وزارت بهداشت است.

وی با بیان اینکه برخی از اتباع افغان که به طور قانونی در ایران زندگی می‌کنند، دچار بیماری هستند و به خدمات درمانی نیاز دارند، گفت: اکنون این افراد هزینه‌هایی را روی دست خانواده ها گذاشته و هم هزینه اضافی بر سیستم بهداشت و درمان تحمیل می‌کنند. ما این موضوع را در چند روز آینده طرح می‌کنیم و امیدواریم وضعیت درمان اتباع افغان هر چه زودتر تعیین تکلیف شود. در عین حال نمی‌توانیم درب بیمارستان‌ها را به روی این افراد ببندیم. هم آنها و هم ما تحت فشاریم و امیدواریم این موضوع تعیین تکلیف شود.

وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره وضعیت نظارت در دندانپزشکی بویژه در زمینه دندانپزشکان تجربی، گفت: در حوزه نظارت مدعی نیستیم که خوب عمل می‌کنیم، بلکه متاسفانه کارمان بسیار ضعیف است و در عین حال یکپارچه هم نیست؛ چراکه قوه قضاییه، نظام پزشکی و وزارت بهداشت در زمینه نظارت بر جرایم پزشکی بخش‌هایی را در اختیار دارند. گاهی هم دیوان عدالت در این حوزه ورود کرده و حکمی را که اعلام شده، نقض می‌کند.

هاشمی با بیان اینکه در زمینه نظارت واقعا ضعیف هستیم، افزود: چرا که در این زمینه سازوکار لازم را نداریم. همچنین نظارت نیازمند ناظر است؛ بنابراین برای این کار باید مجوز استخدام و پول داشته باشیم. بنابراین در این قسمت دستمان خالی است، اما در زمینه پیشگیری در حوزه دندانپزشکی نظارت وجود دارد. در حالیکه برای تخلفاتی که در این حوزه رخ می‌دهد، نظارت و ابزار آن وجود ندارد. بر این اساس امیدواریم در قانون برنامه ششم این موضوع دیده شود.

پای لنگ نظارت در حوزه سلامت

وی با بیان اینکه کار اصلی ما سیاستگذاری و نظارت است، گفت: این درحالیست که در حال حاضر کار تصدی‌گری و اجرا را بر عهده ما گذاشته‌اند. ما باید بیمارستان اداره کنیم، دارو تامین کنیم، تجهیز کرده و آموزش دهیم؛ این در حالیست که کار اصلی ما نظارت است و تصدی‌گری باید واگذار شود. در طول 30 سال همیشه این شعار را دادیم، اما شاهدیم که دولت همواره متورم‌تر شده است. حال زمانی که دانشگاه‌های علوم پزشکی مستقل شده و فروشنده خدمت باشند، می‌توانیم به نظارت توجه بیشتری داشته باشیم، اما اکنون پای نظارت همچنان لنگ لنگان است.

دندانپزشکان تجربی، صلاحیت حرفه‌ای دارند یا خیر؟

وی در پاسخ به اینکه آیا دندانپزشکان تجربی به سیستم لطمه می‌زنند، گفت: خیلی این موضوع را قبول ندارم، چرا که در برخی مناطق تنها چیزی که داریم، همین افراد هستند. شاید اکنون بخشی از فارغ التحصیلانی که از خارج می آیند، نسبت به دندان پزشکان تجربی قدیم، ضعیف‌تر باشند. چراکه آنها تنها آموزش‌های تئوریک دیده‌اند و کسب تجربه نکردند. البته ما هم نمی‌توانیم اجازه این کار را دهیم و مردم را در اختیارشان بگذاریم، بلکه باید دوره‌های عملی تعریف کنیم. در عین حال نمی‌توان هر کسی را که دندانپزشک تجربی است، فاقد صلاحیت دانست، چرا که در این حد نظارت وجود دارد.

وزیر بهداشت در ادامه در پاسخ به سوالی درباره کاهش طرح پزشکی و دندان پزشکی، گفت: آنچه در این زمینه از معاونت آموزشی خواستیم، این است که بین پزشکی و دندان پزشکی از نظر طرح تفاوتی نباشد. به نظر می‌رسد در این زمینه سختگیری برای دندان پزشکان بیشتر است که باید تعدیل شود و این موضوع به زودی ابلاغ خواهد شد.

پیش بینی وزیر بهداشت درباره تعرفه‌های پزشکی 95

هاشمی در پاسخ به سوال ایسنا درباره وضعیت تعرفه‌های پزشکی گفت: طبق قانون تعرفه‌های پزشکی تا قبل از امسال باید درباره تعرفه‌ها تصمیم گیری می‌شد. ما در برنامه ششم هم پیشنهاد کردیم که دولت مکلف شود که قبل از ارائه بودجه، تعرفه‌ها را اعلام کنند تا در قالب بودجه نیز دیده شود.

وی افزود: ما تعرفه‌های پیشنهادی سال 95 را با نظام پزشکی در آبان ماه به دبیرخانه شورای‌عالی بیمه ارایه دادیم، اما تاکنون تصمیم گیری در این زمینه انجام نشده است. در عین حال پیش‌بینی می‌کنیم که ظرف یک ماه آینده مجموعه دولت و دبیرخانه شورایعالی بیمه بتواند تصمیم بگیرد.

دولت و مجلس واقع‌بینانه به حوزه سلامت نگاه کنند

وی با بیان اینکه فاصله ما با قیمت تمام شده خدمات زیاد است، گفت: در عین حال همه باید منطقی باشیم، واقع بین بوده و شرایط دولت و خزانه را درک کرده و به جیب مردم توجه کنیم. بخشی از پول و هزینه‌های سلامت را دولت، بخشی را مردم و بخشی را بیمه‌ها می‌پردازند، اما متاسفانه بیمه هم دولتی است. بنابراین در شرایطی که دولت در تنگنا قرار دارد، همه باید کمک کنند. اکنون هزینه‌های ما در بیمارستان‌های دولتی 40 درصد بیش از چیزیست که بیمه‌ها از ما خریداری می‌کنند و این موضوع ما را فلج کرده است. اما باید صبر کنیم و کاری کنیم که بتوانیم خدمات با کیفیت‌تر ارایه کنیم.

هاشمی گفت: انتظارمان از مجلس و سازمان مدیریت این است که به صورت واقع بینانه به این بخش از خدمات نیز توجه کنند و همانطور که آب، برق و... را واقع بینانه قیمتگذاری می‌کنند، در حوزه سلامت نیز رضایت ارایه کننده خدمات را در نظر گیرند.

وی اشاره به اهمیت رضایت ارایه کنندگان خدمت، گفت: چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی باید به صورت واقع بینانه تعرفه‌ها را ببینیم تا ارایه کنندگان خدمات با دلگرمی کارشان را انجام دهند و بتوان مراکز را سرپا نگه داشت. البته معتقدم که با تدبیر رییس جمهور این اتفاق می‌افتد، البته با تاخیر.

احتمال رشد 12 درصدی تعرفه‌های پزشکی 95

وی افزود: در عین حال امیدوارم در سال آینده قبل از پایان سال تعرفه‌های پزشکی تعیین تکلیف شوند. یعنی در سال 95 در دو نوبت تعرفه‌ها را اعلام کنیم، یکبار در فروردین 95 و یکبار هم در پایان سال 95 که تعرفه های 96 مشخص شوند.

هاشمی درباره پیشنهاد وزارت بهداشت در زمینه میزان رشد تعرفه ها گفت: با توجه به اینکه رشد اعتبارات بیمه ها 12 درصد بوده است، باید حول و حوش این اعداد به نتیجه برسیم.

وزیر بهداشت در زمینه نقش انجمن های دندان پزشکی در طرح تحول بهداشت دهان و دندان گفت: نقش انجمن ها محوری است و در مواردی که انجمن ها در کنار دولت قرار گرفتند، هم مردم خدمات بهتری دریافت کردند و هم منافع ارایه کنندگان خدمت تامین شده است. اما زمانی که انجمن‌ها به عنوان اپوزوسیون عمل کردند و در طول این سالها با هر طرحی مقابله کردند، که عمدتا با نیت رای خواهی است تا رفع مشکل، هم صنف و هم مردم ضرر کرده‌اند.البته در حوزه دندان‌پزشکی همراهی انجمن‌های این حوزه با عقلانیت و تدبیر بوده و کمک‌های زیادی به ما کرده اند و از آنها تشکر می‌کنیم.ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: