کد خبر: ۱۰۴۱۳۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۰ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 11
شفا آنلاین>سلامت>جامعه پزشکی >رئیس سازمان غذا و دارو گفت: پزشکان باید به تدریج به جای داروی خارجی «ربیف»(آمپول) برای مبتلایان به بیماری ام.اس، داروی تولید داخل «رسیژن» را تجویز کنند.
به گزارش شفا آنلاین،رسول دیناروند روز دوشنبه در پاسخ به سئوال مبنی بر کمبود داروی خارجی ربیف برای مبتلایان ام.اس افزود: دو برند دارویی در بازار برای بیماران ام.اس وجود دارد که اکنون 60 درصد بازار در اختیار داروی ایرانی رسیژن است.
وی تصریح کرد: آمپول ربیف، وارداتی بوده و چون داروی مشابه آن، داخل کشور تولید می شود بازار آن نیز محدود بوده از این رو واردات داروهای مشابه داخلی، مغایر با اصل اقتصاد مقاومتی است.
دیناورند خاطرنشان کرد: هنگامی که دو تولیدکننده داخلی داروی بیماری ام.اس وجود دارد چرا باید بازار دارویی را در اختیار خارجی ها قرار دهیم، باید خود این داروها را تامین کنیم.
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: واردات داروهای مشابه تولید داخلی علاوه بر ارزبری برای سازمان های بیمه گر، وزارت بهداشت و خود بیماران هزینه های زیادی در پی دارد.
دیناروند تصریح کرد: سقف معینی برای واردات داروی ربیف وجود دارد و سال گذشته به پزشکان ابلاغ شد که به جای داروی ربیف، به تدریج، برای بیماران داروی رسیژن را تجویز کنند اما متاسفانه این مساله رعایت نشد و داروی ربیف، مازاد بر سقف تعیین شده، تجویز شد.
وی افزود: با اطمینان اعلام می کنم که داروی رسیژن همان کیفیت و اثربخشی داروی ربیف را دارد.
چند تن از بیماران ام.اس طی روزهای اخیر از کمبود داروی ربیف گلایه کردند.
یکی از این بیماران که از شدت گریه به سختی قادر به حرف زدن بود گفت: هفته ای سه روز باید این دارو را استفاده کنم اما اکنون این دارو در داروخانه ها یافت نمی شود و برای تهیه آن حتی به بازار ناصر خسرو و نیز تا مرز کردستان رفته ام اما آن را پیدا نکردم.
وی در واکنش به اظهارات خبرنگار مبنی بر استفاده از داروی مشابه آن یعنی رسیژن افزود: داروی ایرانی اثربخشی داروهای خارجی را ندارد.
به هر حال هرچند سیاست محدودیت واردات داروهای مشابه داخل می تواند از هزینه های زیادی جلوگیری کند اما به نظر می رسد در ابتدا لازم است بین پزشکان و بیماران، اطمینان لازم به کیفیت و اثربخشی داروهای ایرانی به وجود آید تا از بروز هراس و نگرانی و سرگردانی بیماران جلوگیری شود.
رئیس سازمان غذا و دارو پیش از این اعلام کرده بود که 30 هزار مبتلا به بیماری ام اس در کشور تحت درمان های پیشرفته ام اس هستند که 83 درصد آنان داروی ایرانی و بقیه داروی خارجی مصرف می کنند.
دیناروند بارها تاکید کرده که به بیماران اطمینان می دهیم که درمورد کیفیت داروهای ایرانی نگرانی نداشته باشند.
میانگین شیوع بیماری ام.اس در جامعه به ازای هر 35 یا 50 هزار نفر، یک نفر است و بیشتر زنان و جوانان 20 تا 40 سال به این بیماری مبتلا می شوند.
بیماری ام اس(مولتیپل اسکروزیس - Multiple sclerosis)، نوعی بیماری اعصاب مرکزی است که می تواند هر عضوی در بدن را درگیر کند و علائم آن از اختلالات حرکتی تا اختلال در گفتار متغیر است.
تاری یک چشم همراه درد پشت چشم، علائم حسی مانند گزگز و بی حسی دست و پا، علائم حرکتی و تعادلی از جمله علائم ابتلا به بیماری ام.اس است، هرچند که این علائم در بسیاری از بیماری های دیگر مشترک است.ایرنا
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
موسوی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
0
0
متاسفم
متاسفم
واقعا متاسفم... چرا جرات ندارید از خود جامعه آماری بیماران بپرسید که کدام دارو موثرتر هست؟ ربیف, فقط و فقط ربیف
حسینی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
0
0
1) ایشان در صحبتهایشان گفته اند "آمپول ربیف، وارداتی بوده و چون داروی مشابه آن، داخل كشور تولید می شود بازار آن نیز محدود بوده از این رو واردات داروهای مشابه داخلی، مغایر با اصل اقتصاد مقاومتی است." حال سوال اینجاست خود ایشان اذعان دارند که این دارو بازار محدودی دارد و بنابراین آنچنان باری بر دوش دولت نمی گذارد، در ثانی در شرایطی که همچنان انواع کالاهای لوکس وارد کشور می شود و از کانالهای مختلف ارز از کشور خارج می شود، چرا باید نوک پیکان اجرای طرح اقتصاد مقاوتی به یک بازار محدود و یک عده بیمار ناتوان با هزار دغدغه دیگر متوجه باشد؟
2) ایشان همچنین گفته اند "با اطمینان اعلام می كنم كه داروی رسیژن همان كیفیت و اثربخشی داروی ربیف را دارد." سوال این است که ایشان این اطمینان را از کجا کسب کرده اند؟ آیا نتایج مطالعات و پژوهشهایی در اختیار ایشان قرار گرفته که به این اطمینان رسیده اند؟ اگر این طور است پس چطور به اذعان خودشان هنوز نتوانسته اند پزشکان را قانع کنند و به این دلیل تصمیم گرفته اند با اهرم زور و جلوگیری از واردات نمونه خارجی دارو، آنها را ناچار به عدم تجویز کنند "سال گذشته به پزشكان ابلاغ شد كه به جای داروی ربیف، به تدریج، برای بیماران داروی رسیژن را تجویز كنند اما متاسفانه این مساله رعایت نشد و داروی ربیف، مازاد بر سقف تعیین شده، تجویز شد."
واقعا اگر این دو دارو یکسان بود این میزان نارضایتی در مصرف کنندگان آن دیده میشد؟ من از شما خواهش می کنم به دیدار چند نفر از پزشکانی بروید که بیماران زیادی در این زمینه دارند و از آنها بپرسید، به انجمن ام اس مراجعه کنید، سری به اینترنت بزنید و تالارهای گفتگوی مرتبط با بیماری ام اس را مطالعه کنید که خود بیماران چه مطالبی نوشته اند و خودتان واقعیت را ببینید و آن را منتشر کنید. این مسئولان اگر یکی از نزدیکان خودشان مبتلا به این بیماری بود و سالها داروی خارجی مصرف کرده بود و نتیجه بسیار عالی گرفته بود، آیا حاضر بود با وجود این همه بیماری که از عوارض داروی ایرانی مینالند برود سراغ آنها؟ آیا آن موقع به اقتصاد مقاومتی فکر می کرد؟ آقای مسئول چرا با زور می خواهید بیماران را مجبور کنید که داروی ایرانی بزنند؟ زندگی سخت بیماران را با این اقدامات که بیشتر سیاسی است تا علمی و پزشکی سخت تر نکنید.
مدیر پایگاه باسلام
شفاآنلاین این اظهارات را تایید یا رد نمی کند اما آمادگی انعکاس نظرات دست اندرکاران مربوطه را نیز دارد
حسام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
0
0
سلام
من حدود 13 سال ام اس دارم و 7-8 سال از این 13 سال را از ربیف استفاده کردم وقتی که رفتم روی ربیف وظعیت بیماریم واقعا بهتر شد حتی از سالی 3 تا حمله به تقریبا 2 سالی یک حمله رسید آن هم یک حمله حسی بود که حتی نیاز به پالس نداشتم از نظر من که روی این دارو هستم ربیف خوبه و می توانم برم سره کار و تا وقتی هم که خودم نگم هیچ کس متوجه نمی شه که من ام اس دارم
اقتصاد مقاومتی تو خیلی از زمینه های دیگه هم می شه اجرا کرد تا تو این زمینه که سلامت جسمانی و توانایی عملکرد یک بخش از جامعه را به خطر بندازند و هزینه کنند
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: