کد خبر: ۱۰۴۰۰۴
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۵ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 11
شفا آنلاین>اجتماعی>کارشناسان بیمه‌های اجتماعی می‌گویند دوران بازنشستگی، برای بسیاری از بازنشستگان دولتی و خصوصی پس از یک عمر کار و تلاش مستمر آغاز فصل جدیدی از زندگی توأم با آسایش و آرامش است اما این مهم زمانی اتفاق می‌افتد که حقوق و مزایای آنان با هزینه‌های زندگی‌شان همخوانی داشته باشد آ
به گزارش شفا آنلاین،آمارها نشان می‌دهد که در دو صندوق بزرگ بیمه‌ای کشور سطح حقوق ودریافتی بازنشستگان پایین‌تر بوده به طوری که در صندوق بازنشستگی کشوری میزان حقوق شماری از بازنشستگان این صندوق حدود 750 هزار تومان است و در سازمان تأمین اجتماعی نزدیک به 60 درصد از بازنشستگان و مستمری بگیران حداقل حقوق یعنی 712 هزار تومان را می‌گیرند .  آنها مجبورند در دوره استراحت خود برای تأمین هزینه‌ها تلاشی مضاعف داشته باشند تا بتوانند حداقل بخشی از مشکلاتشان را رفع کنند.

بازنشستگان  با اشاره به اینکه در هشت سال دولت های نهم و دهم به دلیل افزایش نرخ تورم و رشد هزینه‌های جانبی قدرت خرید بازنشستگان به نصف تقلیل یافته می گویند که: وضعیت اقتصادی بازنشستگان ارتباط مستقیمی با میزان حقوق ماهانه آنان دارد و پایین بودن حقوق‌شان نسبت به هزینه‌های زندگی باعث شده تا این طیف که باید در دوران بازنشستگی به استراحت بپردازند برخلاف میل باطنی دوباره برای امرار معاش خود به شغل دومی روی آورند و به ناچار در بازار کار به هر کاری که به آنان پیشنهاد می‌شود تن دهند.

هرچند این افراد مشکلات و مطالبات خود را همواره در دیدار با مسئولان اجرایی، نمایندگان مجلس و رسانه‌ها مطرح می‌کنند اما معتقدند که مسئولان وقتی مسائل و مشکلات این قشر از جامعه را می‌شنوند نه تنها انها را تأیید می‌کنند بلکه برای تأمین رضایت بازنشستگان وعده می‌دهند که به این خواسته‌ها رسیدگی خواهند کرد اما پس از مدتی این مسائل فراموش می‌شود و معضلات آنها همچنان به قوت خود باقی است، بدون آنکه الزاماً اقدامی جدی در جهت رفع آن صورت گیرد. بازنشستگان انتظار دارند بعد از اشتغال دیگر نگران تأمین هزینه‌های زندگی نباشند.

کارشناسان حوزه بیمه نیز با ارزیابی مطالبات بازنشستگان براین باورند که در سال‌های اخیر مشکلات اقتصادی و ناکافی بودن حقوق و مزایای بازنشستگان و برخی مسائل دیگر از جمله عواملی است که باعث شده این طیف اجباراً به مشاغلی روی آورند که کمتر مورد علاقه آنها بوده و با تجربه و تخصص آنان هیچ همخوانی ندارد بنابراین ضروری است مسئولان وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با انجام دادن برخی اصلاحات و اجرای طرح‌هایی در جهت بهبود معیشت بازنشستگان رضایت آنان را جلب کنند. البته اواخر سال گذشته مسئولان دولت از اجرای طرحی خبر دادند که تا حدودی معیشت و ارتقای وضعیت اقتصادی بازنشستگان را بهبود خواهد بخشید و افت قدرت خرید آنان را جبران خواهد کرد.

به گفته دکتر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور قرار شده در سال ۹۵ برای ایجاد عدالت و رفع نابرابری حقوق بازنشستگان هرقدر که به سمت ۷۵۰ هزار تومان پیش رود بیشتر افزایش یابد و هر چقدر به سمت یک و نیم میلیون تومان برود، کمتر افزایش یابد. اما این مشروط به آن است که مجلس هم با این پیشنهاد موافقت کند. دکتر علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز   با رونمایی از برنامه دولت اجرای طرح پلکانی حقوق بازنشستگان کشوری را از مهم‌ترین برنامه‌های این وزارتخانه در سال 95 عنوان می‌کند و می‌گوید: اجرای این طرح که حاصل کار مطالعاتی و کارشناسی بوده در راستای اجرای عدالت مزدی، بهبود شرایط زندگی و افزایش رضایتمندی بازنشستگان است تا از این طریق بخشی از مشکلات مالی و اقتصادی آنان مرتفع شود.

 وی می‌افزاید: من هم قبول دارم هزینه‌های جانبی زندگی بالاست و بازنشستگان مجبورند با این حقوق‌های کم و با داشتن فرزندان و عروس و داماد هزینه‌های جانبی زندگی را تأمین کنند و می‌دانم که هزینه تحصیل دانشگاه بچه‌ها و هزار خرج و برج دیگر هم برعهده آنهاست اما ما تلاش می‌کنیم متناسب با منابعی که در اختیار داریم در جهت رفاه حال بازنشستگان هزینه شود و در این خصوص علاوه برافزایش پلکانی حقوق، برنامه‌های دیگری همچون اختصاص کارت خرید کالا تا سقف 6 میلیون تومان، پرداخت کمک هزینه سفر‌های زیارتی و سیاحتی، اجرای طرح مسکن اجتماعی، پرداخت وام با بهره کم و کاهش هزینه‌های درمانی با پوشش بیمه تکمیلی را برای بازنشستگان در دست اجرا داریم ما دراین دولت سعی می‌کنیم دروغ نگوییم، کار غیرکارشناسی انجام ندهیم و وعده‌هایی که کشور را دچار آسیب می‌کند، ندهیم.

اجرای افزایش پلکانی حقوق در چند سال
محمود اسلامیان مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری نیز چند روز پیش با اعلام افزایش پلکانی حقوق بازنشستگان دولت در سال 95 عنوان کرد پیشنهاد این افزایش پلکانی از سوی دولت مطرح شده و به محض تصویب بودجه، احکام بازنشستگان را تغییر داده و آن را اجرایی خواهیم کرد به طوری که طی چند سال حقوق این افراد افزایش پیدا می‌کند. بازنشستگان علاوه بر افزایش حقوقی که هر سال شامل آنها می‌شود، به صورت پلکانی حقوقشان نیز رشد می‌کند.

 وی می‌گوید: این طرح مشمول بازنشستگانی می‌شود که دریافتی آنان کمتر از یک میلیون و 500 هزارتومان است. البته اجرایی شدن این طرح منوط به تصویب مجلس شورای اسلامی است. وی می‌افزاید افزایش حقوق این گروه از بازنشستگان غیر از آن چیزی است (12 درصد) که دولت برای همه حقوق بگیران اعلام کرده است. مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در ادامه با اشاره به اینکه هم‌اکنون میزان دریافتی 5 درصد از بازنشستگان کشوری 750 هزار تومان است اظهار می‌دارد با افزایش حقوق بازنشستگان در این طرح، حقوق این افراد به بیش از 900 هزار تومان می‌رسد.

زمان بازنشستگی، دوره ریاضت و تنگدستی نیست
حسین یزدی از بازنشستگان آموزش و پرورش  درباره افزایش پلکانی حقوق بازنشستگان دولت می‌گوید: کارکنان دولت وقتی به درجه بازنشستگی نایل می‌شوند انتظار دارند در قبال 30 سال خدمت و کار و تلاش دوران بازنشستگی را با آرامش و آسودگی خیال سپری کنند نه اینکه با تنگدستی، ریاضت و دغدغه خاطردر برابر خانواده به سختی زندگی را بگذرانند بنابراین ما بازنشستگان از مسئولان می‌خواهیم هر طرح و اقدامی که می‌تواند وضعیت معیشتی بازنشستگان را تغییر دهد اجرا کنند. طرح پلکانی افزایش حقوق هم برای بازنشستگانی که حقوق پایینی می‌گیرند، خوب است اما بقیه بازنشستگان را هم باید مد نظر داشت تا مبادا احساس کنند که بین آنها تبعیض قائل شده اند.

وی می‌افزاید: هرچند این افزایش‌ها به طور کامل نیاز‌های بازنشستگان را تأمین نمی‌کند زیرا هزینه‌های زندگی آنان در مقایسه با شاغلان بیشتر است اما به طور موقت خوب است. به نظر می‌رسد مسئولان باید برای ترمیم حقوق بازنشستگان و ارتقای آن کار اساسی انجام دهند مثلاً با بررسی برخی شاخص‌ها همچون نرخ تورم و خط فقر و سبد هزینه خانوار اقدام به افزایش حقوق کنند چرا که بازنشستگان قشری تأثیرگذار در جامعه و آیینه تمام نمای شاغلان هستند و اگر این قشر مورد توجه بیشتری واقع شوند، انگیزه خدمت و افزایش کار و تلاش در محیط‌های کار ادارات و سازمان‌ها بیشتر و به مراتب بهتر خواهد شد. حتی وجدان و انضباط کاری نیز با بهبود وضعیت اقتصادی ارتباط مستقیم و اثر بخشی دارد پس هرچه برای رفاه شاغلان و بازنشستگان گام برداریم نتایج آن را در نظام اداری و اقتصادی کشور و همچنین رضایت اجتماعی مردم خواهیم دید.

حمایت دولت شامل حال بازنشستگان تأمین اجتماهی هم شود
محمد اسدی دبیر کانون عالی بازنشستگان و مستمری بگیران کشور نیز در این باره می‌گوید: امیدوارم دامنه اقدامات و چتر حمایتی دولت فقط به بازنشستگان کشوری ختم نشود و بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی را هم در بر بگیرد چرا که حقوق و دریافتی این افراد در مقایسه با دیگر بازنشستگان بسیار پایین است. به گفته مسئولان تأمین اجتماعی هم‌اکنون نزدیک به 60 درصد از بازنشستگان این سازمان حداقل حقوق یعنی 712 هزار تومان را می‌گیرند و زندگی کردن با این حقوق در شرایط فعلی غیر ممکن است.

 واقعاً برخی از بازنشستگان که دارای عائله هستند صورت‌شان را با سیلی سرخ نگه می‌دارند بیشتر این افراد شغل دیگری دارند و از این طریق امرار معاش می‌کنند.

وی می‌افزاید: بارها بحث همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را با مسئولان ارشد دولت و تأمین اجتماعی در میان گذاشته‌ایم اما تاکنون اقدامی نشده است. انتظار داریم مسئولان عدالت مزدی را هم برای ما اجرا کنند، ما اجرای طرح پلکانی حقوق بازنشستگان کشوری را به فال نیک می‌گیریم و خوشحالیم که دولت تدبیر و امید در سال‌جاری برای بهبود معیشت بازنشستگان اقدام عملی را در دستور کار خود قرار داده اما این کار نباید به یک گروه از بازنشستگان اختصاص پیدا کند. بازنشستگان تأمین اجتماعی توقع دارند دولت با پرداخت بخشی از بدهی 100 هزار میلیارد تومانی خود به تأمین اجتماعی که طی 10 سال به این مقدار رسیده، این امکان را برای مدیران تأمین اجتماعی فراهم کند تا طرح معوق مانده همسان‌سازی حقوق 2 میلیون و 400هزار بازنشسته و مستمری بگیر در سال 95 اجرایی و کام این افراد هم شیرین شود. مسئولان قبول کنند که در شرایط حاضر بازنشستگان عیالوار با در یافت 800 هزار تومان حقوق زندگی خوبی را نمی‌گذرانند آنها انتظار دارند در سال جدید لطف دولت شامل حال آنان هم شود.ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: