کد خبر: ۱۰۳۳۲۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۰ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 04
شفاآنلاین:طب سنتی>تحت پوشش قرار گرفتن بیمه پنج خدمت طب سنتی، ارائه خدمات این حوزه در شبکه ها و خانه های بهداشت، ورود پزشکان عمومی به حوزه طب سنی و ساماندهی ارائه خدمات عطاری ها از مهمترین برنامه های وزارت بهداشت در این حوزه در سال جاری است.
به گزارش شفاآنلاین : مسولان معاونت طب سنتی وزارت بهداشت با همکاری معاونت های این وزارتخانه و سایر مجموعه ها با اجرائی کردن این برنامه ها در سال جاری در تلاش اند تا ضمن فراگیر شدن خدمات طب سنتی، خدمات مطلوب تری به مردم ارائه کنند.

** پنح خدمت طب سنتی تحت پوشش بیمه قرار می گیرد
معاون طب سنتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  تحت پوشش قرار گرفتن بیمه پنج خدمت طب سنتی را یکی از مهمترین برنامه های سال 1394 اعلام کرد و گفت: ما با تمام توان در حال پیگیری هستیم تا در سال جاری، این خدمات تحت پوشش بیمه قرار گیرند.
محمود خدادوست اظهارکرد: ویزیت طب سنتی،مشاوره تخصصی و آموزش، حجامت، بادکش و ماساژ پنج خدمت طب سنتی هستند که قرار است تحت پوشش بیمه قرار گیرند.
وی با اشاره به اینکه اجرائی شدن این طرح منوط به اخذ مجوز از شورای عالی بیمه است، افزود: مرداد ماه سال گذشته مکاتبه ای در این زمینه با دبیرخانه شورای عالی بیمه انجام گرفته و با مستنداتی که در این زمینه آماده شده در تلاش هستیم تا اعضای شورای عالی بیمه را برای اجرای این موضوع مهم در کشور متقاعد کنیم.
در چند سال اخیر تعداد محدودی از داروهای گیاهی تحت پوشش بیمه ها قرار گرفته اند و باتوجه به رغبت و تمایل مردم به بهره گیری از خدمات طب سنتی باید حمایت بیمه ای مناسب تری از داروها و خدمات این حوزه صورت گبرد تا مردم با ارامش خاطر بیشتری از این خدمات بهره مند شوند.

** ساماندهی عطاری ها
معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ساماندهی عطاری ها را یکی دیگر از اقدامات مهم در سال جاری دانست و گفت: با برگزاری دوره های آموزشی برای افراد شاغل در عطاری ها در صدد تحقق این هدف مهم هستیم.
خدادوست بیان کرد: خواص گیاهان داروئی، نحو نگهداری و عرضه مناسب آنها و تداخلات داروئی از جمله موضوعاتی است که افراد شاغل در عطاری ها در قالب این دوره های آموزشی، فرا می گیرند.
وی با اشاره به اینکه این کار توسط انجمن علمی گیاهان داروئی و دانشکده طب سنی دانشگاه تهران انجام می شود،گفت:بااین اقدام در صدد هستیم سطح دانش تخصصی عطاری ها را افزایش دهیم تا مردم با آرامش خاطر از گیاهان گیاهی استفاده کنند.
خدادوست ادامه داد: این کار با هماهنگی اغلب سازمان های درگیر مانند صنف عطاری ها ، سازمان غذا و دارو و وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام می شود تا افراد شاغل در عطاری ها ملزم به فراگیری این دوره های آموزشی شوند.
آمار دقیقی از تعداد عطاری ها در دست نیست اما گفته می شود حدود 14 هزار عطاری در کشور فعال است که فقط چهار هزار و 500 عطاری پروانه فعالیت دارند و بقیه بدون پروانه و به صورت غیرمجاز مشغول به کار هستند.

** ارائه خدمات درمانی طب سنتی توسط پزشکان عمومی
وی ارائه خدمات درمانی طی سنتی توسط پزشکان عمومی را از دیگر برنامه های مهم سال جاری اعلام کرد و گفت: این افراد پس از گذراندن دوره آموزشی و اخذ مجوز می توانند خدمات درمانی طب سنتی را ارائه کنند.
معاون طب سنتی وزیر بهداست بیان کرد: فراخوان این کار بزودی از طرف انجمن علمی گیاهان داروئی اعلام و پزشکان علاقمند می توانند در این سامانه ثبت نام تا اقدامات لازم برای اجرائی شدن این کار فراهم شود.
وی با اشاره به این که براساس مجوز اخذ شده، پزشکان عمومی مجاز شناخته می شوند تا خدمات طب سنتی در مطب های خود ارائه کنند، اظهار کرد: این اقدام می تواند بخشی از کمبودهای نیروهای متخصص طب سنتی را برطرف کند.
براساس اعلام مسئولان وزارت بهداشت، حدود70 هزار پزشک عمومی در کشور وجود دارند که می توان از این ظرفیت برای ارائه خدمات درمانی در حوزه طب سنتی بهره برد.
وی از مهمترین برنامه ما در سال جاری را ورود شبکه ها و خانه های بهداشت به خدمات تائید شده طب سنتی اعلام کرد و گفت: برنامه ریزی لازم صورت گرفته تا این طرح از اوائل اردیبهشت ماه سال جاری راه اندازی شود.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: