کد خبر: ۱۰۲۵۱۹
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۶ - ۰۸ فروردين ۱۳۹۵ - 2016March 27
یادداشت اختصاصی پروفسور بهروز برومند
شفاآنلاین :پروفسور بهروز برومند پدر نفرولوژی ایران در یادداشتی نسبت به استعمال سیگار وقلیان در برخی رستوران های پایتخت به شدت اعتراض کرد و خواستار رسیدگی فوری مسولان نیروی انتظامی به این موضوع شد.
وی در یادداشت اختصاصی ارسالی برای شفاآنلاین نوشته است:  در چهارم فروردین ماه سال هزار و سیصد نود و پنج خورشیدی برای بیشتر نمودن شادمانی در نوروز باستانی ، برآن شدیم که شبی را در یک رستوران سنتی بگذارانیم که همراه با موسیقی طرب انگیز ایرانی غذای اصیل ایرانی خوبی هم صرف نماییم و نوروز را شادمانه تر برگزار کنیم. به رستوران سنتی... در شهرک غرب خیابان ... زنگ زدیم تا برای چهار نفر برای پنجم فروردین میز رزرو نماییم.

 بانویی که پاسخ دادند گفتند برای هر نفر باید 85000تومان بپردازیم که ما هم پذیرفتیم. نه و نیم شب پنجم فروردین به رستوران سنتی ...رفتیم . پس از نشستن و شنیدن موسیقی ، آنچه نگران کننده بود کشیدن سیگار از سوی شماری از میهمان ها بود که گمان نمودیم آنان سرخود به این کار نادرست پرداخته  اند و برای آنکه نوروز خودمان و دیگران را خراب نکرده باشیم این کار ناپسند را نادیده گرفتیم.

 پس از صرف شام ، درکمال ناباوری متوجه شدیم برای چند نفر  قلیان آورده اند. این درحالی بود که  دود قلیان وسیگار نفس کشیدن را برای من که پیشینه بیماری قلبی داشتم دشوار نمود.

ناگزیر با ادب تمام به مدیریت رستوران دراین باره ناخرسندی خود رااعلام کردم. و به ایشان گفتم که اگر همراه با نرخ خود به ما میگفتند که در رستوران استعمال سیگار و قلیان آزاد است بدون شک به آنجا نمی امدیم. ولی درکمال تعجب ایشان پاسخ دادند اینجا رستوران سنتی است پس مشتری ها  باید بدانند که درچنین رستوران هایی قلیان کشیده میشود!!! هنگامی که گفتم ما دررستوران های سنتی دیگر ندیده ایم قلیان کشیده شود از برخورد ایشان دریافتم که برای من ،تنها راه ترک زودهنگام آن فضای پر از دود و نیکوتین میباشد.

هنگامی از رستوران سنتی درآمدم و هوای آزاد به ریه هایم رسید باخود فکر کردم که در بیرون از مرز های ایران نمیتوان در فضای آزاد فرودگاه ها نیز سیگار کشید. به همین خاطر کسانی که ناگزیر از کشیدن سیگار هستد در فضاهای تعیین شده که دود آن دیگران را آزار نمیدهد نیاز خود را برآورده مینمایند.

هیچ رستورانی در هیچ یک از کشورهای پیشرفته اجازه سیگار کشیدن را در رستوران نمیدهد .اگر کسی ناگزیر از کشیدن باشد به بیرون از رستوران میرود.

ضمن اینکه باید دانست که دود قلیان از سیگار زیانبارتر است ولی شاید گمان میرود که ایرانی ها جان سخت تر هستند؟یا ارزش تندرستی ایرانی ها برای رستوران دارها و اداره های دست اندر کار نظارت بر آنها کمترمیباشد که چنین بی پروا تندرستی هم میهن های خود را ندیده میگیرند.

نمیدانم آیا اداره اماکن نیروی انتظامی باید از این کارخطرناک که نزدپاره ای از سالمندان میتواند به بهای جان آنان تمام شود و یا کار آنان را به بستری شدن در بیمارستان برساند جلو گیری نماید یا نهادی در اداره بهداشت که رستوران ها را از دید زیانبار نبودن خوردنی پایش مینماید؟

 به هر روی مایه شرمساری است که در فضای بسته ای که بیش از یک صد انسان نشسته اند چنین نابخردانه برای درآمد بیشتر کاری شود که میتواند زندگی تک تک انسان ها را بخطر اندازد.

آنگونه که به من گفته شد اجازه این کار را رستوران های  در فضای بسته در اختیار دارند؟؟  حال آنکه اگر نوروز نبود شاید همان زمان به ایستگاه پلیس میرفتم وشکایت می کردم اما.. .

البته اکنون هم دیر نشده  است .پس از کسانی که مسولیت نگهبانی از تندرستی مردم را پذیرفته اند درصورتی که بیماری قلبی یا ریوی ندارند، درخواست می نمایم ساعت یازده شب به این رستوران سنتی سری بزنند تا با سنجیدن میزان دود و دم در آن فضای بسته دریابند که چه بر سر تندرستی انسان ها میاید.
 بگذریم که اندوهبار آن بود که نوجوانان نیز باقیمانده قلیان را دود مینمودند و این بدآموزی آینده وتندرستی بسیاری از هم میهنان ما را به خطر خواهد انداخت.

درپایان امیدوارم ازاین رفتارهای مضر برای سلامتی  پیشگیری شده و کسانی که تندرستی مردم برای آنان ارزشی ندارد اجازه بازکردن رستوران نداشته باشند.

بدرود، دکتربهروزبرومند
پزشک متخصص بیماری های داخلی و فوق تخصص نفرولوژی
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۲
پرستار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۸
0
2
از جناب دکتر بسیار سپاسگزاریم که حرف دل ما را مطرح کردند ، سالها ست که وزارت محترم بهداشت و اداره اماکن از سلامت کافه تریا ها و قهوه خانه ها و رستوران های سنتی صحبت می کنند ولی متاسفانه حتی برای خوردن یک چایی وقتی به یک تریا مراجعه میکنی فقط تنها توصیه ایی که میشود این است که اگر سیگار میکشید طبقه بالا و اگر سیگار نمی کشید طبقه پایین البته اگر تریا بزرگ باشد وگرنه باید دود آلود خارچ شوی .
بافرهنگ سازی باید این مشکل حل شود و از مدل دیگر کشورها استفاده شود که این راه را طی کرده اند و به نتیجه مطلوب برای کم مصرف کردن دخانیات رسیده اند وگرنه با حرکات قهری و بستن رستوران ،نه رستوران دار و نه مشتری های سیگاری گوششان بدهکار نیست . و این پیشنهاد نیز بسیار خوب است که رستوران دار در بدو ورود مشتری بگویند که فضای این رستوران مملو از دود است و فقط به منافع خود فکر نکنند . از شفا آنلاین هم سپاسگزاریم که با نشر این مطالب حرف دل بسیاری را به گوش مسولان می رساند.
دکتر بابک زمانی رئیس انجمن سکته مغزی ایران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۸
0
0
استاد گرانقدر و بزرگوار
واقعا با صرف وقت و نوشتن مطلب شام با قليان بسيار لطف كرديد
اين يكي از مسايل فرهنگي اي است كه در ميان مردم وجود دارد
و بدون اصلاح انها از پايين ،چيزي درست نميشود
من هم مدتي پيش چنين مطلبي نوشته بودم
دستور بفرماييد "كمپين ضد قليان" با سروري و هدايت جنابعالي
تشكيل دهيم من هم در خدمتتون دستوراتتان را اجرا كنم
حاجیکلایی
|
United States
|
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۸
0
0
درود بر دکتر برومند عزیز و عجیب اینکه این بزرگوار در چه جاهایی به چه نکاتی توجه دارند.به نظر بنده اگر بتوان یک سامانه ای برای دادن مجوز طراحی کرد که قلیونی ها را از غیر قلیونی ها تمییز داد ایده خوبی است.این روش اتفاقا فرهنگ سازی مردمی را می خواهد که کار سختی نیست.
بهروزبرومند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
0
0
استادگرامی سرور دکتر بابک زمانی باسپاس از هواداری شما از کوشش یرای نگهداری تندرستی مردم بسیار خوشنود میشوم که بتوانم از نزدیک همراه شما در کار ستیز با نادرستی های زیانبار باشم. رهنمودهای خردمندانه شما همواره کارساز بوده است. در زیر نامه یکی از بیماران خودم را میاورم ،که این نشان میدهد دشواری کار ما زیاد است ولی پیروزی با کمپین ضد سیگار است چون کوشندگان آن به حق هستند.ما به دادمردم خواهیم رسید ایدون باد.
سلام پزشک مهربونم
واقعا اوضاع اسفناکیه اینجا که شماتشریف بردین به بهانه سنتی بودن استعمال دخانیات روآزادجلوه میدن ولی تاسف برانگیزتر زمانی هستش که به رستوران ایتالیایی میریم وبازم استعمال دخانیاتو آزاد میبینیم جاییکه حتی درهیچ کجای دنیا رستوران ایتالیایی قلیان نداره
نیروی انتظامی خیلی دراین زمینه فعالیت دارن وحتی تاحدپلمپ رستوران چه سنتی چه ایتالیایی ولی متاسفانه روزبعد همه بازهستن امان از دستای پشت پرده کارشون وحشتناکه ...
افسوس وهزاران افسوس
شیلا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
0
0
متن جالبی بود . بنده سیگاری هستم ولی در فضایی که بسته باشه حتی اگر هم اجازه شو داشته باشم اگر ببینم بچه یا فرد مسنی که سیگار نمی کشه حضور داره نمی کشم و همیشه هم از اطرافیانم سوال می کنم که اذبت می شید یا خیر ؟ منظورم اینه که ربطی به نیروی انتظامی نداره یا مجوز و . . . نداره . خودمون باید شعورش رو داشته باشیم . اتفاقا نیرو انتظامی برخورد کنه بدتر می شه . باید مردم خودشون به این نتیجه برسن که مکان عمومی یعنی احترام به حقوق همه . . . .همونطور که یه فرد غیر سیگاری حق و اجازه این رو نداره که وارد فضاهای مخصوص سیگار کشیدن بشه و بگه چون من اینجام شماها سیگارتون رو خاموش کنید .
مهدی شهرابیان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
0
0
با سلام خدمت استاد ارجمند جناب آقای دکتر برومند
متن قابل تامل و زیبایی می باشد. در کشور ما اول کالا ورود می شود بعد شاید فرهنگ آن نیز بیاید. تا زمانی که ما نتوانیم درک کنیم که فرهنگ اجتماعی بر فرهنگ شخصی اولویت دارد متاسفانه این گونه موارد وجود دارد.
به نظر من باید به جوانان در مورد مضرات سیگار و قلیان آگاهی کافی را بدهیم. و در این زمینه نیز می بایست فرهنگ سازی شود.
مريم شاهرخ
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
0
0
با عرض سلام خدمت استاد عالي مقام جناب آقاي دكتر برومندكه بسيار با دقت وظرافت يكي از مشكلات مهم جامعه ما را توصيف فرمودند كه البته بيان كننده دو مسئله در جامعه كنوني ما مي باشد مورد اول آسيب جسماني سيگار ومورد دوم عدم رعايت حقوق مدني افراد در يك جامعه است.
در هر دو اين مسايل هم بايد ارتقا آگاهي هاي جامعه به مضرات سيگار وهم اطلاع ازحقوق مدني است ولي اين اقدامات زمان بر است و تا به نتيجه برسد نهادهاي قانوني بايد نظم را ايجاد نمايند .
راه ديگر كه آقاي دكتر زماني هم اشاره كرده اند ايجاد كمپين است كه مي تواند ما را به هدف نزديكتر كند.
امروزه در بسياري كشورها حتي در فضاهاي خصوصي نيز افراد از كشيدن سيگار منع شده اند
پرستار بیماران کلیوی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
0
0
جالب این جاست که هرقلیان در رستوران تا آنجایی که من میدانم جیزی حدود پنجاه هزار تا هشتاد هزار تومان میباشد!!!! که این پول را میتوان صرف سلامت فرد کرد ، توجیه شان هم این است که خب شهرهای بزرک به حدی آلودگی هوا دارد که حالا سیگار یا قلیان ما در این هوای آلوده کاری ازش بر نمی یاد و حداقل ما دور هم با این قلیان لذتی برده ایم ، کاش اجازه تفریحات سالم به جوانان داده میشد تا اینگونه سلامت خود و دیگران را به مخاطره نیندازند تفریحاتی مانند بازی های دسته جمعی یا بالن هوا کردن و ...شهرداری ها در این ایام نوروز کارهایی از این دست انجام دادند که میتوانند این کارها را در تمام طول سال انجام دهند و مردم را به سوی شادمانی سوق دهند تا از این آلودگی ها و مضرات به دور باشند به امید آن روز و جوانان پاک از استعمال مواد مخدر ، سیگار و قلیان .امیدوارم کمپین به دور از دخانیات زودتر تشکیل شود و چامعه شناسان و روانشناسان و متخصصین مرتبط با این رشته نیز در این کمپین فعال شوند.
حاجیکلایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
0
0
"برند برومند" در پزشکی می رود که جای پای خود را برای همیشه تاریخ در دل مردم ایران زمین باز کند و چه هدیه الهی می تواند بالاتر از این برای نوع بشر باشد...
كسرا حماص
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
0
0
عرض ارادت خدمت دكتر برومند گرامى دلسوز، شما افتخار ايران هستيد
كسرا حماص
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
0
0
عرض ارادت خدمت دكتر برومند گرامى و دلسوز در مورد شما زياد مطالعه كردم و توصيفىم از شما افتخار ايران هستيد.
كسرا حماص
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
0
0
عرض ارادت خدمت دكتر برومند گرامى و دلسوز در مورد شما زياد مطالعه كردم و توصيفىم از شما افتخار ايران هستيد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: