کد خبر: ۱۰۰۵۴۴
تاریخ انتشار: ۰۶:۵۹ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 10
شفا آنلاین>سلامت>یافته‌هایی که به تازگی بوسیله دانشمندان بیمارستان عمومی ماساچوست در نشریه معتبر JAMA Oncology منتشر شده، پیشنهاد می‌کند که استفاده از آسپیرین باید به عنوان روش متمم و البته نه جایگزین روش‌های غربالگری پیشگیرانه ثابت شده، مانند کولونوسکوپی در نظر گرفته شود.
به گزارش شفا آنلاین،  درواقع، اکنون با توجه به شواهد به دست آمده، محققان توصیه می‌کنند بسیاری از افرادی که آسپیرین مصرف می‌کنند، خطر سرطان کولورکتال را در خود کاهش می‌دهند، خصوصا افرادی که به دلایل دیگری از این دارو به طور منظم استفاده می‌کنند، مثلا برای پیشگیری از بیماری قلبی.

       محققان در این مطالعه متذکر می‌شوند که یافته‌های به دست آمده نشان داده‌اند می‌توان از آسپیرین انتظار داشت از بروز تعداد قابل توجهی از سرطان‌های کولورکتال، بالاتر و فراتر از آنچه از بوسیله روش‌های غربالگری پیشگیری می‌شود، جلوگیری کند. حتی می‌توان گفت در شرایطی که منابع اختصاص داده شده به غربالگری سرطان محدود است، مصرف آسپیرین مزایای زیادی را به مصرف کنندگان خواهد رساند.

       مطالعات قبلی نیز نشان داده‌اند که مصرف منظم آسپیرین می‌تواند از بروز سرطان کولورکتال پیشگیری کند. البته اثر گسترده‌تر آسپیرین روی انواع مختلف سرطان کمتر مشخص شده است. براین اساس، محققان با بررسی داده‌های 32 ساله که نزدیک به 136 هزار پرستار و متخصص به آن پاسخ داده‌اند، خواستند که بر اهمیت آسپیرین تاکید دوباره‌ای داشته باشند.

       افرادی که مصرف منظم آسپیرین یا آسپیرین با دوز کم را حداقل دو بار در هفته گزارش می‌کردند، در مقایسه با افرادی که مصرف منظم آسپیرین را نداشتند، نشان دادند که با 3 درصد کاهش خطر ابتلا به هر نوعی از سرطان روبرو هستند. این مطالعه می‌گوید: «اثر پیشگیرانه آسپیرین پس از 5 سال مصرف مداوم دوزهایی از 5/0 تا 5/1 قرص استاندارد آسپیرین در هفته یا مصرف یک قرص دوز کم آسپیرین در روز ظاهر می‌شود.»

       استفاده از آسپیرین می‌تواند خطر سرطان کولورکتال را تا 19 درصد و خطر هر نوعی از سرطان‌های دستگاه گوارش را تا 15 درصد کاهش دهد. همچنین، استفاده منظم از آسپیرین می‌تواند سالانه از بروز نزدیک به 30 هزار تومور دستگاه گوارش در آمریکا جلوگیری کند.

       این تیم تحقیقاتی همچنین در محاسبات خود به این نتیجه رسیدند که استفاده از آسپیرین می‌تواند از بروز 7500 مورد تومور کولورکتال مازاد میان بزرگسالان بیش از 50 سال آمریکایی که غربالگری‌های اندوسکوپیک خود را انجام داده‌اند و از بروز 9800 مورد از این دسته از تومورها میان حدود 30 میلیون نفری که تحت روش‌های غربالگری قرار نمی‌گیرند، ممانعت کند.

       زمانی که محققان به‌طور اختصاصی به سرطان‌های رایج مانند پستان، ریه و پروستات پرداختند، هیچ کاهش خطری را از سوی آسپیرین برای این سرطان‌ها نیافتند.

       البته باید متذکر شد که این مطالعه، صرفا یک مطالعه مشاهده‌ای بوده و به اندازه کارآزمایی‌های بالینی قوی نیستند که بتوانند در این میان شواهد بسیار قوی‌ای را ارایه نمایند. از سوی دیگر مصرف آسپیرین خود خطرات خاص خود را دارد، مانند خونریزی و استروک و همه هم نمی‌توانند آن را به خوبی تحمل کنند.

       البته نباید از اهمیت این مطالعه به سادگی گذشت، زیرا نتایج آن پیشنهاد می‌کنند که مصرف آسپیرین می‌تواند متممی باشد برای غربالگری سرطان کولورکتال. سپید
Free Malaysia Today

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: