کد خبر: ۱۰۰۴۹۸
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۰ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 08
شفا آنلاین>سلامت>با پرهیز از مصرف سوسیس و کالباس، از ابتلا به سرطان روده بزرگ در امان بمانیم.
به گزارش شفا آنلاین، استاد دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز در یک کارگاه آموزشی گفت: فرآوری کردن گوشت ها با نیترات و نیتریت سدیم، مانند آنچه در تهیه كالباس و سوسیس و همبرگر انجام می شود، از عوامل مهم در افزایش بروز سرطان، به ویژه سرطان روده بزرگ است.
دكتر سلمه بهمن پور افزود: در زمینه پیشگیری از سرطان سینه، مصرف روغن زیتون، روغن كانولا، و روغن پنبه دانه توصیه می شود و بهتر است از مصرف روغن آفتابگردان، روغن ذرت، سویا، نارگیل، روغن حیوانی، روغن های سرخ كردنی، هیدروژنه و كره خودداری شود.
وی نحوه طبخ گوشت قرمز را عامل مهمی در افزایش بروز سرطان دانست و اضافه کرد: دودی كردن گوشت بر روی زغال، حرارت مستقیم بر روی آتش، سرخ كردن با روغن های نامناسب، از عوامل مهم در افزایش بروز سرطان محسوب می شود.
یک كارشناس غیرواگیر مركز بهداشت هم در این کارگاه آموزشی با اشاره به افزایش درصد سالمندی، افزایش امید به زندگی و شیوه زندگی نادرست، نسبت به افزایش آمار ابتلا به سرطان ها در سال های آتی، هشدار داد.
دکتر راحله نظری پیشگیری از سرطان ها را شامل چهار سطح عنوان کرد که با مشاركت سایر سازمان ها برای مهار منابع خطر و نظارت بر كیفیت تولید آب آشامیدنی، كیفیت محصولات غذایی، تولید سیگار و دیگر مواد دخانی و توسعه حمل و نقل عمومی آغاز می شود.
او در خصوص پیشگیری سطح یك افزود: افزایش دانش و آگاهی مردم در زمینه پیشگیری از سرطان و تشخیص زودهنگام سرطان لازم و ضروری است.
دکتر نظری پیشگیری سطح دو و سه را هم پیرامون شناسایی و ارجاع افراد پرخطر و درمان و هدایت بیماران دانست.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: