کد خبر: ۱۰۰۳۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۵ - ۲۰ آذر ۱۳۹۲ - 2013December 11
شفا آنلاین:در حالی که هر روزه بر میزان آلودگی هوای کلان شهر های ایران افزوده می شود، مراکز اسقاط خودرو از افزایش جولان دهی خودروهای فرسوده در جاده های کشور خبر می دهند.
به گزارش شفا آنلاین،بر اساس اعلام سازمان کیفیت هوای پایتخت، هوای تهران به عنوان بزرگترین کلان شهر ایران از ابتدای سال 92 تا پایان مهر ماه 87 روز ناسالم و خطر ناک را پشت سر گذاشته است که با توجه به پدیده وارونگی هوا این آمار تا کنون به صورت چشم گیری افزایش داشته است. ˈمعصومه ابتکارˈ، رییس سازمان حفاظت محیط زیست ایران مهمترین دلیل آلودگی هوای کلان شهر های ایران را خودروها می داند که در میان آنها خودروهای فرسوده در جایگاه وی‍ژه ای قرار دارند. مسوولان انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو کشور می گویند که حدود یک میلیون خودروی فرسوده در جاده های کشور تردد می کنند در حالی که تعداد بسیار اندکی از این خودروها به مراکز اسقاط مراجعه می کنند. رییس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده کشور می گوید: 127 مرکز اسقاط و بازیافت خودرو کشور از ابتدای امسال تا کنون تنها حدود 25 هزار خودرو فرسوده را اسقاط کرده اند که نسبت به سال های گذشته کاهش چشم گیری داشته است. ˈمصطفی جودیˈ  آمار خودروهای اسقاط شده در سال های قبل را چنین اعلام می کند: مراکز اسقاط و بازیافت خودرو به ترتیب در سال های 1390 حدود 180 هزار و سال 1391حدود 145 هزار دستگاه خودرو را اسقاط و بازیافت کرده بودند.   **گرانی خودرو تقاضا برای اسقاط را کاهش داده است شاید بتوان افزایش قیمت خودروها در کشور را به عنوان یکی از دلایل اصلی کاهش تقاضا برای اسقاط و تعویض خودرو دانست. ˈم. ی ˈ که با پیکان مدل 51 خاکستری رنگ خود در حد فاصل خیابان مطهری تا میدان هفت حوض تهران به جابجایی مسافران مشغول است عمدترین دلیل اسقاط نکردن خودرو خود را نداشتن پول کافی برای خرید خودروی جدید بیان می کند و می گوید: اگر خودروی خود را تحویل دهم 2 میلیون و 500 هزار تومان به من می دهند، در صورتی که اگر بخواهم یک پراید تهیه کنم باید 20 میلیون تومان بپردازم اما چنین پولی ندارم. وی ادامه می دهد: در صورتی که بخواهم ماشینم را تحویل دهم و خودرو جدید خود را به صورت اقساطی تحویل بگیرم علاوه بر هزینه چند برابری که باید پرداخت کنم، باید حداقل دو ماه منتظر بماند در حالی که این پیکان کهنه چرخ زندگی خانواده من را می چرخاند.   **دولت یا مراکز اسقاط خودرو؛ کدام یک مقصرند؟ ˈپرویز عسگریˈ مدیر عامل شهرک اسقاط خودرو شمس آباد که اسقاط خودروهای پایتخت را بر عهد دارد نبود برنامه ریزی مناسب در ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور را دلیل اصلی کاهش میزان تقاضا برای اسقاط خودروهای فرسوده می داند و می گوید: بر اساس مصوبه دولت یازدهم قیمتی که دولت بابت اسقاط هر خودرو پرداخت می کند از یک میلیون و 500 هزار تومان به دو میلیون و 500 هزار تومان افزایش پیدا کرده است اما تقاضا برای اسقاط خودرو رشد چشمگیری نداشته است. این فعال عرصه اسقاط و بازیافت خودرو تاکید می کند: ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت باید علاوه بر فرهنگ سازی و تشویق مردم به اسقاط خودروهای فرسوده سازوکاری ترتیب دهد که زمان تحویل خودروهای اقساطی به مخاطبان کاهش پیدا کند. با این حال رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور مراکز اسقاط خورو را از مقصران اصلی کاهش میزان تقاضا برای اسقاط خودرو می داند و می گوید: در پی افزایش تسهیلات برای اسقاط خودرو توسط دولت در 2 ماه گذشته بیش از 30 هزار خودرو اسقاط شده و یا در انتظار اسقاط است. یک شهروند دیگر ادعا می کند: مراکز اسقاط خودرو درآمد کلانی از راه اسقاط خودروها کسب می کند. وی توضیح می دهد: این مراکز هیچ هزینه ای برای تحویل خودرو پرداخت نمی کنند و تنها با سرمایه ایی اندک خودروها را بازیافت کرده و می فروشند. ریس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با بیان اینکه باید این رویه اصلاح شود، می گوید: مراکز اسقاط خودرو با توجه به درآمدی که دارند باید به فکر جذب خودروهای فرسوده باشند. جودی رییس انجمن مراکز اسقاط خودرو کشور در پاسخ به این صحبت رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور می گوید: دولت هزینه ای که بابت اسقاط خودرو ها پرداخت می کند را به صورت عوارض از خودروهای وارداتی دریافت می کند از این رو پولی از خزانه ملی خرج نمی شود در حالی که بیش از 500 میلیارد تومان در مراکز اسقاط خودروی کشور هزینه شده و کاهش تقاضا برای اسقاط خودرو ها این مراکز را به ضرر دهی کشانده است. وی با بیان اینکه کاهش آمار خودروهای اسقاطی باعث تعطیلی بسیاری از مراکز اسقاط خودرو و بیکاری افراد بسیاری شده است، می گوید: پیش از این بیش از هشت هزار نفر در مراکز اسقاط خودرو فعالیت می کردند که هم اکنون این آمار 80 درصد کاهش یافته است. با تمام این اوصاف آمار مراکز درمانی در کلان شهر های کشور نشان از افزایش روز افزون بیماری های ناشی از آلودگی هوا دارند که خودروهای فرسوده سهم عمده ای در آن دارند. تردد خودروهای فرسوده در خیابان های کشور علاوه بر تخریب چهره شهرها، نفس شهروندان را به شماره می اندازد و تهدیدی بزرگ برای سلامیت آنها محسوب می شود که باید هرچه زودتر فکری به حال آن کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: