کد خبر: ۱۰۰۲۶۳
تاریخ انتشار: ۰۳:۵۹ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 08
شفا آنلاین>سلامت>بر اساس مطالعات گسترده‌ای که در استرالیا انجام شده، قرار گرفتن در معرض نور آفتاب روی وزن کودکان در سنین پایین‌تر از دبستان تاثیر می‌گذارد.
  جالب است که این مطالعه نشان داده هم نور خورشید و هم نور مصنوعی بر وزن کودکان تاثیر می‌گذارند.

       محققان تیم انستیتوی سلامت و بیومدیسین این دانشگاه گروهی از کودکان بین سنین سه تا پنج سال را طی یک سال توسط شش مرکز سنجش سلامت کودکان در شهر بریزبان بررسی کردند. آنها وزن اولیه کودکان، میزان خواب، فعالیت و نیز مدت قرار گرفتن آنها را در معرض نور تحت نظر قرار دادند.

کاساندرا پاتینسون، دانشجوی دکترای بیومدیسین که محقق ارشد این مطالعه بود، می‌گوید: «بررسی ما نشان داد کودکانی که طی ساعات اولیه روز و قبل از ظهر در حد متوسط در معرض تابش نور قرار دارند، BMI بالاتری پیدا می‌کنند، در حالی که کودکانی که بیشتر در بعدازظهرها در معرض تابش نور قرار می‌گیرند، لاغرتر هستند و BMI آن‌ها پایین‌تر است. در مجموع حدود 42 میلیون کودک زیر شش سال سن در جهان چاق هستند و مطالعه ما اولین مطالعه‌ای است که به بررسی رابطه میان قرار گرفتن در معرض نور و وزن کودک می‌پردازد.»

       دکتر پاتینسون با اشاره به اینکه در این مطالعه منابع نور مصنوعی هم مورد توجه قرار گرفته، می‌گوید: «اکثریت بچه‌های این نسل به طور روزانه در معرض نورهایی مثل نور تلویزیون، تلفن‌های همراه و تبلت‌ها قرار می‌گیرند. هیچ نسلی از کودکان به این اندازه در معرض تابش نور قرار نداشته است. به نظر می‌رسد این موضوع یکی از دلایل افزایش چاقی در کودکان این سنین است.»

  به گزارش شفا آنلاین،مطالعات پیشین نشان داده بود فاکتورهایی چون زمان، شدت و مدت تحت تاثیر نور (چه نور طبیعی خورشید و چه منابع مصنوعی نور) تاثیرات بیولوژی شدیدی روی پستانداران می‌گذارد. این فاکتورها بر عملکرد متابولیک موجودات و میزان وزن گیری آنها تاثیر می‌گذارند و حالا این مطالعات نشان داده این تاثیرات در مورد انسان هم صادق است.

دکتر پاتینسون می‌گوید: «ساعت سیرکادین انسان که به نام ساعت دورنی بدن انسان شناخته می‌شود تا حدود زیادی تحت تاثیر نور قرار دارد و نیز تحت تاثیر زمانی از روز که این تاثیر وجود دارد. این ساعت روی نحوه و میزان خواب، وزن گرفتن یا از دست دادن وزن و تغییرات هورمونی و خلق و خوی انسان تاثیر می‌گذارد. تاکنون عوامل تاثیرگذار بر وزن انسان شامل میزان کالری دریافتی، کاهش فعالیت فیزیکی، کاهش میزان خواب و عدم داشتن یک برنامه منظم برای خواب بود اما حالا باید میزان و زمان در معرض نور قرار گرفتن را هم به این موارد اضافه کرد.»

       محققان این پروژه حالا بر این موضوع متمرکز شده‌اند که چگونه می‌توان از نور برای مقابله با چاقی در کودکان استفاده کرد: «مطالعه ما نشان می دهد باید بر تفاوت تاثیرات نور طبیعی و مصنوعی و نیز زمان در معرض نور قرار گرفتن بر موضوع وزن گرفتن در کودکان متمرکز شد. ما مطالعاتی را در این حیطه در مورد نوزادان و کودکان زیر شش سال برنامه‌ریزی کرده‌ایم که به زودی آنها را شروع خواهیم کرد.»سپید
PLOS ONE
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: