کد خبر: ۱۰۰۱۷۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۰ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 06
شفا آنلاین>سلامت>فوق تخصص نفرولوژی گفت: نارسایی مزمن کلیه یک بیماری شایع زیان آور اما قابل درمان است و با درمان های مناسب، تغییر رژیم غذایی و تغییر عادت های زندگی می توان سرعت پیشرفت بیماری کلیه را کند کرد.

به گزارش شفا آنلاین،دکتر محسن نفر در آستانه روز جهانی کلیه (20 اسفند ماه) گفت:بیماری کلیوی بدون علائم، آرام و بی صداست که بیمار و خانواده آن تغییر کار کرد را احساس نمی کنند و نشانه ها مانند خستگی پذیری و کم اشتهایی،کمبود رشد، رنگ پریدگی و پر ادراری ممکن است مدت ها نادیده گرفته شوند و به تدریج کار کلیه ها به حدی کاهش یابد که مرحله نارسایی کلیه فرا می رسد.

** روز جهانی کلیه و کودکان
وی با بیان این که امسال محور تمرکز روز جهانی کلیه بر بیماری کلیه و کودکان معطوف است، افزود: نارسایی مزمن کلیه در کودکان در مراحل اولیه با اندازه گیری مرتب رشد قد و وزن، اندازه گیری فشارخون و انجام آزمایش ادرار و خون قابل تشخیص است.
دکتر نفر کلیه ها را به عنوان دو عضو معجزه گر توصیف کرد که باعث زنده ماندن انسان هستند و اگر به تدریج کارکرد خود را از دست بدهند، نارسایی مزمن حاصل می شود.
وی یادآور شد: کار کلیه ها دفع مواد سمی ناشی از سوخت و ساز آب و نمک های اضافی بدن است. این اندام حیاتی همچنین برای تولید گویچه های سرخ خون (خونسازی ) ، داشتن استخوان سالم و قوی و تنظیم فشار خون بدن لازم هستند.

**عواملی که در بروز نارسایی مزمن کلیه در کودکان موثر هستند
فوق تخصص نفرولوژی به علل و عوامل بروز نارسایی مزمن کلیه ها در کودکان اشاره کرد و افزود: ناهنجاری های مادرزادی و مجاری ادراری، عفونت ها (عفونت ادراری ،گلو درد و..) بیماری ارثی، بیماری های متابولیک و یا روماتیسمی و بیماری های عمومی بدن از عواملی است که کودکان را به این بیماری مبتلا می سازد.
دکتر نفر با بیان این که پیشگیری از ابتلا به بیماری کلیه در کودکان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، ادامه داد: بیماری کلیه کودکان با بزرگسالان متفاوت و ضروری است که در دوران کودکی درمان شود تا سلامتی کلیه ها برای یک عمر زندگی تضمین شود.
فوق تخصص نفرولوژی تاکید کرد: برای تشخیص بیماری کلیوی در کودکان اولین اقدام آزمایش ادرار از نظر آلبومین یا خون در ادرار است. آزمایش خون برای محاسبه سرعت پاک شدن خون توسط کلیه ها باید صورت گیرد.
وی افزود: همچنین بررسی های سونوگرافی و تصویر برداری، بررسی تعداد، شکل و اندازه کلیه ها برای تشخیص بیماری های کلیوی در کودکان ضروری است و در صورت تشخیص وجود مشکل کلیوی، خانواده ها باید با فوق تخصص های نفرولوژی مشورت کرده و توصیه های آنان را جدی بگیرند.

**فشار خون مهمترین عامل بروز بیماری کلیوی است
نفر با بیان این که ابتلا به فشار خون در کودکان زمینه ساز بروز بیماری کلیوی است، گفت: افزایش فشار خون تهدید کننده سلامت کودکان و نوجوانان است. فشار خون بالا بیماری خطرناکی است که اگر تشخیص و یا کنترل نشود، به بیماری های قلبی و کلیوی، مغزی و کوری منتهی می شود.
به گفته وی، به علت افزایش شیوع چاقی در کودکان، کم تحرکی و تمایل زیاد آنها به غذاهای آماده که حاوی مقادیر زیاد نمک است، فشارخون در جمعیت اطفال رو به افزایش است.
فوق تخصص نفرولوژی توصیه کرد: فشارخون در تمام کودکان بالای سه سال باید اندازه گیری شود چون اغلب بدون علامت است و بهتر است این معاینات در مهد کودک و مدارس متداول شود.

**عفونت های اداری در کودکان به بیماری کلیوی منجر می شود
وی به عفونت ادراری در کودکان نیز اشاره کرد و گفت: عفونت ادراری از شایع ترین عفونت ها در کودکان است که در دختران بیش از پسران مشاهده می شود و اگر به موقع تشخیص و درمان نشود، مسکلات کلیوی را به همراه خواهد داشت.
نفر در باره علایم عفونت ادراری کودکان گفت: سوزش و تکرر در دفع ادرار، کدر بودن رنگ ادرار، بی اختیاری ادرار، شب ادراری، تب بالا، دل درد، استفراغ و بی حالی و وزن گیری نامناسب از مهمترین علائم این بیماری است.
به گفته وی، علاوه بر آزمایش و کشت ادرار در این کودکان انجام سونوگرافی و روش های عکسبرداری برای شناسایی این بیماران ضروری است .

**هشت قانون برای سلامت کلیه ها چیست
فوق تخصص نفرولوژی اظهار کرد: فعالیت های بدنی منظم، اندازه گیری و کنترل مرتب قند خون به خصوص در بیماران دیابتی، اندازه گیری مرتب فشار خون، تغذیه سالم، نوشیدن کافی و مناسب مایعات (8 لیوان)، اجتناب از مصرف خودسرانه داروها (حتی داروهای گیاهی) و اجتناب از افزایش وزن، هشت قانون مهم برای سلامت کلیه ها به شمار می رود.

**توصیه های بهداشتی برای کمک به سلامتی کلیه ها
1- نوشیدن آب و آب میوه طبیعی، مصرف حبوبات و سبزی ها
2-کم خوردن غذاهای ناسالم مانند (فست فودها )
3 - نخوردن غذاهایی که نمک دارند
4- پیروی از برنامه ورزشی مناسب، منظم و مداوم
5- رعایت تناسب در مصرف مواد نشاسته ای، پروتئینی و چربی
7- وجود بیماری هایی مانند پرفشاری خون، دیابت، کلسترول بالا را به پزشک خود یاد آوری کنید.ایرنا
برچسب ها: روز ، جهانی ، کلیه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: