کد خبر: ۱۰۰۰۱۸
تاریخ انتشار: ۰۵:۵۹ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 06
شفا آنلاین>سلامت>یکسال است که آماندا، مادر دو فرزند نوجوان و ساکن اوتاوا، سالم‌تر و کمتر می‌خورد و ورزش می‌کند، بیش از بیست کیلو وزن کم کرده و احساس سلامتی و شادمانی می‌کند.
به گزارش شفا آنلاین،  او برای کاهش وزن در برنامه‌ای شرکت کرده که برای رفع معضل چاقی کودکان طراحی شده و شرکت‌کنندگان در آن به هیچ روی کودک نیستند، بلکه سعی می‌شود که با تغیرعادات غذایی والدین، بطور غیرمستقیم عادات تغذیه سالم در کودکان بوجود آید.

برنامه فوق که بازتنظیم خانوار نام گرفته، بیش از یکسال است که در انستیتوی پزشکی باریاتریک اوتاوا توسط دکتر یانی فریدهوف، یکی از نام‌آورترین متخصصین چاقی در کانادا، راه‌اندازی شده است. این برنامه کودکان 5 تا 12 ساله را نشانه گرفته و هدف آن حل معضل چاقی کودکان بطور غیرمستقیم است. شواهد نشان می‌دهد که رفع چاقی کودکان از طریق خانواده‌ها بسیار موثرتر و زیان‌های آن از روش مستقیم بسیار کمتراست.

در زمانه‌ای که تعداد کودکان مبتلا به چاقی در کشور کانادا روزافزون است، بزرگترین چالش پیش‌روی پزشکان و پژوهشگران جستن راه‌های کاهش آن و پیشگیری از بیماری‌های ناشی از چاقی است. فریدهوف می‌گوید این برنامه با در نظر گرفتن این واقعیت که والدین میل و خواست شخصی خود را به رژیم غذایی کودکان‌شان تحمیل می‌کنند شکل گرفته است. بچه‌ها مانند سرنشینان یک اتومبیل هستند که برای تضمین سلامت آنها ما با راننده آن سروکار داریم. نیاز به برنامه‌های درمان چاقی در اوتاوا و دیگر شهرهای کانادا بسیار به چشم می‌آید. بیمارستان تخصصی کودکان شرق ایالت اونتاریو دارای یک فهرست بلندبالای انتظار برای بیمارانی است که از عوارض شدید و گوناگون چاقی رنج می‌برند. دولت محلی ایالت اونتاریو تامین مالی طرح یاد شده را به عهده دارد. یکی از رئوس برنامه بازتنظیم اجتناب از گفتگوی مستقیم در باره چاقی با کودک مبتلا است. فریدهوف از نگرانی خود در مورد صدمه دیدن اعتماد بنفس کودکان در گفتگوی مستقیم می‌گوید. اینکه تصور کودک از اندامش دچار خدشه می‌شود و بتدریج حس می‌کند گناه چاق بودن به گردن خودش است.

       در ابتدای برنامه، قد و وزن کودک اندازه‌گیری می‌شود وبه والدین توصیه شده که به بچه‌هایشان بگویند این اندازه‌گیری‌ها برای تعیین مقدار داروی مصرفی در هنگام بیماری است. پس از آن کودکان در کارگاه‌های آموزش گروهی شرکت می‌کنند و روش‌های ارتقای اعتماد بنفس، مبارزه با قلدری در مدرسه و مدیریت احساساتی همانند خشم واضطراب را فرا می‌گیرند. در هیچکدام از این جلسات هیچ اشاره‌ای به اضافه وزن بچه‌ها نمی‌شود.

       تیمی متشکل از کارشناسان ورزش، تغذیه، رفتارشناس به همراه یک روان‌درمانگر و یک پزشک در ارتباط با سلامت خانواده، زندگی فعالانه، اتخاذ سبک زندگی سالم وکنترل وزن به والدین مشاوره می‌دهند. از دیگر ابتکارات این گروه، برگزاری کلاس آشپزی سالم است. دکتر فریدهوف کلید موفقیت این برنامه را در انتخاب روش صحیح صحبت کردن می‌داند.

او می‌گوید باید طوری صحبت کنیم که نه‌تنها به اعتماد بنفس کودک لطمه‌ای وارد نشود، بلکه ارتباط وی با خوردن هم از بین نرود.« ما نمی‌خواهیم که میز شام به صحنه مشاجره افراد خانواده تبدیل شود. تغییر عادات غذایی یک خانواده فرآیندی کند و زمان‌بر است و مشاهده نتایج مثبت آن حداقل یکسال زمان نیاز دارد. هدف این برنامه بهتر شدن کیفیت زندگی است. رفع چاق کودکان مادامی که تغییری در محیط زندگی و اطرافیان آنها ایجاد نکنیم، غیرممکن است.» سپید
ادمونتون ژورنال
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: