کد خبر: ۹۹۹۸۹
تاریخ انتشار: ۰۲:۱۵ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 06
شفا آنلاین>>جامعه پزشکی-همایش ها>«۶ درصد از کل دانشجویان علوم پزشکی، مواد مخدر، مواد روانگردان و مشروبات الکلی مصرف می‌کنند.»
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید این خبری بود که چهارشنبه، 12 اسفندماه معاون فرهنگی وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی با اعلام آن به وضعیت سلامت دانشجویان پرداخت. بعد از هشدارهای پی‌درپی نسبت به سلامت روان دانشجویان، اولین همایش ملی هم‌اندیشی سلامت دانشجویی از وضعیت قرمز این قشر درحال تحصیل پرده‌برداشت.

 همایشی که در سالن همایش‌های رازی دانشگاه با علوم‌پزشکی برگزار شد و با «روزه آمار» علی‌اکبر سیاری پایان یافت. معاون بهداشت وزارت بهداشت از «کاهش سن مصرف اعتیاد در بین دانشجویان و جوانان» خبر داد اما نخواست حرفی از آمار و ارقام بزند. در این همایش همچنین محمداسمعیل مطلق، مدیرکل دفتر سلامت جمعیت خانواده و مدارس وزارت بهداشت، گلایل اردلان رئیس اداره سلامت جوانان وزارت بهداشت، حمید یعقوبی مدیرکل دفتر مرکزی مشاوره سلامت وزارت علوم، و جمعی از مدیران ارشد وزارت متبوع و دانشگاه حضور داشتند.

مخدر‌های صنعتی، روان‌گردان‌ و رفتار‌های پرخطر جنسی، خطرات حوزه سلامت جوانان
       علی‌اکبر سیاری در ابتدای برنامه با ارتباط بین سلامت جسمی، روانی و جنسی دانشجویان با افزایش بهره‌وری، امید به زندگی و کاهش فرار مغزها از اجرای برنامه ارتقای سلامت برای حدود پنج میلیون دانشجوی کشور در سال 95 با همکاری وزارت بهداشت، وزارت علوم، دانشگاه آزاد و حوزه‌های علمیه خبر داد. به گفته او « برنامه ارتقای سلامت دانشجویان ویژگی‌هایی دارد؛ اول اینکه تمام نیازمندی‌های سلامت جسمی، روانی، سلامت اجتماعی و سلامت معنوی را دربرمی‌گیرد و دوم اینکه به صورت مشارکتی و با همکاری بین بخشی دستگاه‌های مختلف اجرا می‌شود.»

       سیاری همچنین گفت: «چون پول لازم را نداریم، این خدمات سطح‌بندی می‌شود و در سطوح مختلف دانشجویان و جوانانی که به خدمات تخصصی نیاز داشته باشند به سطوح بالاتر ارجاع داده می‌شوند اما همه آن‌ها از خدمات اولیه و آموزش‌های سطح اول برخوردار می‌شوند.»

       او با بیان اینکه «ما مردم دولت تدبیر و امید را روی کار آوردیم» افزود: «ما نمایندگانی آوردیم که به دولت کمک کنند. با افزایش سلامت جوانان فرار مغزها اتفاق نمی‌افتد، امنیت به کشور می‌آید، آن‌ها ثروت و قدرت می‌آورند و ما به‌عنوان خدمتگزار اینجا جمع شدیم تا برای ارتقا سلامت در حوزه روان، سلامت اجتماعی، کاهش آسیب‌های اجتماعی تلاش کنیم.»

       او همچنین با اشاره به شاخص‌های تغذیه سالم بیان کرد: «هر ایرانی روزانه 12 گرم نمک مصرف می‌کند؛ این در حالی است که این میزان برای افراد زیر 50 سال باید پنج گرم و برای افراد بالای 50 سال باید زیر سه گرم باشد.»

       معاون وزیر بهداشت همچنین ادامه داد: «حداکثر قند مصرفی هرروز برای هر فرد نیز باید 25 گرم باشد درحالی‌که فقط با مصرف یک آبمیوه صنعتی بیش از این میزان، قند مصرف می‌کنیم که همه این رفتارها باعث افزایش بیماری‌های غیرواگیر در جامعه و ازجمله در بین جوانان و دانشجویان شده است.»

       سیاری همچنین در حاشیه این مراسم، با اشاره به فروکش کردن موج آنفلوآنزا در کشور، به خبرنگاران گفت: «در حوزه آسیب‌های اجتماعی، مصرف مواد دخانی ازجمله قلیان، رو به افزایش است. همچنین مصرف مواد مخدر صنعتی و روان‌گردان‌ها، تهدیدات خطر سلامت جنسی، جزء خطرات حوزه سلامت جسم و روان جوانان محسوب می‌شود که برای آن‌ها برنامه‌هایی داریم.»

       معاون بهداشت وزارت بهداشت، افزود: «افسردگی، ناامیدی، افت تحصیلی دانشجویان که با تلاش زیادی هم وارد دانشگاه‌ها می‌شوند، ازجمله مسائل مهمی است که در سلامت روان به آن‌ها توجه خواهیم کرد و برای آن برنامه مناسبی تدوین می‌کنیم.» وی گفت: «من در دو دوره معاون بهداشتی بودم، یکی در سال ۷۶ و یکی در سال ۹۲ و می‌توانم تاکید کنم که در دوره پیش، اصلاً بحث آسیب‌های اجتماعی به این شکل مطرح نبود.»

       او ادامه‌داد:« آن زمان شیشه وارداتی بود اما متاسفانه اکنون تولید و قاچاق می‌شود. سن مصرف مواد مخدر پایین آمده است و قلیان مصرف بسیار بالایی دارد و مشکلاتی را همراه خودش داشته است.»

پرونده سلامت دانشجویان تهیه می‌شود
       محمدرضا فراهانی، معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت در این همایش یک‌روزه سلامت روان دانشجویان، به‌خصوص دانشجویان علوم‌پزشکی را نگران‌کننده ارزیابی کرد. اگرچه فراهانی آمار 6 درصد وابستگی دانشجویان به مشروبات الکلی و روان‌گردان را مربوط به سال 92 دانست ولی اطلاع داد که سال آینده با سیستم پالایش دقیق‌تری آمار جدید اعلام می‌شود.

        او ابتدا با طرح این سوال که چرا سلامت دانشجویان اهمیت دارد، گفت: «بر اساس تحقیقی که سال 2001 در آمریکا شد، 132 میلیارد دلار هزینه بیماران دیابتی بوده است که 40 درصد از آن‌ها مربوط به از کارافتادگی مبتلایان به دیابت و کاهش بهره‌وری آنها بود. بنابراین موضوع سلامت چندوجهی است.»

       او با بیان اینکه «در تحقق اهداف آموزش عالی موفق نمی‌شویم، مگر به سلامت دانشجویان توجه کنیم» از تهیه پرونده سلامت دانشجویی خبر داد. به گفته معاون فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی «در یک دوره‌ای این پرونده برای دانشجویان تشکیل شد اما در یک دوره دیگر با بی‌توجهی مواجه شد و در تشکیل این پرونده شاهد وقفه بودیم، اما از سال آینده تمامی دانشجویان دارای پرونده سلامت خواهند شد.»

افزایش نمونه‌های غربالگری در سال آینده
       معاون وزیر بهداشت همچنین افزود: «تست‌های غربالگری به قدر کافی نتوانسته‌اند اختلالات سلامت روان دانشجویان را به طور دقیق شناسایی کنند؛ به همین منظور ما تست غربالگری جدیدی را برای دانشجویان تهیه کردیم که در حال انجام است.»

       او همچنین ادامه داد: «برای ۱۸۰ هزار دانشجوی علوم پزشکی، تست غربالگری جدید در حال اجراست که از این تعداد ۳۰ هزار پرونده تکمیل شده و در حال استخراج نتایج این تست هستیم.»

       «میان کاهش نرخ مشارکت اجتماعی و افزایش آسیب‌های اجتماعی، رابطه مستقیم وجود دارد.» معاون فرهنگی وزیر بهداشت با بیان این مطالب بر ضرورت استفاده از توان دانشجویان در حوزه سلامت روان و کاهش آسیب‌ها تاکید کرد.

       فراهانی ادامه داد: «افزایش حوزه فعالیت‌های فرهنگی با توسعه کانون‌های فرهنگی – هنری و جشنواره‌های فرهنگی می‌تواند به افزایش نشاط در میان دانشجویان کمک کند.»

       معاون وزیر بهداشت از ایجاد کانون سلامت رفتار در دانشگاه‌های علوم پزشکی خبر داد و گفت: «این کانون‌ها در سالم‌سازی فضای خوابگاهی و طرح «همتایاران» در حوزه سلامت روان به حوزه مشاوره دانشگاه‌ها کمک خواهد کرد.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: