کد خبر: ۹۹۵۲۲
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 04
شفا آنلاین>سلامت>سلامت جنسی>؟بعضی از انتخاب‌های شیوه زندگی باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان در زنان می‌شوند و زنان می‌توانند با تغییر شیوه زندگی خود احتمال ابتلا به سرطان پستان را کاهش دهند.
به گزارش شفا آنلاین،  در ادامه این مقاله به بعضی از عوامل خطرزا برای سرطان پستان اشاره می‌کنیم که تحت تاثیر مستقیم نوع شیوه زندگی هستند:

        سن بچه‌دار شدن: محققان بر این اعتقاد هستند که نداشتن بچه یا به دنیا آوردن فرزند اول پس از سن ۳۰ سالگی خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می‌دهد.

        استفاده از هورمون درمانی جایگزین (HRT): یکی از تحقیقات انجام‌گرفته در انگلستان نشان داد که هورمون درمانی جایگزین با خطر ابتلا به سرطان پستان در ارتباط است. زنانی که سن آنها بین ۵۴ تا ۶۴ سال است و زنانی که برای ۱۰ سال یا بیشتر از هورمون درمانی جایگزین استفاده کرده‌اند بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پستان هستند.

        شیر دادن: در یکی از تحقیقات مهم رابطه میان شیر دادن به کودک و خطر ابتلا به سرطان پستان مورد بررسی قرارگرفته است. محققان دریافتند که هر ۱۲ ماه شیر دادن باعث کاهش 3/4 درصدی ابتلا به سرطان پستان می‌شود. علاوه بر این، هر چه مدت شیر دادن به کودک بیشتر باشد، احتمال ابتلا به سرطان پستان در زنان کمتر خواهد شد.

        الکل: دریکی از تحقیق‌ها محققان ۵۳ تحقیق قبلی را مورد تجزیه‌وتحلیل مجدد قراردادند که درزمینه بیماری‌های واگیردار بود. آنها دریافتند که در کشورهای توسعه‌یافته ۴ درصد از سرطان‌های پستان ناشی از مصرف الکل است، اما در کشورهای درحال‌توسعه که مصرف روزانه الکل آنها به‌طور متوسط تنها 4/0 گرم است، الکل یک عامل ناچیز و بی‌اهمیت در وقوع سرطان پستان است.

        چاقی: محققان با بررسی رابطه میان چاقی و خطر ابتلا به سرطان پستان دریافتند که چاقی مرکزی در دوران پیش از یائسگی زنان می‌تواند با خطر ابتلا به سرطان پستان در ارتباط باشد. باوجوداین، اگر چربی در تمام نقاط بدن پخش‌شده باشد و فقط در شکم خلاصه نشود، احتمال ابتلا به سرطان پستان خیلی کم خواهد بود.
فعالیت جسمی: محققان دریافته‌اند که فعالیت جسمی همیشگی با خطر کاهش ابتلا به سرطان پستان در ارتباط است. به گفته این محققان فعالیت‌های جسمی سرگرم‌کننده در دوران ۱۴ تا ۲۰ سالگی مفیدترین فعالیت‌های فیزیکی در کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان هستند.

با توجه به موارد بالا تغییرات زیر در شیوه زندگی می‌تواند به شما در کاهش احتمال ابتلا به سرطان پستان به کمک کنند:
        حفظ وزن سالم: بنا بر نتایج یکی از تحقیق‌های مهم، زنانی که از سن ۱۸ سالگی تا سن یائسگی از افزایش وزن جلوگیری می‌کنند یا زنانی که از سن ۱۸ تا ۳۰ سالگی وزن خود را حفظ می‌کنند و تا رسیدن به سن یائسگی از وزن خود می‌کاهند خطر ابتلا به سرطان پستان را در دوران پس از یائسگی کاهش می‌دهند، بنابراین، بهتر است که همواره وزن سالم خود را حفظ کنید و از اضافه‌وزن بپرهیزید.

        اتخاذ رژیم غذایی سالم: کارشناسان بیان می‌دارند که ۲۰ تا ۸۰ درصد خطر ابتلا به سرطان پستان با رژیم غذایی مرتبط است. بدون آنکه مزه لذیذ غذای خود را تغییر دهید یا از مقدار آن بکاهید سعی کنید در عوض میزان کالری و چربی غذاها را کاهش دهید. غذاهایی را بخورید که میزان آب آنها زیاد است یا غذاهایی مانند پاستا یا حبوبات بخورید که به هنگام پخته شدن آب را به خود جذب می‌کنند. علاوه بر این، میوه‌ها و سبزی‌های تازه را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

        شیردادن به کودک خود: سعی کنید که از بدو تولد کودکتان شیر خود را به او دهید و از دادن شیر خشک خودداری کنید. شیر پستان تمام مواد غذایی موردنیاز کودک را داراست. شیردادن به کودکتان نه‌تنها سیستم ایمنی کودک شما را تقویت می‌کند و او را از عفونت‌ها مصون می‌دارد، بلکه به خود شما نیز کمک می‌کند تا خطر ابتلا به سرطان پستان را در خود کاهش دهید.

        فعال بودن از نظر جسمی: فعالیت جسمی با حذف عوامل خطری همچون چاقی و سطوح استروژن بالا به شما کمک می‌کند تا خطر ابتلا به سرطان پستان را در خود کاهش دهید. جامعه سرطان آمریکا بیان می‌دارد که تمرین‌های جسمی ۴۵ تا ۶۰ دقیقه‌ای در طول پنج روز هفته یا بیشتر می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پستان را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد. علاوه بر این، فعالیت جسمی خطر ابتلا به دیگر مشکلات سلامت مانند حمله قلبی، سکته مغزی، دیابت و افسردگی را کاهش می‌دهد.

        مصرف نکردن مشروبات الکلی: صندوق جهانی تحقیقات سرطان پیشنهاد می‌کند که اصلا الکل ننوشید. مصرف نکردن یا محدود کردن مصرف الکل می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش دهد.

       این تغییرهای شیوه زندگی که در بالا به آنها اشاره شد خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش می‌دهند، اما در صورت مبتلا بودن به سرطان پستان نیز می‌توانید این تغییرات در شیوه زندگی را در زندگی خود بکار ببرید.

 به‌عبارت‌دیگر، این تغییرهای شیوه زندگی هم برای افراد سالم و هم افراد مبتلا به سرطان پستان مفید هستند. علاوه بر این، این تغییرهای شیوه زندگی نه‌تنها از پیشرفت سرطان پستان جلوگیری و در مقابله با آن به شما کمک می‌کنند، بلکه کیفیت زندگی شما را نیز بهبود می‌بخشند. سپید
Everyday Health
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: