کد خبر: ۹۹۵۱۸
تاریخ انتشار: ۰۲:۱۵ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 04
شفا آنلاین>سلامت>هر روز، نزدیک به هزار زن در جهان به ویروس ایدز مبتلا می‌شوند. بیش از 37میلیون از مبتلایان به ایدز را زنان تشکیل می‌دهند که اغلب آن‌ها در منطقه زیرصحرای آفریقا زندگی می‌کنند.
به گزارش شفا آنلاین،  غالب این زنان فاقد آگاهی لازم، منابع مالی و قدرت هدایت زندگی خود هستند تا بتوانند در برابر ویروس خود را مصون نگاه دارند. نکته غم‌انگیز دیگر آنکه ایدز بیش از هر بیماری دیگری در جهان باعث مرگ زنان در سنین باروری می‌شود.

       اکنون، زنان در کشورهای درحال‌توسعه امید تازه‌ای یافته‌اند. نتایج 2 مطالعه‌ بزرگی که هفته گذشته منتشر شده است، نشان می‌دهد وسیله جدیدی می‌تواند زنان را در برابر ایدز محافظت کند. این وسیله حلقه‌ای با خاصیت ارتجاعی است که در داخل واژن قرار می‌گیرد و به‌تدریج داروی ضدرتروویروس از خود آزاد می‌کند.

مطالعات اولیه در آفریقا نشان داده‌اند که انواع قرص‌ها و ژل‌ها در مبارزه با ایدز در این منطقه شکست خورده‌اند، بیشتر به این دلیل که زنان آفریقایی نتوانسته‌اند از این مواد به‌طور دائم استفاده کنند. حلقه جدید اما، گران نیست، راحت می‌شود از آن استفاده کرد، برای یک ماه اثر خود را حفظ می‌کند، هر بار یک عدد از آن را باید استفاده کرد، زن یا همسر وی آن را احساس نمی‌کند. برای 5 سال می‌توان آن را در خارج از محیط بدن نگهداری کرد و نکته مهم برای جهان درحال‌توسعه آن است که برای نگهداری از آن احتیاجی به یخچال نیست.

       این حلقه قادر به محافظت کامل در برابر آلودگی نیست و تنها می‌تواند احتمال آلودگی را بر اساس یک مطالعه تا 27درصد و بر اساس مطالعه‌ای دیگر تا 31درصد کاهش دهد. هردو این بررسی‌ها بر روی زنان 18-45 سال انجام گرفته است. محققان دریافته‌اند که این حلقه در زنان بالای 21 سال بهتر از زنان جوان‌تر عمل کرده است، شاید به این دلیل که زنان در سنین بالاتر تداوم بیشتری در استفاده از این حلقه نشان داده‌اند، اما برای آنکه معلوم شود که آیا مشکلات بیولوژیک یا نوعی کوتاهی در استفاده از حلقه منجر به تقریباً عدم کارایی این حلقه در زنان زیر 21 سال شده است، باید مطالعات بیشتری انجام گیرد. این نگرانی اصلی درباره استفاده از این حلقه است، زیرا آمارها حاکی از آن است که از هر 4 زن جوان یا نوجوان در قاره آفریقا یک نفر به ایدز مبتلا است.

       این حلقه در حال ‌حاضر، برای یک ماه اثربخشی دارد، اما محققان با روندی کند به دنبال آن هستند که حلقه‌ای با اثربخشی سه‌ماهه درست کنند که علاوه بر داروهای ضدویروس، داروهای ضدبارداری هم در خود داشته باشد که خود انگیزه‌ای برای زنان در استفاده مداوم از حلقه است.

       اگر چه وسایل و داروهای جدید گام مهمی در مبارزه با ایدز به‌حساب می‌آیند، فقر، فقدان آموزش – 80درصد از زنان در زیرصحرای آفریقا دوره دبیرستان را به پایان نبرده‌اند و یک‌سوم قادر به خواندن نیستند – و رسوم فرهنگی و اجتماعی که زن را بدون حق تصمیم‌گیری بر روابط جنسی خود تابع مطلق مرد ساخته است، همگی از عوامل مهم در افزایش میزان شیوع ایدز در بین زنان آفریقایی هستند. سرمایه‌گذاری و توانمندسازی زنان آفریقا و نقاط دیگر جهان باید همچنان بخش مهمی از مبارزه علیه بیماری‌ها باشد. سپید
 New York Times
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: