کد خبر: ۹۹۳۲۰
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۰ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - 2016February 28
شفا آنلاین>سلامت>تبلیغاتی که در کارت‌های ویزیت نوشته می‌شود بسیار گمراه کننده است بطوری که بیمار نمی‌تواند تشخیص دهد فردی که می‌خواهد به او مراجعه کند پزشک متخصص پوست و مو است یا خیر.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر همایون مژدهی آذر عضو انجمن متخصصین پوست ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر مهمترین مشکلی که متخصصین پوست و مو با آن مواجه هستند‌؛ عدم آگاهی مردم برای مراجعه به یک پزشک متخصص در این زمینه است‌؛ اظهار داشت: تبلیغاتی که در حوزه پوست و مو انجام می‌شود به گونه‌ای است که بیمار نمی‌تواند تشخیص دهد آیا شخص یا مرکز مورد نظر تخصص انجام این کار را دارد و آیا نکات ذکر شده در تبلیغات او قانون مند بوده و در حیطه وظایف وی محسوب می‌شود؟

 این متخصص پوست و مو با ابراز تاسف از اینکه هر روز با افرادی مواجه هستیم که با سطح تحصیلات مختلف و غیر مرتبط به انجام خدمات درمانی پوست و مو می‌پردازند؛ ادامه داد‌: مراجع ذی‌صلاح از جمله وزارت بهداشت و درمان باید شفاف سازی‌های لازم را در این زمینه انجام داده تا بسیاری از افراد غیر پزشک و سودجو به انجام کارهایی از قبیل کاشت مو و لیزر درمانی نپردازند.

به گفته مژدهی آذر با توجه به اینکه جلساتی بین کارگروهی از سوی وزارت بهداشت‌، انجمن متخصصین پوست و انجمن پزشکان عمومی تشکیل و تمامی مسائل موجود مطرح می‌شود باید بطور شفاف این مساله مشخص شود که بیماران برای انجام کارهای تخصصی به کدام پزشک مراجعه کنند‌.

وی یکی از راهکارهای برون رفت از این معضل را تعریف یک کوریکولوم و چهارچوب مشخص برای  تمامی رشته‌ها در طی دوران تخصص عنوان کرد و ابراز داشت‌: باید چهارچوب مشخصی از انجام وظایف پس از طی دوره تخصص برای دانشجویان پزشکی تعریف شده و فرد در دوران تخصص خود تبحر لازم را نسبت به تمام مواردی که در کوریکولوم قید شده است‌؛ بدست آورد.

وی افزود: تا زمانی که این مهم انجام نشود بسیاری از افراد سودجو و حتی برخی از پزشکان غیر متخصص بدون گذراندن دوره‌های آموزشی لازم تحت نظر افراد صلاحیت داری که از سوی وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی تعیین شده‌اند به انجام انواع اقدامات درمانی پوست و مو از قبیل کاشت مو‌؛ رفع چین و چروک پوست‌، تزریق ژل و بوتاکس و همچنین لیزر درمانی خواهند پرداخت.

مژدهی آذر ادامه داد : این که در یک ساختمان طی یک دوره چند ماهه به افراد آموزش های تخصصی پوست و مو را ارائه دهیم به هیچ وجه با قواعد و اخلاق پزشکی سازگار نیست‌.

عضو انجمن متخصصین پوست ایران اذعان داشت‌: اگر آموزشی صورت می‌گیرد حتما باید با مجوز وزارت بهداشت و تحت نظر افراد صلاحیت دار و چه بسا در مراکز مورد تایید وزارت بهداشت مثل انجمن‌های تخصصی مربوطه‌؛ سازمان نظام پزشکی یا دانشگاههای علوم پزشکی باشد‌.

آرایشگرها نیز به جمع متخصصین پوست و مو پیوستند
وی با ابراز تاسف از اینکه کوچکترین تغییری در این ساختار دیده نشده و تعداد خاطیان در این زمینه رو به افزایش است، گفت‌: نظارتهای جدی در این زمینه از سوی متولیان امر انجام نمی‌شود و نکته مهم دیگر این است که عموم مردم آگاهی لازم را در مراجعه به متخصصین پوست و مو  ندارند.

این متخصص پوست و مو با اشاره به اینکه بسیاری از افراد سودجو و غیر پزشک به انجام کارهای تخصصی پوست و مو روی آورده‌اند خاطرنشان کرد: خیلی از آرایشگاهها به انجام کارهای لیزری می پردازند و یا در مراکز درمانی افرادی که کمترین سطح تحصیلات را دارند به انجام خدمات درمانی و مشاوره در زمینه پوست و مو می پردازند که این معضل نشان از ضعف مدیریتی و نظارتی در سیستم سلامت دارد.

وی با تاکید بر اینکه باید قوانین شفاف سازی شده و حد و حدود وظایف تمامی پزشکان در تخصص‌های مختلف معلوم شود‌؛ تصریح کرد‌: انجمن متخصصین پوست مکاتبات زیادی را در این زمینه انجام داده، اما نتیجه نهایی این مکاتبات و مذاکرات واضح و روشن نیست.

مژدهی آذر قدرت اجرایی سازمان نظام پزشکی را در این حیطه محدود دانست و بیان داشت‌: نظارت‌ها ضعیف است و باید مراجع فرادستی توجه بیشتری به این امر نشان دهند چرا که صدمات ناشی از انجام امور تخصصی در زمینه  پوست و مو توسط افراد سودجو و کسانی که صلاحیت‌های لازم را ندارند بر سلامت افراد جامعه جبران ناپذیر است‌.
jyc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: