کد خبر: ۹۹۱۰۴
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۵ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - 2016February 28
شفا آنلاین>سلامت>حوادث پزشکی>شیوع زیکا در ونزوئلا بحران جدیدی در این کشور ایجاد کرده است. نظام بهداشتی‌اش ماه‌هاست دستخوش آشفتگی است و در آستانه فروپاشی قرار دارد.
به گزارش شفا آنلاین، ونزوئلا دچار فقدان اسپری دافع حشرات برای پیشگیری از گزش پشه‌ها، کمبود وسایل پیشگیری از بارداری برای جلوگیری از نقایص جنینی و کمبود داروها برای درمان بیماری‌های مربوط به زیکا است. هیچ کارزار بهداشت عمومی موثری برای آگاهی‌بخشی به مردم وجود ندارد و هیچ‌کس واقعاً نمی‌داند چند مورد عفونت در این کشور رخ داده است.

       کارلا ناترا، کارمند 50 ساله محلی دولت که زیکا گرفت و سه روز را به جستجوی داروخانه‌ها برای پماد برای تسکین دانه‌های پوستی متورم و دردناک گذراند، می‌گوید:‌«واقعاً زندگی ما وحشتناک است.»

       ویلیام بارینتوس، پزشک و قانون‌گذار مخالف دولت، می‌گوید دولت سوسیالیست تجهیزات لازم برای مواجهه با بحران بهداشتی در این کشور را که دچار کمبود شدید غذا و دارو است، اقتصادش در حال سقوط است و بحران سیاسی در آن روزبه‌روز عمیق‌تر می‌شود، ندارد.

       او می‌گوید: «هیچ کارزار آموزشی و اطلاع‌رسانی به مردم وجود ندارد» و پشه‌های ناقل ویروس ردگیری نمی‌شوند.

       معلوم نیست که گستردگی شیوع ویروس زیکا در ونزوئلا چقدر است. مقامات کشور نخستین مورد عفونت زیکا را در ماه نوامبر گذشته به سازمان جهانی بهداشت گزارش کردند، اما تا دو ماه بعد هیچ آماری از منتشر نکردند یا به عموم مردم اطلاعی ندادند. وزارت بهداشت این کشور اکنون بیش از 5000 مورد مشکوک زیکا و سه مرگ مربوط به این ویروس را گزارش می‌کند. اما شبکه‌ای از پزشکان مستقل که با جناح مخالف دولت پیوند دارند- جامعه بهداشت عمومی ونزوئلا- می‌گوید احتمالاً این آمار اعلام‌شده بسیار کمتر از حد واقعی است. این سازمان می‌گوید نظرسنجی از مقامات بهداشتی محلی افزایش در موارد تب حاد را نشان داده است که مکن است مربوط به 400000 هزار مورد عفونت زیکا باشد و شیوع زیکا احتمالا تا پایان ماه مارس به اوج خود خواهد رسید. برعکس، کشور همسایه ونزوئلا، کلمبیا بیش از 30000 مورد عفونت زیکا گزارش کرده است. یک سال از زمانی که دولت داده‌های همه‌گیرشناختی به روزشده منتشر کرده است، می‌گذرد و تماس با وزارت بهداشت برای کسب اطلاعات در این مورد ناامیدکننده است. خط تلفن اصلی «اتاق وضعیت زیکا» در این وزارت پاسخی نمی‌دهد. پزشکان برای غلبه بر این فقدان آمار رسمی، به نظرخواهی‌های غیررسمی، رسانه‌های اجتماعی و حتی آنالیزهای گوگل روی آورده‌اند تا به چشم‌اندازی از شیوع ویروس در کشور دست یابند. ویروس زیکا با افزایش موارد نشانگان گی‌یان- باری مربوط شده است، اختلال نادری که در آن دستگاه ایمنی فرد به دستگاه عصبی خودش حمله می‌کند و باعث فلج موقتی می‌شود که گاهی مرگبار است. مقامات بهداشتی ونزوئلا می‌گویند این کشور از هنگام شیوع زیکا 255 مورد نشانگان گی‌یان- باری داشته است که بسیار بالاتر از میزان بروز گزارش موارد این نشانگان در سایر کشورهای دچار شیوع ویروس است.

       خوزه فلیکس اولتا، وزیر بهداشت سابق می‌گوید: «با توجه به این میزان بالای موارد گزارش گی‌یان- باری شمار کلی موارد عفونت زیکا باید بسیار بالاتر از میزانی باشد که وزارت بهداشت گزارش کرده است.» کمبودهای پزشکی ونزوئلا می‌تواند به‌آسانی میزان مرگ‌ومیر ناشی از نشانگان گی‌یان- باری را که در کشورهای توسعه‌یافته- 5 درصد است، بالا ببرد. نانسی پینو، مدیر بازنشسته مدرسه پس‌ازآنکه در کریسمس دچار علائم عفونت ویروس زیکا شد، یک ماه قبل به علت گی‌یان-باری درگذشت. به گفته پزشکان، زنی از ایالت ساحلی آنزواتگویی که نیاز به درمان با ایمونوگلوبولین داخل‌وریدی داشت و فرزندانش دو هفته به دنبال ایمونوگلوبولین گشته بودند، به کاراکاس پایتخت کشور آورده شد. درحالی‌که خانواده این زن برای دستیابی به ایمونوگلوبین در سازمان‌های دولتی، کانال‌های تلویزیونی محلی و حتی قصر ریاست‌جمهوری التماس می‌کردند، مادرشان توانایی راه رفتن، حرف زدن، باز کردن چشم‌ها و درنهایت نفس کشیدن را از دست داد و درگذشت.

       ناهارا راموس دختر او می‌گوید: «آن‌ها درها را به روی ما بستند. هیچ دارویی وجود نداشت.»

       انجمن داروسازان خصوصی متمایل به جناح مخالف دولت می‌گوید به علت کنترل ارز و قیمت‌ها ونزوئلا فقط ۲۰ درصد داروهای موردنیازش را در اختیار دارد.

       دولت کمبودها را به گردن «جنگ اقتصادی» می‌اندازد که مخالفان دست‌راستی‌اش به راه انداخته‌اند.

       لوئیزانا ملو، وزیر بهداشت در اوایل این ماه از بیماران خواست درخواست‌های دارویی خود را به یک حساب جی‌میل دولتی ایمیل کنند. هفته گذشته، نیکلاس مادورو گفت این کشور محموله ویژه‌ای از داروها دریافت کرده است که برای مقابله با زیکا کفایت می‌کند، اما درباره محتوای این محموله توضیحی نداد. وزارت بهداشت به مردم توصیه می‌کند از اس‍پری دافع حشرات – که دستیابی به آن در این روزها ناممکن است- استفاده کنند و وان‌ها و محفظه‌های حاوی آب ساکن را هفته‌ای یک‌بار تمیز کنند. اما عمل به این توصیه کار مشکلی است چراکه بسیاری از ونزوئلایی‌ها وان‌هایشان را در خانه ‍پر از آب نگه می‌دارند تا با کمبودهای مزمن آب مقابله کنند.

در همین حال، رسانه‌های دولتی تصاویر کارکنان بهداشتی را ‍پخش می‌کنند که در حال دود دهی پشه‌ها و توزیع ایمونوگلوبولین هستند. اما کاری که مقامات بهداشتی به‌طور مرتب انجام نمی‌دهند این است که توصیه‌های بهداشت عمومی به مردم درباره چگونگی رفتار کردن در این شرایط ارائه دهند. مقامات ونزوئلا می‌گویند در این کشور تابه‌حال موردی از نقایص جنینی مربوط به زیکا، مانند برزیل، گزارش نشده است.سپید
‌AP
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: