کد خبر: ۹۸۵۹۳
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۰ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۴ - 2016February 25
1/9شفا آنلاین>حوادث پزشکی> میلیون نفر در سوریه طی 5 سال گذشته، تحت محاصره بوده‌اند، مرزها به روی پناهندگان بسته‌شده و اماکن پزشکی و پرجمعیت بی‌وقفه زیر بمباران بوده‌اند.
به گزارش شفا آنلاین،  سازمان پزشکان بدون مرز هفته گذشته با هشدار درباره وضعیت وخیم سوریه از اعضای دائم شورای امنیت که درگیر مناقشه سوریه هستند، به‌خصوص روسیه، انگلستان و آمریکا خواست تا به قطعنامه‌های درباره کاهش کشتارهای انسانی پایبند بمانند.

در این گزارش که روز 18 فوریه منتشر شده است، سازمان پزشکان بدون مرز براساس اطلاعات بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در شمال‌غربی، غرب و مرکز سوریه که تحت حمایت سازمان قرار دارند، میزان تلفات را با جزئیات اعلام کرده است. در سال 2015، درمجموع، بیش از 154 هزار نفر در جنگ مجروح شده‌اند، بیش از 7 هزار نفر جان خود را از دست داده و بین 30 تا 40 درصد از قربانیان را زنان و کودکان تشکیل داده‌اند.

       دکتر جوان ایو، رئیس بین‌المللی سازمان، درباره گزارش می‌گوید: «اطلاعاتی که ما گرد آورده‌ایم، کاملاً روشن نیستند، آن‌ها فقط بخشی از تلفات سنگین جنگ سوریه را نشان می‌دهند، مجروحان یا کشته‌شدگان در غیر از اماکن تحت پوشش پزشکان بدون مرز در این گزارش لحاظ نشده‌اند. به‌این‌ترتیب، وضعیت به‌احتمال‌قوی بسیار بسیار بدتر از این است.» گزارش پزشکان بدون مرز می‌گوید، 63 بیمارستان و درمانگاه تحت پوشش این سازمان در سال 2015، 94 بار جداگانه بمباران یا گلوله‌باران شده‌اند، 12 مکان سازمان از بین رفته و 23 نفر از کارکنان آن کشته شده‌اند. دکتر لئو عقیده دارد «اعضای دائم شورای امنیت که وارد مناقشه سوریه شده‌اند، باید درباره مسئولیت‌های اصلی خود در قبال مردم غیرنظامی پاسخ‌گو باشند.» تنها در دمشق بیش از 70 اجتماع و محله با جمعیتی در حدود 5/1 میلیون نفر تحت محاصره قرار دارند. در این مناطق دسترسی به خدمات بهداشت و درمان تقریباً وجود ندارد و گرسنگی در دسامبر 2015 و ژانویه 2016، 49 نفر را از پای درآورد.
منبع: سازمان پزشکان بدون مرز

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: