کد خبر: ۹۸۵۸۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۶ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - 2016February 23
شفا آنلاین>سلامت>یک تحقیق جدید نشان می‌دهد ممکن است طب سوزنی به تسکین درد فیبرومیالژی و ارتقای کیفیت زندگی افراد دارای این درد کمک کند.
به گزارش شفا آنلاین،   درد بیماران تحت مداوا با طب سوزنی پس از ۱۰ هفته درمان، میزان به‌طور میانگین تا ۴۱ درصد کاهش یافته بود. درحالی‌که میانگین کاهش درد برای افراد تحت درمان با طب سوزنی بدلی، ۲۷ درصد بود. مزایای درمان همچنان پس از یک سال قابل‌مشاهده بود.

       به گفته دکتر خورخه واس از مرکز سلامت دونا مرسدس اسپانیا: «طب سوزنی یک روش درمانی خوب و مطمئن برای درمان بیماران مبتلا به فیبرومیالژی است.»

       بیماران فیبرومیالژی که اغلب زنان هستند، درد مزمن گسترده‌ای دارند که با خستگی، اختلال کم‌خوابی و افسردگی همراه است. این شرایط تا ۵ درصد از جمعیت را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

       به گفته این محققان، طب سوزنی و طب سنتی، هر دو در درمان فیبرومیالژی سودمند هستند. به‌احتمال‌زیاد ترکیبی از پزشکی غربی و طب سنتی چینی، بهترین درمان ممکن برای این افراد است.

       در طب سوزنی، سوزن‌های بسیار ریز را در نقاط مشخصی از پوست فرو می‌کنند تا درد را مداوا کنند. درمان فیبرومیالژی معمولاً با داروهای تسکین‌دهنده درد عصبی آغاز می‌شود و اگر نتیجه نداشت، ممکن است پزشک طب سوزنی را به آن بیفزاید.

       برای این پژوهش، 153 بیمار فیبرومیالژی را به‌صورت تصادفی برای طب سوزنی یا طب سوزنی ساختگی تعیین شدند. اگرچه به شرکت‌کنندگان اجازه داده شد تا دارودرمانی خود را پس از پایان مطالعه ادامه دهند، بیمارانی که طب سوزنی انجام دادند از گروهی که تحت درمان با طب سوزنی بدلی بودند، کمتر دارو استفاده کردند.

       یک سال پس از درمان، افراد تحت مداوا با طب سوزنی، به‌طور میانگین 20درصد کاهش درد داشتند و بیمارانی که درمان ساختگی انجام دادند، 6درصد کاهش را تجربه کردند.

       داده‌های به‌دست‌آمده از پرسش‌نامه فیبرومیالژی که این افراد پر کرده بودند، کاهش درد در آن‌هایی که طب سوزنی کردند، بعد از 10 هفته 35درصد و پس از یک سال حدود 22درصد بود. درحالی‌که برای افراد تحت درمان با طب سوزنی بدلی، این میزان 5/24درصد و 5درصد بود.

       بیماران تحت مداوا با طب سوزنی حقیقی، پس از گذشت یک سال داروهای ضد درد کمتر، اما داروهای ضدافسردگی بیشتری مصرف کردند که شاید منجر به نتایج مثبت کاذب شود.

       یافته‌های این مطالعه به اثبات اینکه طب سوزنی، درمانی ایمن و موثر برای دردهای مزمن است، کمک می‌کند. این درمان می‌تواند سیستم عصبی را آرام کند و پیام‌های دردی را که به مغز می‌روند، کاهش دهد. سپید
Chicago Tribune
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: