شفا آنلاین:یک روانشناس تحولات روانشناختی دوران نوجوانی مانند شلختگی، انزوا و افت تحصیلی را ویژه دوران بلوغ عنوان میکند. ویژگیای که افسردگی محسوب نمیشود.
به گزارش شفا آنلاین،بدریالسادات بهرامی گفت: دوران بلوغ، گذر از مرحله کودکی به بزرگسالی است که استقلال طلبی، اولین و مهمترین پیامد آن است.
وی افزود: کودکی که تا دیروز در پاسخ به والدین اش از واژه «چشم» استفاده میکرده، امروز از عباراتی مانند «به خودم مربوط است.» و «خودم بهتر میدانم.» استفاده میکند.
بهرامی اظهار داشت: نوجوان با بیان این جملات میخواهد استقلال خودش را نشان دهد. بنابراین عصیانگری نیز ویژگی این دوران است.
وی ادامه داد: در این دوران، نوجوان از خانواده فاصله گرفته و به جمع دوستانش میپیوندد که در صورت مغایرت نظرات همسالان با خانواده، نظرات دوستان را ترجیح میدهد.
این متخصص بهداشت روانی گفت: نوجوان در این دوران، علائمی شبیه به افسردگی را تجربه میکند که ویژه دوران بلوغ است و افسردگی محسوب نمیشود.
وی افزود: افت تحصیلی، شلختگی، انزوا مهمترین علائم دوران بلوغ هستند.
بهرامی تصریح کرد: در مرحله نوجوانی گرایش به جنس مخالف دیده میشود. در حالی که کودک دیروز با جنس مخالفش عناد داشت و گرایش بیشتری به جنس موافق داشت امروز تمایل به برقراری ارتباط بیشتر با جنس مخالف دارد.
وی گفت: اهمیت به سر و وضع و پوشیدن لباسهایی که طبق مد است، نتیجه این تمایل در نوجوانان است.
بهرامی با اشاره به هویت یابی نوجوانان در دوران بلوغ اظهار داشت: یکی از رخدادهای دوران نوجوانی «هویت یابی» است که بر اساس آن در برخی دختران رفتارهایی مانند پسران و بالعکس دیده میشود. این رفتارها در نتیجه تغییرات روانشناختی حاصل میشوند که در نهایت موجب پذیرفتن هویت جنسی ثابت در دختران و پسران میشد.
بهرامی گفت: «هویتیابی دینی» نیز اتفاقی است که در دوران بلوغ میافتد و بر اساس آن نوجوانان میخواهند خودشان به باور دینی رسیده و اعمال مذهبی مورد قبولشان را انجام دهند.
وی گفت: به همین دلیل در برخی نوجوانان با وجود داشتن خانوادههای مذهبی ترک عادات مذهبی دیده میشود.از طرفی دیده میشود که برخی نوجوانان که در خانوادههایی زندگی میکنند که به مسائل مذهبی کمتر اهمیت میدهند، به رفتارهای مذهبی می پردازند.
بهرامی تصریح کرد: «هویت اجتماعی» نیز رخداد دیگری است که مطابق آن، موقعیت شغلی و اجتماعی والدین که تا دیروز اهمیت نداشت، امروز مهم به شمار میرود.
وی افزود: در این زمان برخی نوجوانان از والدینشان میپرسند که چرا بیشتر درس نخواندهاند.
بهرامی خاطرنشان ساخت: بهترین شیوه والدین در برخورد با این نوجوانان، دادن فرصت و درک آنان است. باید به نوجوان آموخت که ارزشهای انسانها به واسطه شخصیت آنان است نه موقعیتشان و از مجادله با نوجوانان باید پرهیز کرد.