کد خبر: ۹۸۱۹۰
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۵ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - 2016February 22
شفا آنلاین>حوادث پزشکی>همواره تصور بر این بوده است که ختنه زنان رسمی قدیمی در بین آفریقائیان و تا حدودی آسیای میانه بوده است
به گزارش شفا آنلاین، اما مطالعات جدید برای اولین بار پرده از این راز برداشت که این امر به‌طور گسترده‌ای در یکی از پرجمعیت‌ترین کشورهای جهان، اندونزی بسیار متداول است و براساس داده‌های دولت اندونزی، صندوق کودکان سازمان ملل متحد تخمین زده است که در حدود نیمی از زنان اندونزیایی به‌خصوص دختران 11 ساله و کمتر تحت این عمل جراحی قرار گرفته‌اند.

       خانم کلودیا کاپا، متخصص آمار یونیسف می‌گوید: «ما می‌دانستیم که این عمل وجود دارد اما اهمیت موضوع را درک نکرده بودیم. این گزارش نشان می‌دهد که این مشکل فقط مختص به آفریقا نیست.»

       متخصصان اندونزیایی ادعا می‌کنند که این عمل جراحی در اندونزی در حد ایجاد خراش است و در مقایسه با آفریقائیان صدمه شدیدی به دختران وارد نمی‌کند. علی‌رغم کاهش آمار ختنه زنان در کشورهایی مانند مصر، لیبریا و بورکینافاسو، هنوز این عمل رواج دارد. یونیسف اعلام کرده است که این پیشرفت ناکافی است و با توجه به رشد جمعیت، اگر این روند ادامه یابد تا 15 سال آینده شاهد رشد حیرت‌انگیز این عمل خواهیم بود.

       10 سال پیش دولت اندونزی کوشید که این عمل را ممنوع کند ولی با مخالفت شدید مواجه شد. در نتیجه دولت برای تعدیل این عمل قوانینی را وضع کرد مبنی بر اینکه این عمل فقط توسط پزشکان یا ماماها و به طریق غیرتهاجمی که کمترین صدمه را متوجه دختران می‌کند انجام شود.

       مدیر مرکز مطالعات جمعیت دانشگاه یاریس در جاکارتا می‌گوید: «این عمل بخشی از فرهنگ ماست.»

       برای یونیسف و دیگرانی که خواستار حذف این رسم در تمامی اشکال آن هستند این حقیقت که کادر پزشکی مسئولیت انجام آن را پذیرفته‌اند بسیار ناخوشایند است زیرا حضور آنان به این امر جنبه‌ای قانونی و موجه می‌دهد. بسیاری از سازمان‌های غیردولتی که حامی ممنوعیت این عمل هستند از دولت اندونزی خواسته‌اند افرادی را که اقدام به این عمل می‌کنند مورد تحریم قرار دهد. آنها می‌گویند ما نمی‌توانیم هیچ آیه‌ای را در قرآن در رابطه با ختنه زنان پیدا کنیم.

 یکی از زنانی که در دوران کودکی تحت این عمل قرار گرفته است می‌گوید: «من وقتی که به گذشته نگاه می‌کنم نه احساس خجالت و نه احساس خشم می‌کنم بلکه من به این عمل افتخار می‌کنم. اگر ما تحت این عمل قرار نگیریم، نمی‌توانیم یک زن کامل باشیم و نمی‌توانیم ازدواج کنیم.»

       در اندونزی تقابل آرا روی تصمیم‌گیری‌های دولت تاثیر گذاشته است. در سال 2006 وزارت بهداشت اندونزی ختنه زنان را توسط پزشکان ممنوع اعلام کرد. محققان یونیسف بر این باورند که این عمل جراحی کم‌رنگ نخواهد شد زیرا قوانین وضع‌شده به ‌روشنی انجام این عمل را ممنوع اعلام نکرده است یا تنبیهی برای آنان که اقدام به این عمل می‌کنند در نظر نگرفته است. یک زن اندونزیایی می‌گوید: «البته صدماتی که این عمل به یک دختر می‌زند وحشتناک است اما اینجا در کشور ما اتفاق نمی‌افتد. آنها نمی‌توانند جلوی ما را بگیرند این سنت ماست.»سپید
NewYorkTimes
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: