کد خبر: ۹۷۰۱۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۰ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 10
شفا آنلاین>جامعه پزشکی>برگزیده کتاب برتر جشنواره ابن سینا گفت: بیش از 260 دانشمند از 5 قاره جهان در تالیف کتاب ایمونولوژی سرطان مشارکت داشتند.
 به گزارش شفا آنلاین، دکتر نیما رضایی، مشارکت متخصصان مختلف را در تولید مجموعه های علمی ارزشمند و قابل استفاده برای دانش پژوهان مؤثر دانست.
وی با بیان اینکه تألیف کتاب ایمونولوژی سرطان در بخش کتاب برتر هفدهمین جشنواره ابن سینا برگزیده شد، به معرفی این کتاب پرداخت و افزود: کتاب ایمونولوژی سرطان یک مجموعه 3 جلدی است که در جلد نخست آن به ترجمان پزشکی (translational medicine) در بحث ایمنی شناسی سرطان می پردازد و اینکه چگونه می توان از علوم پایه در بالین استفاده کرد.
این متخصص ایمونولوژی دانشگاه، موضوع جلد دوم کتاب را ایمونوتراپی سرطان عنوان کرد و افزود: در جلد دوم چگونگی هدف گیری مولکول های مختلف سیستم ایمنی موردبررسی قرار می گیرد تا از بروز و پیشرفت سرطان جلوگیری شود.
وی با بیان اینکه در جلد سوم، اهمیت ایمونوتراپی در سرطان سیستم های مختلف بدن بررسی می شود افزود: در این جلد به نقش هدف گیری سیستم ایمنی در درمان و پیشرفت انواع مختلف سرطان ها پرداخته می شود.
این برگزیده جشنواره که به عنوان دانشمندان یک درصد برتر دنیا نیز شناخته می شود؛ به نقش ژنتیک و محیط در بروز سرطان اشاره کرد و افزود: ژن ها در اثر عوامل محیطی می توانند دچار تغییر شده و عدم کنترل آنها زمینه ساز سرطانی شدن سلول ها شود.
رضایی ویژگی این کتاب را مشارکت بیش از 260 دانشمند از 5 قاره جهان دانست و افزود: 266دانشمند از بیش از 90 مرکز برجسته دنیا در تألیف این کتاب مشارکت داشتند که حتی بسیاری از آنان را از نزدیک ندیده بودم و با روش های مجازی، آشنایی و مشارکت آن ها میسر شد.
وی با اشاره به تشکیل شبکه جهانی آموزش و پژوهش های علمی (USERN)، که متشکل از دانشمندان برتر دنیا در زمینه های مختلف علمی است، گفت: تشکیل این شبکه کمک می کند همکاری های بین المللی و بین علوم در بین استادان تراز اول دنیا و نیز دانش پژوهان جوان به راحتی میسر شود و چاپ این کتاب را شاید بتوان نشانی عملی از تحقق این امر دانست.
عضو هیات علمی دانشگاه، با اشاره به اینکه این سه جلد کتاب درمجموع 77 فصل دارد افزود: مشارکت عمومی در شرایطی که علم بسیار فوق تخصصی شده؛ می تواند تبدیل به مجموعه گران بهایی برای استفاده استادان و دانشجویان شود.
رضایی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان تجربه چاپ کتاب از طریق انتشارات بین المللی پرداخت و افزود: اولین تجربه ام به 8 سال پیش و به تألیف کتاب مرجع بیماری های نقص ایمنی بازمی گردد که بسیار خوشایند بود و با استقبال انتشاراتی و مخاطبان روبرو شد.
وی افزود: با مرجع شناخته شدن کتاب بیماری های نقص ایمنی، ارتباطم با انتشارات مختلف بین المللی بهتر شد و کتاب های دیگری در این سال ها منتشر کردم.
این محقق برگزیده دانشگاه، کارگاه های اداره علم سنجی معاونت پژوهشی را برای آموزش چاپ کتاب در انتشارات بین المللی مؤثر دانست و افزود: به اعضای هیات علمی جوان پیشنهاد می کنم ابتدا با یک مقاله مروری شروع کنند و مجموعه ای از اطلاعات بروز را جمع آوری و به صورت مقاله منتشر کنند و اگر در این زمینه موفق شدند می توانند قدم بعدی را محکم تر بردارند و مجموعه ای از آثار را به شکل کتاب به جامعه عرضه کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: