کد خبر: ۹۷۰۱۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 10
شفا آنلاین>سلامت>معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: قطار حرکت طرح تحول سلامت متوقف نمی شود و دولت ایجاد کلینیک های حقوق شهروندی را در قوه قضاییه برای تکمیل این طرح پیگیری می کند.
به گزارش شفا آنلاین، سعید نمکی در همایش سراسری برنامه عملیاتی سال 95 دانشگاه های علوم پزشکی کشور افزود: وزارت بهداشت، اولین وزارتخانه ای است که در مجموعه دستگاه های اجرایی کشور با این جدیت موضوع برنامه ریزی عملیاتی را دنبال کرده است و البته غیر از این نیز از این تیم اجرایی ورزیده انتظاری نداشتیم.

معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی با بیان اینکه این سازمان امور حدود 80 درصد از دستگاه های اجرایی مختلف را به خصوص در بخش های حاکمیتی اداره می کند، تصریح کرد: وزارت بهداشت، منسجم ترین دستگاهی است که برنامه ریزی را با جدیت شروع کرده است.
نمکی به تبیین ناکامی ها و عدم دستیابی به اهداف برنامه های گذشته اشاره کرد و گفت: متاسفانه در هیچ کدام از برنامه های توسعه ای کشور، بودجه سنواتی را مبتنی بر اهداف سالیانه برنامه به دلیل ضیق منابع یا دلایل دیگر ندیده ایم.
نمکی نبود یا کمبود مدیران برنامه محوری که خود، برنامه را قبول داشته باشند را بزرگترین آفت برنامه های توسعه پنجساله کشور عنوان کرد و گفت: اینکه در ساختاری مانند نظام سلامت، مدیران برنامه محور برای تدوین برنامه های عملیاتی پیشقدم می شوند، بزرگترین عامل خوشبختی برای سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور است.
وی با اشاره به جلسات برگزار شده در وزارت بهداشت درخصوص برنامه ششم توسعه گفت: سیاست سازمان مدیریت و برنامه ریزی این بود که احکامی را پیشنهاد دهیم که در خود دولت قابل اجرا بوده و به مجوز مجلس نیاز نداشته باشد.

**غفلت از توسعه نیروی انسانی در برنامه های توسعه
نمکی بی توجهی به توسعه یافتگی نیروی انسانی را بزرگترین خطا و غفلت تاریخی در پنج برنامه پنج ساله گذشته عنوان کرد و افزود: این موضوع، خوشبختانه در وزارت بهداشت مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

**تدوین نقشه راه توسعه کمی و کیفی نیروی انسانی
وی گفت: با همت وزیر بهداشت و مجموعه مسئولان معاونت آموزشی این وزارتخانه نقشه راهی در رابطه با چگونگی توسعه کمی و کیفی نیروی انسانی تدوین شده است.
وی تصریح کرد: اولین دغدغه خاطری که همه ما باید در برنامه توسعه ششم به آن بپردازیم، تربیت نیروی انسانی مبنی بر نیازهای نظام ارائه خدمات است که این موضوع بزرگترین رسالت ما در آموزش پزشکی است.
معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی یکی از مباحث مهم حوزه سلامت را حوزه بیماری های غیرواگیر عنوان کرد و گفت: برای کنترل و پیشگیری از بیماری های غیرواگیر از جمله سرطان، دیابت و حوادث جاده ای به شدت نیازمند همکاری های بین بخشی هستیم و سازمان مدیریت و برنامه ریزی به عنوان سازمان فرابخشی می تواند با تجمیع و تلفیق بودجه ها و امکانات کشور، مشارکت بین بخشی را در این خصوص طلب کند.

**راه اندازی کلینیک های حقوق شهروندی
وی همچنین بحث ارتقای سلامت حاشیه نشین ها و ارائه خدمات بهداشتی درمانی وزارت بهداشت به آنان را اقدامی بسیار مهم عنوان کرد و گفت: ما نیز در حال بررسی و راه اندازی کلینیک های حقوق شهروندی در قوه قضاییه و بکارگیری مشاوران حقوقی هستیم تا فعالیت های پایگاه های بهداشتی وزارت بهداشت تکمیل شود.
معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در ادامه طرح تحول سلامت را یکی از افتخارات بسیار جدی دولت تدبیر و امید عنوان کرد و گفت: طرح تحول سلامت از طرح های ذی قیمتی است که باید از آن مراقبت و حمایت کنیم.
وی با بیان اینکه برخی تلاش دارند تا با وارد کردن انتقادات، این طرح را ناکارآمد جلوه دهند گفت: اگر نقطه ضعفی نیز در این طرح وجود دارد همان طور که وزیر بهداشت برای انتقاد از این طرح اعلام آمادگی کرده اند باید اشکالات موجود را از درون برطرف کنیم و اگر نیاز به بازنگری است، آن را بازنگری کنیم.
وی تصریح کرد: قطار طرح تحول سلامت را در حرکت تعمیر می کنیم و نباید حتی یک روز در تزریق منابع به این طرح درنگ کنیم.
معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی خاطرنشان کرد: شرافتمندانه قول می دهیم که هرگز وزارت بهداشت را در اجرا و استمرار این طرح تنها نخواهیم گذاشت.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: