وی با بیان اینکه ما در قسمتهایی که وظایف قانونی داریم مانند صدور مجوز به تعاونی های غذایی کمک خواهیم کرد و تسهیلاتی ارایه خواهیم داد، افزود: باید توجه کرد که مرکز تحقیقات حلال از سوی دولت برای سازمان غذا و دارو تصویب شده است. بنابراین یکی از شروط صدور مجوز و دریافت پروانه ارزیابی حلال بودن یا حلال نبودن فرآورده هاست که از سوی سازمان غذا و دارو انجام میگیرد. بنابراین سازمان غذا و دارو که خودش متولی صدور مجوز است باید این ارزیابی را انجام دهد.
دیناروند با بیان اینکه این تفاهم نامه راه را برای حضور تعاونی های غذایی ایرانی در بازارهای جهانی باز میکند، ادامه داد: بر این اساس تسهیلاتی برای تعاونی ها قایل میشویم و وزارت رفاه نیز آنها را تشویق میکنند تا شرکتها بتوانند نشان حلال را دریافت کنند. این کار برای توسعه صادرات ما بسیار مفید است.
وی درباره میزان اعتبار لوگوی حلال ایران گفت: معمولا صاحب لوگو به آن اعتبار میدهد. حال زمانیکه سازمان غذا و داروی ایران پشت آن باشد، لوگو حلال معتبر است. چراکه سازمان غذا و داروی ایران به عنوان یک سازمان معتبر از سوی سازمان بهداشت جهانی شناخته شده است. همچنین آزمایشگاه غذای ما به عنوان یک آزمایشگاه بین المللی معتبر از سوی WHO معرفی شده و اعتبار ما پشت این لوگو قرار دارد.
دیناروند همچنین افزود: همواره فرض بر این است که آنچه که در ایران تولید میشود حلال است و به همین دلیل هیچگاه به نشان و لوگوی حلال نیازی نبوده و برند حلال جایگاهی نداشته در حالیکه برای توسعه صادرات ما، وجود این برند لازم است. البته ما نمیخواهیم برای استفاده از این نشان انحصاری ایجاد کنیم بلکه میخواهیم به شرکتهای ایرانی جهت ورود به بازارهای بین المللی کمک کنیم. حال این نشان با کمک وزارت امور خارجه به همه سفارتخانه ها و نمایندگی های ما در کشورهای مختلف ارسال شده و ایجاد زیرساختهای اولیه آن در حال انجام است.
رییس سازمان غذا و دارو تاکید کرد که سازمان غذا و دارو تمام غذاهای وارداتی را که در آنها مساله حلیت مطرح باشد، چک میکند و حتی در برخی شکلاتها که امکان استفاده از الکل در آنها وجود دارد، آن را چک میکنیم.
در ادامه این مراسم سید حمید کلانتری، معاون امور تعاون و رفاه وزارت رفاه، با بیان اینکه ما در کشور 100 بنگاه تعاونی و 2000 تعاونی بهداشتی و درمانی داریم، گفت: در کشور ما مفهوم تعاونی خوب مطرح نشده است. در حالیکه بزرگترین شبکه مصرفی کشور با حدود 5 میلیون عضو در دست تعاونی مصرف است.
وی افزود: بحث حلال بازار ویژه ای را برای جمعیت مسلمان و غیر مسلمان ایجاد کرده است. چرا که محصولات حلال از نظر کیفیت تولید و بهداشت بهتر هستند. این درحالیست که ما کمتر از این تجارت بهره برداری کرده ایم.
کلانتری با بیان اینکه ما در ترویج فرهنگ و برند حلال به تعاونی ها کمک میکنیم، گفت: حتی بخشی از هزینه های آن را پرداخت کرده و از این به بعد در این زمینه اطلاع رسانی میکنیم تا افرادی که می خواهند از این برند استفاده کنند، آن را دتبال کرده و زمینه ای برای گسترش تقاضا ایجاد شود.