کد خبر: ۹۶۶۱۰
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۵ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 09
شفا آنلاین>سلامت>طبق نتایج یک مطالعه که اخیرا در نشریه فیزیولوژی آمریکا به چاپ رسیده، استروژن به‌طور قابل‌توجهی میزان لود ویروس آنفلوانزا را در سلول آلوده به ویروس زنان را کاهش می‌دهد.
به گزارش شفا آنلاین،محققان از دانشکده بهداشت بلومبرگ جان هاپکینز پیشنهاد کرده‌اند که استروژن، هم نوع درون زاد آن -که به‌طور طبیعی فعالیت‌های بدن زن را تنظیم می‌کند- و هم اشکال صناعی -که در درمان جایگزینی هورمون کاربرد دارند- و حتی انواع مواد شیمیایی شبه استروژن موجود در محیط‌زیست، می‌تواند اثرات حفاظتی داشته باشد. مطالعات قبلی نشان داده بودند که استروژن می‌تواند تکثیر ویروس‌هایی نظیر HIV، ابولا و هپاتیت را مانع شود.

 اثرات استروژن شامل کاهش شدت علائم عفونت است؛ همچنین، از شدت خطر سرایت بیماری می‌کاهد. گروه مطالعاتی مذکور، براساس این حدس‌های قبلی به بررسی این مهم پرداختند که آیا استروژن همین اثر را روی ویروس آنفلوانزا دارد یا نه.

برای انجام این مطالعه، محققان سلول‌های مسیر بینی زنان و مردان داوطلب را جمع‌آوری کردند و سپس کلونی این سلول‌ها را در معرض انواع مختلف استروژن‌ها نظیر سطح طبیعی استروژن، انواع صناعی مواد شیمیایی شبه استروژن که برای هورمون درمانی جایگزین یا ناباروری کاربرد دارند قرار دادند. سپس سلول‌ها را با ویروس آنفلوانزای A مواجه کردند. نتایج نشان داد که سلول‌های زنان وقتی که در مجاورت استروژن قرار می‌گیرند (از جمله ماده شیمیایی شبه استروژن با نام بیسفنول)، میزان تکثیر ویروس درونشان تا یک هزار مرتبه کاهش می‌یابد.

 سرپرست تحقیق، سابرا ال کلین، استادیار بخش میکروبیولوژی و ایمونولوژی دانشکده بلومبرگ می‌گوید: «وقتی که مردان در معرض استروژن قرار می‌گیرند، سلول‌های آنها گیرنده‌های کمتری برای این هورمون دارند. جالب آن که زنان دریافت‌کننده هورمون با اهداف هورمون درمانی جایگزین، پیشگیری از بارداری یا درمان ناباروری، فواید متفاوتی از این هورمون می‌برند. مثلا، طی فصول شیوع آنفلوانزا، نسبت به این ویروس حساسیت کمتری دارند.»سپید

US.Pharmacist
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: