کد خبر: ۹۶۵۸۱
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۹ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 09
شفا آنلاین>حوادث پزشکی>دانشمندان به تازگی متوجه شده اند که ژنی به نام تریم 28 می تواند ساختار چاقی یا لاغر ماندن در بدن موجودات زنده را تعیین کند و می توان با تحقیق بیشتر بر روی این ژن، امکان کنترل چاقی را به دست آورد.
به گزارش شفا آنلاین،علوم تجربی تا کنون موفق نشده اند که دلیل اصلی نهفته در چاقی و اضافه وزن را مشخص کنند. با این حال، تحقیق جدید انجام شده در این زمینه از مکانیزمی برای چاقی پرده برداشته است. این پژوهش می تواند به محققان برای ایجاد راه هایی جدید برای مبارزه با چاقی کمک شایانی بکند.

محققان در این پژوهش بر روی ژنی به نام تریم 28 (Trim28) تمرکز کردند. این ژن در موش ها بر روی وزن آنها تاثیر گذاشته و باعث چاقی یا لاغری مفرط در آنها می شود.

ایده مطرح شده آنها بر پایه مفاهیم اپی ژنیک است. اپی ژنیک مفهومی است که بر اساس آن چیز هایی نظیر وزن، قد و سایر ویژگی های فیزیکی شما نه تنها به ژن های شما بلکه به نحوه تعامل آنها با محیط زندگی شما بستگی دارد. بر اساس این تعامل، ژن های خاصی می توانند ژن های دیگر را خاموش و روشن کنند. به همین دلیل نیز دو قلوها گاهی همسان به نظر نمی رسند.

محققان در این پژوهش بر روی ژنی به نام تریم 28 (Trim28) تمرکز کردند. این ژن در موش ها بر روی وزن آنها تاثیر گذاشته و باعث چاقی یا لاغری مفرط در آنها می شود. این پژوهشگران برای درک این ژن در انسان ها به بررسی 13 جفت از دوقلوهایی پرداختند که یکی از انها چاق و دیگری لاغر بود. آنها به این نتیجه رسیدند که تریم 28 در نمونه های چاق در مقایسه با نمونه های لاغر کم کار تر است.

محققان هم اکنون می دانند که تریم 28 می تواند بر روی ژن های دیگری که بر وزن انسان تاثیر دارند، موثر واقع شود؛ بنابراین محققان نتیجه گیری کردند که تریم 28 مانند یک کلید اپی ژنیک عمل می کند که با سرکوب یا فعال کردن برخی از ژن ها می تواند چاقی را کنترل کند.richarddawkins

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: