کد خبر: ۹۶۵۵۴
تاریخ انتشار: ۰۶:۵۹ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 08
شفا آنلاین>جامعه پزشکی-همایش ها> فلوشیپ ستون فقرات و دبیر علمی کنگره نوزدهم- نوزدهمین کنگره طب فیزیکی و توانبخشی امسال با شعار «توانبخشی، تلاشی همگانی» برگزار می‌شود.
به گزارش شفا انلاین،به نقل از سپید  علت این انتخاب محورهای کنگره است که شامل توانبخشی بیماری‌ها و آسیب‌های مغز، نخاع و اعصاب، همچنین طب اختلالات اسکلتی، عضلانی و ستون فقرات می‌شود. چرا که در بخش توانبخشی، تنها متخصصین این حوزه و یا طب فیزیکی مطرح نیستند.

بلکه تمام مجموعه درگیر در این بیماری‌ها دخیل هستند و با کمک تمام این افراد فرد توانبخشی کامل خود را به دست می‌آورد. از سوی دیگر تمرکز کنگره امسال بیشتر روی استفاده از همکاری و تعامل همه تیم‌های توانبخشی و ارائه‌دهندگان خدمت در این حوزه است.

 همچنین روی روش‌های درمانی تازه که به کاهش درد در بیمار کمک می‌کند، تاکید می‌شود. همچنین کاربردهای سونوگرافی در طب فیزیکی، تزریق با هدایت سونوگرافی و شروع اقدام عملی در ارتباط با قوانین توانبخشی سازمان جهانی بهداشت نیز مورد توجه قرار گرفته است.

       از سوی دیگر ما در بخش توانبخشی بیماران سه مشخصه را به شدت مورد تاکید قرار می‌دهیم. اولین مشخصه، درمان هرچه بیشتر طبیعی بیماران است. تلاش بر این است که بیماران به اشکال طبیعی و نه شیمیایی یا تزریقی درمان شوند. پس از آن درمان مقرون به صرفه و با هزینه کمتر مورد توجه است. به علت طولانی بودن مدت درمان، نمی‌توان هزینه بالای خدمات توانبخشی را نادیده گرفت. در نهایت هم سومین مشخصه استفاده کمتر از درمان‌های تهاجمی روی بیماران است. هرچه درمان بیمار از روش‌های کمتر تهاجمی باشد، طول درمان وی با راحتی بیشتری انجام می‌شود.

       از بین تمام بیماری‌های توانبخشی، بیماران سکته مغزی از اهمیت بسیاری برخوردار هستند. بر اساس آمارهای جهانی سالانه در ایران حدود 400 هزار نفر برای اولین بار دچار سکته مغزی می‌شوند که دو سوم آنها معلولیت پیدا می‌کنند. این میزان به تنهایی نشان می‌دهد چه تعداد از مردم برای بازگشت به زندگی طبیعی خود به خدمات توانبخشی احتیاج دارند.

       همچنین بیماری‌های اسکلتی مانند کمردرد و دیسک کمر نیز صددرصد نیاز به جراحی ندارد و 95 درصد بیمارانی که دیسک کمر دارند، بدون عمل جراحی و با استفاده از روش‌هایی مانند درمان فیزیکی، دارویی و تزریقات تخصصی درمان می‌شوند. امروزه بسیاری از بیماران مبتلا به دیسک کمر با بلند کردن اجسام سنگین دچار مشکل نمی‌شوند بلکه این بیماران افرادی هستند که ساعت‌ها پشت میز کار و کامپیوتر خود نشسته و در این صورت فشار زیادی به ناحیه کمر و ستون فقرات آنان وارد می‌شود و همین شرایط منجر به کمردردهای مزمن و در گاهی موارد حاد می‌شود. بنابراین رعایت نکات بهداشتی مانند نحوه نشستن پشت کامپیوتر بسیار مهم است.

       امروزه درمان‌های غیرتهاجمی هم به کمک بیماران آمده و بدون انجام اعمال جراحی و پاره کردن بافت‌های بدن به راحتی می‌توان بیمارانی که از مشکلات عضلانی و اسکلتی رنج می‌برند را درمان کرد. مشکلات عضلانی و اسکلتی می‌تواند با وراثت و همچنین نوع سبک زندگی ارتباط داشته باشد، به طوری که در برخی از خانواده‌ها آرتروز و دیسک کمر بیشتر مشاهده می‌شود. دیسک کمر و آرتروز از شایع‌ترین بیماری‌های عضلانی و اسکلتی محسوب می‌شوند که فاکتورهای محیطی و سبک زندگی می‌تواند وضعیت بیماری را تشدید کند. استعمال دخانیات هم می‌تواند روند پیشرفت بیماری‌های عضلانی و اسکلتی را افزایش دهد. آندوسکوپی ستون فقرات از دیگر روش‌های تشخیصی است. البته باید در نظر داشت که همه بیمارانی که دچار درد در کمر یا ناحیه ستون فقرات هستند کاندیدای مناسبی برای این روش نیستند اما این روش از نتایج مثبت و عوارض کمتری برخوردار است.

       طب فیزیکی و توانبخشی بررسی تشخیص و درمان ساختار اختلالات فیزیکی بدن را به عهده دارد و به همین علت است که تمرکز کنگره امسال تعامل با تمام تیم‌های توانبخشی، گروه‌های ورزشی، درمانگران، فیزیوتراپیست‌ها و جراحان مغز و اعصاب است.

رضا سلمان روغنی فلوشیپ ستون فقرات و دبیر علمی کنگره نوزدهم

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: