تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 08
شفا آنلاین>سلامت>حوادث پزشکی>دانشمندان و پزشکان ایتالیائی موفق به شناسائی دو ژن مختلف شدند که نقش مستقیمی در بروز و رشد غدد مغزی یا پیشگیری از رشد این غدد دارند. این مطالعات می تواند منجر به ارائه روش درمانی جدیدی شود.
به گزارش شفا آنلاین،پژوهشگران در مطالعات جدید خود موفق به شناسائی نوعی ژن و عملکرد ویژه آن شده اند که دارای ارتباطی مستقیم با بروز تومورهای مغزی و برخی بیماری ها مانند صرع است.

این پژوهش ها با همکاری و سرپرستی پزشکان بیمارستان اطفال میر Meyer Children's Hospital  در شهر فلورانس انجام شده و طی آن یک جهش ژنتیکی منجر به بروز تومورهای مغزی موسوم به   Angiocentric Glioma tumour شناسائی شد که علاوه بر کودکان ، در افراد بالغ و بزرگسالان نیزدیده می شود.

گفتنی است این نوع از تومورها از نوع غدد خوش خیم محسوب شده و عموما به سایر بافت های بدن سرایت نمی کنند اما وجود آن ها در مغز می تواند عوارضی همچون صرع در پی داشته باشد که در این شرایط بیمار ناگزیر به انجام عمل جراحی مغز خواهد بود.

بر اساس گزارش تیم تحقیقاتی فوق ؛ در این مطالعات ژن موسوم به MYB شناسائی و مورد مطالعه قرار گرفت که درتوسعه و رشد تومورها دخالت داشته و همچنین ژن موسوم به QKI نیز شناسائی شد که وظیفه پیشگیری از رشد تومورها را بر عهده دارد.

پژوهشگران در مطالعات فوق الذکر موفق به ابداع روش درمانی جدیدی برای پیشگیری از بروز تومورهای مغزی شدند که در آن از ترکیب هر دو ژن استفاده شده است. در این مطالعات ، دانشمندان از مدارک و مستندات پزشکی موجود در بیمارستان میر استفاده کرده و همچنین گروهی ویزه از بیماران را تحت نظر قرار دادند.

شرح کامل این مطالعات در آخرین شماره مجله پزشکی ژنتیک طبیعی Nature Genetics journal منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.