کد خبر: ۹۶۴۱۵
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 07
شفا آنلاین>سلامت> دو گروه علمی معتبر در دستورالعملی به پزشکان یادآوری می‌کنند که از تجویز بی‌مورد آنتی‌بیوتیک در فصل آنفلوآنزا و سرماخوردگی بپرهیزند.
به گزارش شفا آنلاین،کالج پزشکان آمریکا و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا در دستورالعمل منتشر شده‌ای، از پزشکان خواستند برای سرماخوردگی، گلودرد، برونشیت و عفونت‌های سینوس که پیچیده و عارضه‌دار نیستند، از مصرف آنتی‌بیوتیک بپرهیزند یا آن را به حداقل میزان خود برسانند. این گایدلاین‌ها در Annals of Interna- Medicine منتشر شده است.


       رئیس کالج پزشکان آمریکا معتقد است، کاهش استفاده بیش از حد از آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان عفونت‌های حاد دستگاه تنفسی در بزرگسالان یک اولویت بالینی است و ارزش زیادی در ارتقای کیفیت‌های مراقبتی دارد. همچنین هزینه‌ها را کاهش داده و افزایش ادامه‌دار و بی‌انتهای مقاومت باکتریایی را کم کرده یا از آن پیشگیری می‌کند.

       در این گایدلاین آمده که سالانه آنتی‌بیوتیک‌ها برای بیش از 100 میلیون بزرگسال در ویزیت‌های سرپایی تجویز می‌شود و 41 درصد آنها نیز به بیماری‌های تنفسی بازمی‌گردد.

       تجویز بیش از اندازه آنتی‌بیوتیک‌ها منجر به گسترش عفونت‌های مقاوم به آنها می‌شوند. در ایالات متحده، هر سال، بیش از 2 میلیون بیماری و 23 هزار مورد مرگ مرتبط با مقاومت به آنتی‌بیوتیک رخ می‌دهند که هزینه‌ای بیش از 30 میلیارد دلار بر دوش سیستم مراقبت از سلامت می‌گذارد.

       داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا CDC پیشنهاد می‌کنند که حدود 50 درصد موارد تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها بی‌مورد یا نامناسب بوده و بیش از 3 میلیارد دلار هزینه اضافی بر دوش مراقبت‌های سلامت می‌گذارند.

       از سوی دیگر، آنتی‌بیوتیک‌ها هم بدون عارضه نیستند. علاوه براین، آنها مسئول بروز بیشترین تعداد عوارض جانبی مرتبط با داروها هستند که 20 درصد موارد مراجعات به اورژانس را در بیمارانی که مبتلا به واکنش‌های جانبی دارویی شده‌اند، تشکیل می‌دهند.

       برای یادآوری به پزشکان درباره نظارت در مورد آنتی‌بیوتیک خوب، این دو نهاد معتبر علمی بر 4 بیماری تمرکز کرده‌اند که بیشترین موارد تجویز بی‌مورد یا نامناسب آنتی‌بیوتیکی را تشکیل می‌دهند. این 4 وضعیت عبارتند از سرماخوردگی، برونشیت غیرعارضه‌دار، گلودرد و عفونت‌های غیرعارضه‌دار سینوس.

        برای برونشیت‌های غیرعارضه‌دار، پزشکان نباید هیچ تستی را انجام دهند و از تجویز آنتی‌بیوتیک بپرهیزند، مگرآنکه بیمار مشکوک به پنومونی باشد. بیماران می‌توانند به جای آنتی‌بیوتیک از ساپرس‌کننده‌های سرفه، اکسپکتورانت‌ها، آنتی‌هیستامین‌ها، دکونژستان‌ها و بتاآگونیست‌ها استفاده کنند.

        برای تخفیف دردگلو، بیماران می‌توانند از آنالژزیک‌ها، مانند آسپیرین، استامینوفن، NSAIDs یا قرص‌های مکیدنی گلو استفاده کنند. البته در بیمارانی که علایمی از فارنژیت استرپتوکوکی نشان می‌دهند، می‌توان تست‌های تشخیصی را انجام داد. این دسته از بیماران، تنها بیمارانی هستند که تجویز آنتی‌بیوتیک در آنها اندیکاسیون دارد.

        اگر بیمار به عفونت سینوسی غیرعارضه‌دار مبتلا شده، اغلب می‌توان بدون تجویز آنتی‌بیوتیک بیمار را درمان کرد، حتی در بیمارانی که عفونت آنها علت باکتریال داشته باشد. بیماران می‌توانند از آنالژزیک‌ها برای تخفیف درد و تب‌برها برای کاهش تب استفاده کنند.

        تجویز آنتی‌بیوتیک باید برای بیمارانی در نظر گرفته شود که علایم آنها بیش از 10 روز طول بکشد، اگر بیماران علایم یا نشانه‌های شدیدی از تب بالا (بیش از 39 درجه سانتی‌گراد) را نشان دهند یا اگر ترشح از بینی یا درد صورت پیدا کند که حداقل سه روز متوالی به طول انجامد.سپید

Medpage Today
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: