کد خبر: ۹۶۰۸۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۰ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 03
شفا آنلاین>سلامت>معاون طب سنتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه طب سنتی ایران قدمتی چند هزار ساله دارد، گفت: دنیا طب سنتی ایران را به عنوان طبی دارای قدمت پذیرفته است.

 به گزارش شفا آنلاین، دکتر محمود خدا دوست در اولین کنگره ملی طب فراگیر در سرطان که در بیمارستان امام خمینی (ره ) برگزار شد، افزود: در دنیا 750 هزار گونه گیاهان دارویی وجود دارد که 10 درصد از این میزان خواص درمانی دارد.

وی به بیان اینکه سازمان جهانی بهداشت طی 30 سال گذشته استفاده از ظرفیت طب سنتی و مکمل را در کنار طب جدید در دستور کار خود قرار داده است، افزود:ریشه دار بودن در فرهنگ مردم، کل نگر بودن طب سنتی و سهولت دسترسی و ارزان تر بودن خدمات طب سنتی از دلایلی است که سازمان بهداشت جهانی در توسعه و ترویج طب سنتی مد نظر دارد.

معاون طب سنتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد:طب سنتی قدمت چند هزار ساله در جهان دارد و مردم از ظرفیت و پتانسیل آن در درمان و بهبود بیماری ها استفاده می کنند و اگر اعتماد نسبت به طب سنتی افزایش یابد بیشترین ظرفیت ها را می توان از آن به دست آورد.مدارک و اسناد بین المللی نشان می دهد که از طب یونانی ریشه در طب ایرانی دارد.

خدا دوست با تاکید بر اینکه 33 درصد از داروهای ضد سرطان پایه طبیعی دارند،افزود:حدود هشت هزار گونه گیاهی در ایران وجود دارد که از این تعداد هزار و 400 تا هزار و 800 گونه اثرات و خواص درمانی دارند.
وی با بیان اینکه در بسیاری از کشورهای جهان، رویکرد به سمت استفاده از طب سنتی پیش رفته است گفت:آمارها نشان می دهد که در کشورهای توسعه یافته چون کانادا و استرالیا 30 تا 70 درصد مردم از طب سنتی برای درمان استفاده می کنند.

خدادوست اظهار کرد: بسیاری از مردم فکر می کنند که داروهای طبیعی بی ضرر هستند اما در واقع باید تدابیری چون تدوین قوانین و مقررات ملی برای بررسی محصولات طب گیاهی و نظارت مناسب برای درمان مناسب اتخاذ شود.

وی بیان داشت :کشف فرآیند دارویی که هزینه و زمان بسیار طولانی نیاز است حدود 800 میلیون دلار طی 10 تا 17 سال مورد نیاز است به طوری که در سال 2008 فقط 31 دارو در بازار عرضه شده است.
وی گفت :هم اکنون در بسیاری از کشور و حتی آمریکا طب سنتی در دانشگاه ها آموزش داده می شود و بر ضرورت تلفیق آموزش های طب مکمل با آموزش های رایج پزشکی تاکید شده است.17 هزار عنوان کتاب در طب سنتی در دانشکده های جهان مورد استفاده قرار گرفته است.

***سودجویی عده ای از طب سنتی
رئیس اولین کنگره ملی طب فراگیر درسرطان نیز در این کنگره گفت:هم اکنون جهان به سمت استفاده از ظرفیت های طب سنتی پیش می رود اما این حوزه توسط عده ای سودجو خدشه دار شده است و مورد بی توجهی جامعه پزشکی قرار گرفته است.
دکترکیوان مجید زاده گفت: توجه و اقبال عمومی مردم باعث شده است که بسیاری از متخصصان طب مدرن اقدام به شناسایی و معرفی پتانسیل های طب سنتی کنند.
وی گفت:طب سنتی در ایران با توجه به ظرفیت های و توانمندی ها که دارد به دلیل سودجویی برخی از افراد خودخواه دچار چالش های و مشکلات شده است و چهره این حوزه را در جامعه پزشکی غبارآلود کرده است .
رییس پژوهشکده سرطان سینه جهاد دانشگاهی ادامه داد:سازمان بهداشت جهانی به دلیل ظرفیت بالای طب سنتی برهمگرایی طب سنتی با طب مدرن تاکید کرده است.
وی گفت:براساس مستندات موجود امروزه پزشکی مدرن به طور مطلق پاسخگوی نیازهای طبی جامعه بشری نبوده و بدیهی است در چنین شرایطی توجه به مکاتب طبی دیگر در درمان بیماری سرطان باید مورد توجه قرار گیرد.
مجید زاده افزود: بهره برداری از طب سنتی در کنار طب مدرن در جوامع امروزی می تواند اثرات مفیدی در درمان داشته باشد.
وی با بیان اینکه اقبال عمومی مردم در جهان به مکاتب طبی متنوع روز به روز در حال افزایش است و باید در این حوزه پتانسیل و توانمندی های را شناسایی وآن را به کار گرفت، گفت:نادیده گرفتن ظرفیت ها و پتانسیل های طب سنتی در کشور به دلیل برخی سوء استفاده ها مغفول مانده است.
رئیس اولین کنگره ملی طب فراگیر در سرطان افزود:با برگزاری این کنگره تلاش داریم تا درستی و نادرستی استفاده از طب سنتی و فراگیر را در درمان سرطان را بررسی بگذاریم .
وی ادامه داد: در این برنامه ایجاد فضایی مذاکره در سطحی وسیع تر را ارایه خواهیم کرد تا بتوان طب فراگیر را در درمان سرطان به چالش کشاند.
مجید زاده اظهار کرد: تدوین سند راهبردی طب سنتی، تضمین ایمنی کارایی و کیفیت طب سنتی فرآورده ها و روش های درمانی آن از اهداف سازمان جهانی بهداشت بوده است.
رییس پژوهشکده سرطان سینه جهاد دانشگاهی افزود:طب ایرانی در سرطان ، تغذیه و رژیم درمانی ، گیاهان دارویی ، مکاتب طبی مکمل رایج در جهان ، طب تسکینی در سرطان ، بیوالکترومگنتیس و اخلاق پزشکی از جمله محورهای این کنگره است.
عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی نیزافزود:سرطان برای اولین بار توسط بقراط کشف شد و محمد زکریای رازی طب سنتی و با کیمیاگری طب شیمیایی را وارد درمان های سرطان کرد.
دکتر حسن تاج بخش اضافه کرد: ابوعلی سینا و جرجانی مطالعاتی عامل سرطان را سودا و سودای آمیخته با صفرا دانسته اند و مزاج آدم ها را درابتلا ودرمان سرطان موثر می دانستند.
وی اظهار کرد: سرطان زمانی تشخیص داده می شود که نمی توان برای درمان آن کاری انجام داد، اما اگر در مراحل اولیه تشخیص صورت گیرد، درمان و اقدامات پزشکی پاسخگو است اما اگر هنگام پیشرفته تشخیص داده شود بهتر است دستکاری روی آن ناحیه صورت نگیرد.
عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی ادامه داد: شایع ترین سرطان ها در زنان سینه و رحم و در مردان پروستات و روده است.
به گفته وی سرطان ها در موارد خفیف به صورت خوش خیم بروز می کند و باید گفت بنیان های درمان سرطان در طب سنتی است .
اولین کنگره ملی طب فراگیر در سرطان با شعار طب مکمل و طب رایج همگرایی و هم افزایی در روزهای 14 تا 16 بهمن ماه در بیمارستان امام خمینی (ره) در حال برگزاری است.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: