کد خبر: ۹۵۸۶۸
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۹ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 03
شفا آنلاین>سلامت>طب سنتی >یک بررسی جدید نشان داده است که خوردن مرتب سویا می‌تواند به زنان کمک کند تا از اثرات زیانبار ماده شیمیایی بیسفنول A –(BPA) – که می‌تواند با درمان‌های IVF تداخل کند- در امان بمانند.
به گزارش شفا آنلاین،BPA ماده شیمیایی است که در بسیاری از ظرف‌های رایج مواد غذایی، ازجمله بطری‌های پلاستیکی آب یافت می‌شود و مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) تخمین می‌زنند که بیش از 90درصد آمریکایی‌های BPA را در بدن‌هایشان داشته باشند.

 این ماده شیمیایی می‌تواند اثرات استروژن، یک هورمون مهم جنسی زنانه را تقلید کند و بررسی‌های متعدد قبلی نشان داده‌اند که BPA با مشکلات بهداشتی ازجمله مشکلات تولیدمثلی همراهی دارد و به زنانی که می‌خواهند باردار شوند، توصیه می‌شود که قرارگیری خودشان را در معرض BPA را کاهش دهند. پژوهشگران آمریکایی از ماساچوست و جورجیا می‌خواستند به بررسی بیشتر این همراهی میان قرارگیری در معرض BPA و موفقیت IVF بپردازند و اینکه رژیم غذایی چه نقشی می‌تواند در رابطه این دو ایفا کند. این پژوهشگران برای انجام این تحقیق به بررسی 239 زن در سنین 18 تا 45 که دست‌کم یک دوره IVF در مرکز باروری بیمارستان عمومی ماساچوست انجام داده بودند، پرداختند.

پژوهشگران نمونه‌های ادراری این زنان را برای اندازه‌گیری میزان‌های BPA گردآوری کردند. این زنان همچنین پرسشنامه‌ای را درباره میزان خوردن غذاهای حاوی سویا پر کردند. 176 نفر از این زنان گزارش کردند که غذاهای حاوی سویا می‌خورند و 63 نفر گفتند که سویا نمی‌خورند. نتایج نشان داد که در میان 63 زنی که سویا نمی‌خوردند، آنانی که میزان بالای BPA در ادرارشان داشتند، در مقایسه با زنانی که میزان‌های پایین BPA در بدنشان داشتند، میزان پایین‌تر جایگزینی رویان در رحم و بارداری‌های منجر به تولد نوزاد زنده داشتند. اما هنگامی‌که زنانی که سویا می‌خوردند، بررسی شدند، معلوم شد که میزان BPA در این گروه اثری بر پیامدهای دوره‌های درمان IVF ندارد.

       راس هاوزر، نویسنده اصلی این تحقیق درباره نتایج آن گفت: «گرچه توصیه می‌شود که زنانی که قصد بارداری دارند، میزان قرارگیری به BPA را کاهش دهند، یافته‌های ما نشان می‌دهد که رژیم غذایی ممکن است برخی از خطرات قرارگیری در معرض BPA را کاهش دهد، به‌خصوص اینکه با توجه با استفاده گسترده از این ماده شیمیایی اجتناب کامل از آن تقریباً ناممکن است.» این پژوهشگران همچنین معتقدند پژوهش‌های بیشتر می‌توانند به شناسایی تغییرات سبک زندگی و تغذیه‌ای کمک کنند که ممکن است اثرات زیانبار BPA و سایر مواد شیمیایی بالقوه زیانبار را کاهش دهند. نتایج این بررسی در ژورنال اندوکرینولوژی بالینی و متابولیسم نشریه جامعه آندوکرین آمریکا منتشر شده است.
سپید
Relax News
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: