کد خبر: ۹۵۶۲۱
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۰ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - 2016January 30
شفا آنلاین>جامعه پزشکی>نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که بررسی دی.ان.ای بافت سالم سینه می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان را نشان دهد.
به گزارش شفا آنلاین، مطالعه قبلی نشان داده بود که عوامل خطر مانند سابقه خانوادگی، شروع زودهنگام عادت ماهانه و یائسه شدن دیرهنگام با افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه ارتباط دارد.
محققان دانشگاه کالج لندن پس از یک تحقیق جدید گفتند: این عوامل برنامه ژنتیک سلول های سینه را تغییر می دهد که در دی.ان.ای قابل تشخیص است.
به گفته محققان، پتانسیل کشف این تغییرات به پزشکان امکان دهد که خطر ابتلای زنان به سرطان سینه را دقیق تر پیش بینی کنند.
مارتین ویدچندوندتر رئیس بخش سرطان زنان دانشگاه کالج لندن در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: این یافته ها برای حمایت از تحقیقات بیشتر در خصوص ابتلای زنان به سرطان و پیشگیری حائز اهمیت هستند.
محققان در این مطالعه که در مجله Nature Communications منتشر شد، دی.ان.ای 569 نمونه بافت سینه را تجزیه و تحلیل کردند که از میان آنها، 50 نمونه متعلق به زنان عاری از سرطان و 42 جفت نمونه متعلق به زنان مبتلا به سرطان-- بافت عادی و بافت سرطانی-- بود. 263 نمونه اضافی سرطان سینه نیز در این مطالعه مورد استفاده قرار گرفت.
مقایسه صورت گرفته در این زمینه نشان داد که بیش از 30 درصد از تغییرات در بیان دی.ان.ای، با نمونه های سرطان مطابقت داشت که حاکی از برخی برنامه ریزی مجدد سلول ها بود که آنها را از سلول های عادی به سرطانی تغییر می دهد.
اندرو چندورف محقق دانشگاه کالج لندن گفت: این اطلاعات جدید نشان می دهد که می توان از ارتباطات اپیژنتیک در صورت تشخیص زودهنگام ، برای شناسایی زنانی استفاده کرد که در معرض خطر زیاد ابتلا به سرطان سینه قرار دارند.
وی افزود: از آنجا که تغییرات اپیژنتیک برگشت پذیر هستند، این روش پتانسیل طراحی راهکارهای پیشگیرانه را ارائه می دهد.
به گفته این محقق، مطالعه آنها بر اهمیت کار میان رشته ای مرکب از تخصص بالینی، زیستی و آماری برای دستیابی به این یافته ها تاکید می کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: