کد خبر: ۹۵۵۷۵
تاریخ انتشار: ۰۵:۱۵ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - 2016January 31
شفا آنلاین>جامعه پزشکی-همایش ها>رئیس مرکز تحقیقات و شبکه ملی تحقیقات لیزر پزشکی کشور در کنگره تازه‌های لیزر پزشکی از خدمات بیمه‌ای لیزر پزشکی می‌گوید و توضیح می‌دهد: «برخی از خدماتی که مسیر قانونی را طی کرده‌اند وارد خدمات بیمه‌ای شده‌ و در دفترچه تعرفه‌ای نیز لیست بیمه‌ای آنها آمده است.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید   اما برخی از لیزرها توسط افراد غیرپزشک استفاده می‌شود که مسلما این موارد تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد.»


       رئیس مرکز تحقیقات و شبکه ملی تحقیقات لیزر پزشکی کشور در این همایش استفاده از لیزر در درمان‌های مختلف را سابقه‌ای طولانی می‌داند و می‌گوید: «دیگر نمی‌توان گفت لیزر یک عرصه جدید است. بیش از سی سال است که پزشکان ما در چشم پزشکی، پوست و اورولوژی و در رشته‌های دیگر از لیزر استفاده می‌کنند.»

       محمدرضا رزاقی از لیزر به عنوان تیغ جراحی در جراحی‌های عمومی نام می‌برد و می‌گوید: «در درمان بیماری‌های عروقی نیز از لیزر استفاده می‌شود. در رشته طب فیزیکی برای درمان دردهای مفاصل از لیزر کم‌توان و در دندانپزشکی در بافت سخت و نرم از لیزر استفاده می‌شود.»

       وی با اظهار رضایت از ساخت دستگاه‌های لیزر در داخل کشور می‌گوید: «همکاران علمی ما در دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم فعالیت خوبی را آغاز کرده‌اند و در کنار آن، مرکز علوم فنون لیزر فعالیت خوبی را شروع کرده و تاکنون دستگاه‌های مختلفی در داخل کشور توسط آنها ساخته و ارائه شده است.»

       استاد اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، بحث ساخت را با بحث استفاده دو مقوله جدا از هم می‌داند و در توضیح بیشتر می‌گوید: «برای ساخت، تولید، ارائه و واردات قطعا نظارت صددرصدی وجود دارد و حاشیه‌هایی که ممکن است کسی به صورت قاچاق محصولی را وارد کند در همه زمینه‌ها وجود دارد چه برسد به لیزر که گاهی محصولات لیزری آنقدر کوچک هستند که در جیب هم جا می‌شوند. ولی در کل اداره کل تجهیزات پزشکی به جد دنبال کار و نظارت روی آنها است.»

       وی همچنین اضافه می‌کند: «در مورد ساخت محصولات هم تا آزمایش‌های بالینی انجام نشود، قابل استفاده و عرضه نیست. اما در عرصه استفاده نیاز به یک چارچوب و ضوابطی است که امید است هرچه زودتر ارائه شود تا بر اساس چک‌لیست‌ها و چارچوبی واحد، کار کنترل انجام شود که افرادی که پزشک نیستند و حق استفاده از این دستگاه‌ها را ندارند وارد این حوزه نشوند. البته این کار هم دارد تدوین می‌شود.»

پیشرفت دانش لیزر در ایران نیازمند حمایت بیشتر است
       رزاقی از یک حرکت رو به رشد با حمایت وزارت بهداشت و معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری خبر می‌دهد و می‌گوید: «با فکر خلاق همکاران در گروه فیزیک‌لیزر کارهای بزرگی درحال انجام است. تنها خواهش ما حمایت هر چه بیشتر از این همکاران و شرکت‌های دانش‌بنیان و ارائه‌کننده دستگاه‌های لیزری است تا بتوان این دستگاه‌ها را در معرض فروش قرار داد و از این دستگاه‌های ساخت داخل بیشتر استفاده کرد.»

       رئیس مرکز تحقیقات و شبکه ملی تحقیقات لیزر پزشکی کشور در پایان از تلاش برای استفاده از لیزر در تشخیص بیماری‌ها خبر می‌دهد و در توضیح بیشتر می‌گوید: «هر ساله در زمینه لیزر رو به جلو حرکت می‌کنیم. تلاش بر این است که از لیزر علاوه بر کار درمانی در روش‌های تشخیصی هم استفاده شود. این کار کلید خورده و در حال پیشروی است و امیدواریم کارهای تحقیقاتی آن به نتیجه برسد و بتوانیم علاوه بر کارهای درمانی، از لیزر در کارهای تشخیصی هم استفاده کنیم.»

برگزاری کارگاه‌های آموزشی در کنار کنگره
       دبیر اجرایی کنگره تازه‌های لیزر نیز در این همایش در توضیح برگزاری کنگره به خبرنگار ما می‌گوید: «این همایش یک همایش مشترک بین انجمن علمی پزشکی لیزری ایران، شبکه ملی لیزر و مرکز تحقیقات لیزر و فناوریهای نوین است. تمام رشته‌هایی را که به نوعی لیزر در آن کاربرد دارد پوشش می‌دهد و در واقع کار تک‌بعدی انجام نشده است.»

       طیبه خرسندی ادامه می‌دهد: «به موازات کنگره چندین کارگاه برای آموزش عملی برگزار می‌شود. کارگاهی برای لیزر کم‌توان در جوان‌سازی پوست، کارگاهی برای انتخاب بیمار برای کارهای لاغری، جوانسازی زنان و ترمیم زخم، کارگاه دیگری هم برای معرفی لیزر فلت‌فرم داریم که چون اولین بار است وارد ایران می‌شود توسط یکی از اساتید برای کاربرد بیشتر معرفی می‌شود.»

       وی در خصوص جایگاه اخلاق پزشکی در این حرفه می‌گوید: «انجمن یک قسمت آموزشی هم دارد و خودمان در کلاس‌ها سعی می‌کنیم در کنار آموزشی که داریم کارهای اخلاقی را نیز آموزش دهیم. وقتی انتخاب بیمار درست باشد و از دستگاه درست استفاده شود، خود به خود اخلاق نیز به میان آورده می‌شود.»

       به گفته خرسندی لیزرها بر اساس توان خروجی به دو دسته لیزرهای کم‌توان و پرتوان تقسیم می‌شوند. وی در این خصوص توضیح می‌دهد: «لیزرهای پرتوان آنهایی هستند که با بریدن، سوزاندن، جمع‌کردن و تبخیر کار می‌کنند اما لیزرهای کم‌توان اثرات سلولی دارند. یعنی اثرات سوختگی و اثرات آنی قابل دیدن ندارند. چون در آنها اثر سلولی است و سوختنی هم در کار نیست. لیزرهای کم‌توان جزو لیزرهایی هستند که می‌توان گفت بدون عارضه است و در همه رشته‌ها هم کاربرد دارد.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: