کد خبر: ۹۵۳۹۶
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۰ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۴ - 2016January 28
شفا آنلاین>سلامت>قائم مقام وزیر بهداشت از ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به مادران و کودکان، زنان باردار، واکسیناسیون، مشاوره تغذیه، خدمات بهداشت روان و...، به ساکنان حاشیه شهرها خبر داد.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر ایرج حریرچی با اشاره به اینکه، تاکنون برنامه جامع و مناسبی برای اصلاح وضع حاشیه نشینی در کشور وجود نداشته و معمولا اغلب برنامه‌های رفاهی با اولویت قرار دادن شرایط ساکنان مناطق مرکزی شهرها تدوین شده است، گفت: بزودی پوشش ۹۵ درصدی خدمات سلامت برای ۱۵ میلیون حاشیه نشین شهرهای ۲۰ تا ۵۰ هزار نفر اجرایی می شود.

وی با اشاره به اینکه، راه اندازی مراکز جامع سلامت، خدمت نوینی است که برای شهروندان ساکن حاشیه شهرها در نظر گرفته شده، گفت: در راستای اجرای طرح تحول سلامت، این مراکز قادر خواهند بود که سطح سلامت این شهروندان را ارتقا ببخشند.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، ارائه خدمات سطح یک بهداشتی در طرح تحول بهداشت در سه فاز برای حاشیه نشینان، شهرهای بین ۲۰ تا ۵۰ هزار نفر جمعیت و شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر تدوین شده است.

وی در ادامه افزود: هم اکنون این بسته های خدمتی برای حاشیه نشینان که ۱۰ میلیون و یکصد هزار نفر هستند و شهرهای بین ۲۰ تا ۵۰ هزار نفر جمعیت که ۵ میلیون هستند به پوشش بیش از ۹۵ درصدی در کشور رسیده است.

معاون کل وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: ریشه‌یابی‌های انجام شده، حاشیه نشینی را در صدر برنامه ریزی های طرح تحول نظام سلامت، قرار داد و متولیان حوزه سلامت را به دو محور تدوین استراتژی کلان و راهبردی و همچنین برنامه‌ریزی خرد در حوزه بهداشت رهنمون ساخته است.

حریرچی گفت: در استراتژی کلان، برون رفت از مسئله حاشیه نشینی و به‌یژه معضلات ناشی از بحران بهداشت و سلامت، نیازمند برنامه فرابخشی مبتنی بر آمایش سرزمین است. سپس برای برون رفت از مشکلات ناشی از حاشیه نشینی نیازمند تدوین برنامه برای جلب مشارکت همگانی هستیم.

وی تاکید کرد: مهم‌ترین عامل در موفقیت برنامه‌های بهسازی، تعهد و الزام همه افراد جامعه است. در واقع باید احساس مشارکت عمومی و درک نیاز واقعی به بهسازی و ارزش آن، در میان همه افراد جامعه و سازمان‌هایی که در این زمینه تلاش می‌کنند، توسعه پیدا کند.

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص مهمترین ویژگی پایگاههای سلامت گفت: مسئولان این مراکز واقع در حاشیه شهرها، ابتدا خود ساکنان منطقه به این پایگاه ها مراجعه کنند، اما اگر افراد به هر دلیلی نکنند، با آنها تماس گرفته می شود و اگر باز هم موفق به برقراری ارتباط نشدند، رابطان سلامت و مراقبان سلامتخودشان به سراغ خانه های حاشیه نشینان می روند.

وی خاطرنشان کرد: خدمات بهداشتی و درمانی برای مادر و کودک، زنان باردار، واکسیناسیون، مشاوره تغذیه، خدمات بهداشت روان، آموزش اصول بهداشتی و پیشگیری و به طور کلی ارائه همه خدمات بهداشتی، از جمله وظایف پایگاه های سلامت و مراکز جامع سلامت است.

حریرچی یادآوری نمود: ارائه خدمات بهداشتی به حاشیه نشینان با هدف قوام و دوام جامعه و تحقق تعادل، یکپارچگی، توانمندسازی و بهسازی کانون‌های حاشیه‌ای تدوین و اجرایی شده است و ادامه این مسیر جز با همکاری همه اجزای دولت، میسر نیست.

وی با تاکید بر اینکه، رسالت پایگاه ها و مراکز جامع سلامت، پیشگیری از بیماری ها در مناطق حاشیه شهرهاست، گفت:در کنار ارائه خدمات بهداشتی و پیشگیرانه به شهروندان ساکن حاشیه شهرها، آموزش و درمان این شهروندان هم در این مراکز مورد توجه قرار می گیرد، به گونه ای که با کشف سریع بیماری ها در این مراکز، امکان ارجاع بیمار به سطوح بالاتر و پیشرفته تر درمان نیز میسر خواهد بود.

قائم مقام وزیر بهداشت گفت: این مراکز هم کار غربالگری و ارائه مراقبت های اولیه را انجام می دهند و هم با اجرای نظام ارجاع بیمار، همان بحث پزشک خانواده را اجرایی خواهند کرد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: