کد خبر: ۹۵۲۹۸
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۹ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - 2016January 30
شفا آنلاین>سلامت> احترام گذاشتن به سالمندان احتمال ابتلا به بیماری‌های شناختی را کاهش می‌دهد. مطابق با تحقیقات انجام گرفته، تفکر مثبتی که بخش بیشتر آن توسط اطرافیان را سالمندان القا می‌شود یکی از عوامل مهم در کاهش خطر ابتلا به مشکلات شناختی و زوال عقل است.
به گزارش شفا آنلاین،پژوهشگران معتقدند آنچه سلامت مغز افراد را پس از گذراندن دوره میانسالی حفظ می‌کند، بهره مندی از دیدگاه تفکر مثبت است. مطالعات پیشین نشان داد، افرادی که تفکر مثبت دارند به طور متوسط 7 سال وشش ماه بیشتر از سایرین عمر می‌کنند و بررسی‌های نوین اثبات کرده است  احترام گذاشتن به سالمندان و تلقین تفکر مثبت به آنها به‌اندازه رژیم غذایی حیاتی و تأثیر گذار است.

متخصصان امریکایی  فعال در انجام این پژوهش می‌گویند، کافی است به سالمندان احترام بگذاریم، این شیوه بسیار  آسان تر از مجبور کردن آنها به انجام ورزش‌های منظم یا پیروی از رژیم‌های غذایی خاص یا تجویز دارو است اما تأثیرات قابل توجهی دارد و احتمال ابتلا به آلزایمر یا سایر بیماری هایی را که در زیر مجموعه طیف دمانس قرار دارند کاهش می‌دهد، چرا که ترس از پیر شدن و ابتلا به بیماری که نتیجه تفکر منفی و فراموش شدن است یکی از  ریسک فاکتورهای مهم در  ابتلا به مشکلات شناختی به حساب می‌آید.

به عقیده پژوهشگران اکثر افراد بر نوع رژیم غذایی سالمندان تمرکز می‌کنند و  در تلاش هستند  مواد غذایی بی‌ضرر را در سبد غذایی آنها بگنجانند اما باید توجه داشت تفکر مثبت  به‌اندازه رژیم غذایی و ورزش در سلامت افراد نقش دارد و به اثبات رسیده است افراد میانسالی که از دیدگاه‌های منفی برخوردار بوده‌اند در دوره سالمندی بیشتر به آلزایمر دچار شده‌اند .

دکتر بکا لوی محقق دانشگاه ییل و  سرپرست این تیم پژوهشی می‌گوید، باورهای منفی و نا امیدی را باید در سالمندان کاهش داد. این تحقیق که بر 74 زن  و مرد از دوران میانسالی تا لحظه مرگ  در دوره زمانی مشخص انجام گرفت، نشان داد چگونه نوع باورها و شیوه رفتار کردن اطرافیان با افراد میانسال  بر ابتلا به بیماری‌های شناختی تأثیر می‌گذارد.

نمونه‌های مورد آزمایش که اغلب در اواخر دهه پنجم  و اوایل دهه ششم زندگی به این طرح پژوهشی وارد شدند و تا آخر عمر با پروژه همکاری داشتند، تحت آموزش‌های روان شناسی مثبت گرا قرار گرفته و نتایج نشان داد که چگونه تغییر دیدگاه در سلامت ذهن افراد مستعد ابتلا به بیماری آلزایمر مؤثر است.
اسکن‌های مغزی که پس از 20 سال قرار گرفتن تحت آموزش‌های باور‌های مثبت انجام گرفت، ثابت کرد چگونه تفکرات مثبت بر ناحیه هیپوکامپ مغز تأثیر  گذاشته و در طول زمان از کوچک شدن مغز پیشگیری می‌کند .


این محقق ادامه می‌دهد، مغز تمام افراد در طول زمان کوچک می‌شود . مطالعات نشان داد هیپوکامپ افراد منفی نگر یا سالمندانی که تحت  تأثیر نگرش‌های منفی اطرافیان و بی‌احترامی آنها قرار می‌گیرند، سه برابر سریع تر از افراد دیگر کوچک شده و احتمال ابتلا به دمانس در آنها بیشتر است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: