کد خبر: ۹۵۰۵۵
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۴ - 2016January 28
شفا آنلاین>حوادث پزشکی>پژوهشگران در پی مطالعه بقایای بافت های استخوانی یک کودک مصری که حدود 5 هزار و 900 سال پیش درگذشته بود ؛ موفق به شناسائی عوارض و علائم بیماری اسکوروی در وی شدند . این نمونه ، قدیمی ترین شواهد وجود این بیماری در انسان محسوب می شود .
به گزارش شفا آنلاین،تیمی از باستان شناسان بین المللی طی کاوش های جدید خود در منطقه اسوان کشور مصر با قدیمی ترین نمونه بیماری اسکوروی یا اسکوربوت برخورد کردند . این بقایای استخوانی به یک کودک متعلق به دوران پیش از سلسله های مصری تعلق دارد . اعضای این تیم پژوهشی را باستان شناسانی از کشورهای مختلف تشکیل داده و سرپرستی آن بر عهده ماریا کارملا گاتو از دانشگاه یاله و آنتونیو کورسی از دانشگاه بولونیا قراتر دارد .

به گفته تیم باستان شناسی فوق الذکر ، قدمت این بقایای استخوانی به حدود 3 هزار و 800 تا 3 هزار و 600 پیش از میلاد بازگشته و قدیمی ترین نمونه شناسائی شده از بروز بیماری اسکوروی در بین انسان ها است .

این تیم پژوهشی در قالب پروژه ای تحقیقاتی با عنوان پروژه مطالعات باستان شناسی اسوان کومو اومبو  یا AKAP در حال بررسی و مطالعه برخی مناطق تاریخی و پیش از تاریخی مصر هستند . بیماری اسکوروی یا اسکوربوت بر اثر کمبود ویتامین ث به وجود می آید . این ویتامین نقش مهمی در سنتز و ساخت کلاژن های بدن بر عهده داشته و بدن انسان قادر به تولید آن نبوده و باید از طریق مواد غذائی به بدن اضافه شود . از نشانه های این بیماری می توان به ظهور لکه های پوستی ، خونریزی لثه ها ، افسردگی ، فلج ؛ افتادن دندان ها ، عفونت و ایجاد زخم نام برد که در صورت عدم درمان به مرگ بیمار منتهی می شود .

گفتنی است مولکول اسید اسکوربیک یا همان ویتامین ث در واکنشا های حیاتی بدن مانند واکنش‌های هیدروکسیلاسیون و آمیداسیون نقش داشته و به مانند آنتی اکسیدان عمل می کند .

 این بیماری برای سال ها در بین ملوانان و دریانوردان شایع بوده و به دلیل نوع تغذیه ویژه آن ها در زمان سفرهای دریائی و عدم دسترسی به میوه جات و سبزی های تازه غ بسیاری از ملوانان در طول سفرهای دریایی تلف می شدند . به گفته تیم باستان شناسی فوق الذکر ، قدمت این بقایای استخوانی به حدود 3 هزار و 800 تا 3 هزار و 600 پیش از میلاد بازگشته و قدیمی ترین نمونه شناسائی شده از بروز بیماری اسکوروی در بین انسان ها است .

در همین رابطه میندی پیتر، دیرین زیست شناس دانشگاه سنت لورنس به همراه روبرت استارک از دانشگاه مک مستر به بررسی و آنالیز این نمونه استخوانی پرداخته و در مطالعات خود دریافتند استخوان های این کودک دارای نشانه های ابتلا به بیماری اسکوروی و کمبود شدید ویتامین ث است . البته هنوز به طور دقیق مشخص نیست که ایا مرگ وی نیز بر اثر عوارض این بیماری رخ داده است یا عوامل دیگری سبب مرگ این کودک باستانی شده اند ؟ مطالعات در این زمینه ادامه دارد . اهرام آنلاین

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: