کد خبر: ۹۴۹۱۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۳ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - 2016January 25
شفاآنلاین :اجتماعی >سلامت>امیرحسام عطری: رئیس سازمان بهزیستی کشور از اهمیت استفاده از ظرفیت‌ها و توانایی‌های معلولان درکشور خبر داده و تاکید کرده درصدد آن هستند تا با تقویت تشکل‌ها وسازمان‌های مردم نهاد (سمن‌ها) از ظرفیت‌های بی قیمت این افراد در جامعه بهره ببریم وتمام برنامه‌های معلولان را به این مراکز واگذارکنیم.
  وزیرتعاون،کار و رفاه اجتماعی نیز ازابتدای فعالیت خود دردولت یازدهم ، حمایت جدی از معلولان را در دستور کار قرار داده و پس از تلاش برای تصویب قانون جامع حمایت از معلولان درهرنشستی- رسمی و غیررسمی- خواستارمهربانی هرچه بیشترتک تک افراد جامعه با این گروه ارزشمند و با استعداد شده است.

ازسوی دیگر گردانندگان سازمان‌های مردم نهاد پس از تغییر رئیس پیشین سازمان بهزیستی کشور نشستی با وزیررفاه و دومین رئیس سازمان بهزیستی دردوره یازدهم داشتند. سازمان‌های خیریه و مردم نهاد در دردولت احمدی نژاد، مانند سایر مجموعه‌های غیردولتی، فراموش شده؛ یا به هیچ مراسم مرتبطی دعوت نمی شده اند یا درصورت دعوت هم به دلیل دیده و شنیده نشدن توسط مسئولان امر، تمایلی به حضور نداشتند.


اما دولت یازدهم از آنها خواسته در عرصه‌های مختلفی مانند آسیب‌های اجتماعی، حمایت از معتادان بهبود یافته ، معلولان و ... ورود کنند و از ظرفیت‌های خود برای حل مشکلات پرشمار این حوزه بهره بگیرند. ازطرف دیگر پس از انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور ، زنان فعال در سازمان‌های مردم نهاد که خود گردانندگان اصلی انجمن‌هایشان بودند نسبت به حضوردوباره خود در عرصه‌های اجتماعی امیدوارشدند. رئیس سازمان بهزیستی اخیرا از حضور چشمگیر زنان در دومین دوره انتخابات کانون سراسری تشکل‌های مردم نهاد معلولان سخن گفت و همدلی و مشورت از فکر و اندیشه آنهارادر پیشبرد امور و جامعه به سمت پویایی موثردانست.

 محسنی بندپی در مراسم دومین انتخابات کانون سراسری تشکل‌های مردم‌نهاد معلولان با اشاره به برنامه‌ریزی این سازمان برای حمایت از جامعه معلولان، گفت : قطعا نخبگان و معلولان بهتر از افراد دیگر می‌توانند موانع و مشکلات جامعه معلولان را شناسایی و مطالبه‌ کنند، بنابراین سیاست بهزیستی استفاده از ظرفیت‌های بدون قیمت جامعه معلولان است. وی درادامه گفته است هر تشکل و گروه اجتماعی که به صورت دسته جمعی کار کند، می‌تواند موفق‌تر عمل کند ضمن اینکه دولت تلاش گسترده‌ای برای واگذاری تصدی گری‌ها به سازمان‌های مردم نهاد انجام داده است.

 محسنی‌بندپی با اشاره به اینکه لایحه حمایت از حقوق معلولان در حال بررسی در کمیسیون مشترک مجلس و اجتماعی است، افزود : تمام موارد قانون قبل در لایحه اشاره شده تکمیل شده و الزامات ویژه‌ای برای اجرای تعهدات دستگاه‌ها و سازمان‌ها پیش‌بینی شده است.
توجه به آسیب‌های اجتماعی درصدرفعالیت‌های بهزیستی فعالیت سازمان تاثیرگذاربهزیستی دردولت یازدهم آنجا برای گروه‌های هدف مهم تر جلوه می کند که بندپی از توجه ویژه دولت تدبیر و امید به ویژه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به موضوعات اجتماعی و گسترش آسیب‌ها، خبرداد و گفت: «در این زمینه جلسات متعددی با حضور دستگاه‌های مختلف و با مسئولیت شخص وزیر رفاه برگزار شده است.توانسته‌ایم اقدامات موثری در کاهش آسیب‌های اجتماعی انجام دهیم که امیدواریم در ‌آینده نزدیک به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کنیم.» بندپی آماری هم درباره اعتیاد ارائه کرده است:«90 درصد بهبودیافتگان اعتیاد در کشور دوباره به اعتیاد بازمی گردند در حالی که آمار در سطح بین المللی بسیار کمتر از این رقم است و این مسئله نشان می دهد که نحوه پایش و نظارت ما نیاز به بازنگری دارد.»
رک گویی و عدم پنهان کاری در این حوزه، بیش از گذشته در کلام مسئولان دولتی دیده می شود. این امر فرصتی فراهم کرده که متولیان امر ازفرصت پیش آمده نهایت استفاده را ببرند و دراندیشه راهکارهای عملیاتی باشند .

بهزیستی دردولت یازدهم همدلی بیشتری با «سمن»‌ها داردارزیابی فعالیت وزارت رفاه و سازمان بهزیستی و مهم ترین تغییرات آن دردولت یازدهم، توسط یک کارشناس مستقل بررسی شده است. مددکار و سرپرست خانه خورشید (زنان معتاد) در گفتگو با آفتاب یزد، درباره رویکرد دولت در این حوزه یادآور شد:دردولت یازدهم و با روی کارآمدن دکترمحسنی بندپی به عنوان رئیس سازمان بهزیستی کشور مهم ترین تغییری که در این سازمان دیده می شود همدلی بیشتر آن با سازمان‌های مردم نهاد (سمن‌ها) است .

 لیلا ارشد ادامه داد: وظیفه سازمان بهزیستی کشور حمایت از گروه‌های در معرض آسیب یا آسیب دیده است، بنابراین این سازمان می تواند مهم ترین حامی درسطح کشور باشد .این مددکاراجتماعی افزود: افراد به هردلیلی که دچار آسیب اجتماعی شده باشند، می‌توانند با راهنمایی ،حمایت و کمک‌های کارشناسان متخصص سازمان بهزیستی زندگی بهتری تجربه کنند.

ازسوی دیگرمعضل اعتیاد درجامعه از یک طرف و موضوع برگرداندن این افراد پس از درمان به عنوان امری مهم مطرح می شود به طوری که اگر مدیریت و کنترلی برای بهبودیافتگان وجود نداشته باشد آسیب‌های اجتماعی به مراتب شدیدتری جلوه گر می شوند و شاید ازهمین روست که دکتربندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور یکی از کانون‌های اصلی تلاش‌های سازمان بهزیستی کشور را برگرداندن این افراد به جامعه اعلام کرده و از واگذاری مسکن به معتادان بهبود یافته خبرداده است.

ارشد درخصوص واگذاری مسکن به معتادان بهبود یافته که توسط رئیس بهزیستی مطرح شده است افزود: «دراین مورد بهزیستی باید به کمک سازمان‌های متولی ایجاد مسکن ، کار را پیش ببرد.بانک‌ها ، وزارت راه و شهرسازی، ستاد مبارزه با مواد مخدر به عنوان دیگر دستگاه‌های کمک کننده در ارائه مسکن به معتادان بهبود یافته می توانند عمل کنند.

درتمام امور مربوط به مددجویان نقش سمن‌ها نقشی پررنگ و غیرقابل انکار است، چرا که این افراد متخصص از نزدیک با مددجویان ارتباط دارند و می توانند بدون نگاه اقتصادی و تنها با دغدغه‌های اجتماعی برای دستگاه‌های متولی رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی مشاوران خوب و قابل اعتمادی برای نهادهای رسمی  باشند. وی در خاتمه از همدلی بیشتر دولت روحانی با سمن‌ها ابراز رضایت کرد، اما خواستار استفاده از این ظرفیت‌ها درحوزه یشگیری در حوزه اعتیاد و سایر آسیب‌های اجتماعی شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: