کد خبر: ۹۴۸۴۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۵ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - 2016January 25
شفاآنلاین:جامعه>آسیب ها>خودكشي دانش‌آموز كرمانشاهي در سرويس بهداشتي مدرسه كه سيزدهمين خودكشي دانش‌آموزان در سال جاري بود، موجي از نگراني را درباره اپيدمي‌شدن خودكشي در مدارس به وجود آورده است.

به گزارش شفاآنلاین :واكنش‌ها به اين اتفاق همچنان ادامه دارد و روز گذشته روابط عمومي آموزش و پرورش استان كرمانشاه توضيحاتي درباره اين حادثه ارائه داده است. آمارها نشان مي‌دهد در نه ماه ابتدايي سال ۹۲ روزي بيش از ۱۱ نفر در كشور خودكشي كرده‌اند، بر اساس آمار اعلام شده از سوي سازمان پزشكي قانوني كشور در ۹ ماهه سال گذشته 3هزار و 125نفر خودكشي كرده‌اند، از ميان اين افراد ۹۸۲ تن را زنان و 2هزارو 145 تن را مردان تشكيل مي‌دهند. بر همين اساس در مدت مشابه سال ۹۱ نيز 2هزار و 740 تن به علت آنچه كه پزشكي قانوني آن را خودكشي تشخيص داده بود، جان خود را از دست داده‌اند. ايران در ﺑﯿﻦ ﮐﺸﻮرﻫﺎى دﻧﯿﺎ در زﻣﯿﻨﻪ ﺧﻮدﮐﺸﻰ ﺗﻮﺳﻂ ﺑﺮﺧﻰ از اراﺋﻪ دﻫﻨﺪﮔﺎن آﻣﺎر رﺗﺒﻪ ۴۸ و ﺑﺮﺧﻰ دﯾﮕﺮ رﺗﺒﻪ ۵۸ را دارد. آﻣﺎرﻫﺎى اراﺋﻪ ﺷﺪه ﺑﻪ ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﻬﺪاﺷﺖ ﺟﻬﺎﻧﻰ ﻣﯿﺰان ﺧﻮدﮐﺸﻰ در اﯾﺮان را ﺳﻪ در يكصد ﻫﺰار ﺑﺮاى زﻧﺎن و ﯾﮏ در يكصد ﻫﺰار نفر ﺑﺮاى ﻣﺮدان ﻧﺸﺎن ﻣﻰ‌دﻫﺪ. بررسي‌هاي آماري نشان مي‌دهد خودكشي در ايران نسبت به ميانگين جهاني بسيار پايين است، اما از آنجا كه اين مساله با جان آدم‌ها سر و كار دارد حتي بروز يك مورد خودكشي نيز آسيب تلقي مي‌شود. نگراني‌ها زماني زياد‌تر مي‌شود كه افرادي در نوجواني و جواني دست به خودكشي مي‌زنند.

خودكشي يك دانش‌آموز در سرويس بهداشتي

روز شنبه خبري مبني بر اينكه يكي از دانش‌آموزان پايه اول متوسطه استان كرمانشاه به دليل اختلافات خانوادگي خود را در سرويس بهداشتي مدرسه حلق آويز كرد، به سر تيتر اخبار تبديل شد. مدير روابط عمومي اداره كل آموزش و پرورش استان كرمانشاه درباره اين نوجوان گفت: اين دانش‌آموزان كه در پايه متوسطه اول (هشتم ابتدايي) مشغول به تحصيل بوده رابطه بسيار خوبي با معلمان، مدير و ناظم مدرسه داشته و جزو شاگردان اول مدرسه محسوب مي‌شد. بنابراين نمي‌توان گفت اختلاف با مسئولان مدرسه يا سختي در درس خواندن از دلايل خودكشي او بوده است. حسين پارساپوردرباره جزئيات اين حادثه، عنوان كرد: دانش‌آموز قبل از آغاز زنگ تفريح اول از معلم براي استفاده از سرويس بهداشتي اجازه مي‌گيرد و قبل از ورود ساير دانش‌آموزان به محوطه مدرسه خود را در سرويس بهداشتي حلق آويز مي‌كند. به گزارش خبر آنلاين، او يادآور شد: در زمان حادثه مادر دانش‌آموز براي پيگيري درس و نمرات فرزندش در مدرسه حضور داشته و بلافاصله متوجه اقدام فرزندش مي‌شود كه گمان مي‌رود اختلافات خانوادگي انگيزه خودكشي براي اين دانش‌آموز بوده است.

پيگير دليل خودكشي دانش‌آموزان هستيم

در ماه‌هاي اخير اخبار متعددي مبني بر خودكشي 13 دانش‌آموزان در مقاطع مختلف منتشر شده است كه افزايش اين فاجعه باعث بروز نگراني در جامعه شده است. اينكه چه مي‌شود تا دانش‌آموز با همه شور و هيجان دوران نوجواني خودكشي را به هر اقدام ديگر ترجيح مي‌دهد نيازمند پژوهش‌هاي متعدد ازسوي كارشناسان امر است. در همين زمينه معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: موضوع خودكشي نوجوانان از چند وقت قبل كه دانش‌آموز پايه ششم استان لرستان خودكشي كرد در وزارتخانه مورد پيگيري است. زرافشان ادامه داد: دفتري در وزارت آموزش و پرورش مسئول پيگيري اين كار است كه دفتر آسيب‌هاي اجتماعي نام دارد. در اين دفتر اين نوع موارد بررسي مي‌شوند و دلايل و انگيزه‌ها از طريق مصاحبه با همكلاسي ها، خانواده و اطرافيان فرد قرباني مشخص مي‌شود. او گفت: اين اقدام از آن جهت اهميت دارد كه وقتي دلايل روشن شوند، مي‌توانيم از موارد بعدي جلوگيري كنيم و تدابيري اتخاذ كنيم. معاون متوسطه وزارت بهداشت گفت: اين بحث در شوراي معاونان وزارتخانه به طور جدي مطرح شده و دفتر آسيب‌هاي اجتماعي پيگيرانه اين موضوع را دنبال مي‌كند. او درباره انگيزه‌هاي خودكشي دانش‌آموزان گفت: در بررسي‌هاي انجام شده به جز يك مورد انگيزه‌ها هيچ ارتباطي به مسائل آموزش و پرورش نداشت و در محيط مدرسه هم اتفاق نيفتاد و بيشتر خانوادگي بود. در آن يك مورد هم چون والدين دانش‌آموز متاركه كرده بودند و او نتوانسته بود رضايت خانواده اش را فراهم كند اقدام به خودكشي كرده بود و دليل و انگيزه خودش را در يادداشتي به جا گذاشته بود. زرافشان تاكيد كرد: با توجه به اينكه در اكثر اين موارد دانش‌آموزان، دانش‌آموزان خوبي بوده‌اند و مشكلي با مدرسه نداشتند، نمي‌توان علت خودكشي را به آموزش و پرورش نسبت داد. به گزارش خبر آنلاين، او در پايان با تاكيد براينكه اين موضوع در وزارتخانه در حال پيگيري است گفت: از رسانه‌ها مي‌خواهيم از دامن زدن به اينگونه اخبار آن هم با الفاظ خودكشي دانش‌آموز جلوگيري كنند تا اين مساله باعث الگوبرداري نشود. آوردن لفظ دانش‌آموز اين ذهنيت را ايجاد مي‌كند كه مساله خودكشي مرتبط با آموزش و پرورش يا تكاليف درسي بوده در حالي كه در اكثر اين موارد، اينگونه نبوده است.

فاجعه‌اي به نام خودكشي در بين دانش‌آموزان

يك‌ فعال حقوق كودكان درباره علل بروز خودكشي در بين دانش‌آموزان مي‌گويد: وقتي خودكشي در بين نوجوانان رواج پيدا مي‌كند، اين امر نشان از به صدا در آمدن زنگ خطر براي افراد مسئول و تاثيرگذار در زندگي اين كودكان يا نوجوانان است. ثريا عزيزپناه مي‌افزايد: بروز خودكشي در بين هريك از افراد در سنين مختلف في النفسه فاجعه انگيز است و اينكه افراد در سنين كودكي دست به چنين اقدامي بزنند نشان‌دهنده رسيدن به بن بست در زندگي است. به گفته او خودكشي در بين دانش‌آموزان در يك ماه اخير براي دومين يا سومين بار اتفاق افتاده است، چون اين افراد گروه سني بي‌دفاع هستند به نسبت بروز پديده خودكشي در بين آنها فاجعه آميز‌تر از گروه بزرگسالان است. اين فعال حقوق كودك با بيان اينكه بروز اين نارسايي تك عاملي نيست، بلكه به علل و عوامل متعددي بستگي دارد، تاكيد مي‌كند: بروز خودكشي در بين نوجوانان مي‌تواند به علل مختلفي همچون رقابت‌هاي درسي ناسالم، فشار خانواده براي كسب نمره مطلوب و... باشد، هر يك از اين عوامل بايد مورد بررسي كارشناسي قرار گيرد. عزيز پناه تصريح مي‌كند: اگر در مدارس مددكار اجتماعي يا مشاوران فعال و مسئول وجود داشت، بالطبع هيچ كودك و نوجواني دست به خودكشي نمي‌زند. در ضمن با پيگيري شرايط زندگي كودكان و نوجوانان در معرض آسيب از طريق مدارس مي‌توان از بروز چنين فجايعي جلوگيري كند. عزيزپناه مي‌گويد: اغلب مشكلات دوران كودكي و نوجواني قابل حل است و متاسفانه تاكنون به كودكان و نوجوانان جامعه مهارت‌هاي اجتماعي آموزش داده نشده است. بايد افراد از سنين كودكي تحت آموزش مهارت‌هاي زندگي قرار گرفته و نحوه مقابله با مشكلات را بياموزند. به گفته او خودكشي اوج درماندگي انسان است و اميدواريم هر چه سريع‌تر اين معضل علت‌يابي شود. عزيز پناه بروز مشكلات اجتماعي متداول همچون طلاق، اعتياد، بيكاري و... را در زندگي كودكان تاثيرگذار مي‌داند و تاكيد مي‌كند: تمامي مشكلات اجتماعي و بي‌توجهي نهادهاي آموزشي كشور به اين نكات در زندگي كودكان و نوجوانان نتيجه‌اي به غيراز افزايش آسيب‌ها ندارد.آرمان

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: