کد خبر: ۹۴۷۹۴
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۹ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - 2016January 25
شفا آنلاین>حوادث پزشکی>بیش از 80 شرکت داروسازی و تشخیصی از سراسر جهان به مجمع جهانی اقتصاد در داووس دعوت شده‌اند تا درباره مدل‌های اقتصادی جدیدی در تولید نسل جدید آنتی‌بیوتیک‌ها به بحث بپردازند.
 به گزارش شفا آنلاین، نیاز به تولید نسل جدید آنتی‌بیوتیک‌ها حدودیک دهه قبل که نشانه‌های مقاومت گسترده میکروب‌ها دربرابر آنتی‌بیوتیک‌های متعارف آغاز شد، به صورت مشکلی جدی در علم پزشکی امروز مطرح شد و از همان زمان اصطلاح «ابرمیکروب» بر سر زبان‌ها افتاد.

دولت‌های حمایت‌کننده
       در بیانیه‌ای که هفته گذشته در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس منتشر شد، شرکت‌های داروسازی بزرگ جهان گفتند که برای غلبه بر بحران حاد مقاومت میکروب‌ها دربرابر آنتی‌بیوتیک‌ها دولت‌ها باید وارد میدان شوند. به نظر کارشناسان، استفاده بی‌رویه از این داروی حیاتی در چند دهه‌ای که از کشف آن می‌گذرد، در افقی نه‌چندان دور باعث مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها خواهد شد، به طوری که احتمالاً ساده‌ترین عفونت‌ها هم دیگر درمان‌پذیر نیستند.

 کارشناسان افزایش مقاومت آنتی‌بیوتیکی را به 3حوزه اصلی مربوط می‌دانند: استفاده زیاد از آنتی‌بیوتیک‌ها در جوامع انسانی، استفاده زیاد در جوامع جانوری و گسترش گونه‌های مقاوم بین جوامع انسانی و حیوانی. امضاکنندگان این بیانیه غول‌های بزرگ داروسازی جهان ازجمله آسترازنکا، گلاکسواسمیت‌کلاین، جانسون‌اند جانسون، مرک و فایزر و نیز شرکت‌های بیوتکنولوژی کوچک‌تر و برخی از تولیدکنندگان داروهای ژنریک در هند هستند.

تولید نسل نو، نیازمند مشوق‌های قوی
       تعداد نسل جدید آنتی‌بیوتیک‌ها به 2 دلیل بزرگ طی 2 دهه گذشته رو به کاهش رفته است، یکی به دلیل چالش‌های بزرگ علمی و دیگری به دلایل مالی. بسیاری از تولیدکنندگان دارو که برخی از آن‌ها جزو امضاکنندگان بیانیه داووس نیز بوده‌اند، به دلایل مربوط به بازار آنقدر که باید و شاید به این عرصه نپرداخته‌اند یا خود را از تولید نسل جدید آنتی‌بیوتیک‌ها کنار کشیده‌اند.

       آنتی‌بیوتیک‌ها که در حال حاضر قیمت پایینی دارند، به صورت معمول باید بتوانند در زمانی حدود یک یا 2 هفته عفونت را در بدن از بین ببرند. قواعد سودآوری بازار ایجاب می‌کنند شرکت‌های داروسازی این روزها ترجیح دهند داروهایی برای سرطان یا داروهایی برای بیماری‌های مزمن تولید کنند که هم گران‌تر هستند و هم باید مدتی طولانی یا حتی تمام عمر آن‌ها را مصرف کرد. بیانیه منتشرشده در مجمع جهانی می‌گوید، «ما از این باور رو به گسترش حمایت می‌کنیم که ارزشی که به آنتی‌بیوتیک‌ها و اقدامات تشخیصی مرتبط داده می‌شود، نه با منافع اجتماعی این کار تناسبی دارد و نه با سرمایه‌گذاری‌هایی که برای نوآوری درزمینه تولید نسل جدید آنتی‌بیوتیک‌ها مورد نیاز است.» در این اسناد گفته شده است که برای عینی‌شدن مسئله ارزش تولید این داروها، باید قیمت آنتی‌بیوتیک‌ها را افزایش داد.

       این بیانیه در نگاهی به جنبه اقتصادی تولید نسل جدید آنتی‌بیویک‌ها علاوه بر برتدوین «الگوی انتقالی تجارتی»، بر کاهش مصرف غیرضروری که از عمده دلایل بروز مقاومت دربرابر آنتی‌بیوتیک‌ها تاکید کردند. برخی عقیده دارند دولت‌ها یا یک نهاد بین‌المللی بعد از تولید آنتی‌بیوتیکی موثر باید به شرکت‌های داروسازی پول پرداخت کنند. با این روش، می‌توان نیاز به تولید فوری محصول برای ورود به بازار و سودآوری را کاهش داد.

       بیانیه در بخشی دیگر، بر انجام آزمایش‌های تشخیصی سریع برای تشخیص بهتر و تخصصی باکتری مسئول عفونت تاکید دارد. انجام آزمایش‌های تشخیصی خطر تجویز بی‌مورد آنتی‌بیوتیک در عفونت‌های میکروبی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

اقدامات کشورها
       این عقیده پیش از این هم در «مروری بر مقاومت آنتی‌بیوتیکی» از سوی دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، در سال 2014 فعالانه دنبال شده بود. این همان نهادی بود که به انتشار بیانیه داووس کمک کرد. سازمان جهانی بهداشت و گروه جی 7 (7 کشور صنعتی شامل آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و ایالات متحده) نیز از جمله سازمان‌های بین‌المللی پیگیر یافتن راه چاره‌ای برای مقاومت آنتی‌بیوتیکی هستند. در ایالات متحده، کنگره در سال 2012 لایحه «گین» (GAIN) را که مخفف «ایجاد انگیزه‌هایی برای آنتی‌بیوتیک‌ها در هم اکنون» بود را تصویب کرد. براساس این لایحه که از حمایت دو حزب مهم کنگره هم برخوردار بود، پنج سال به مدت حفظ انحصار برخی از برندهای آنتی‌بیوتیکی اضافه می‌شد تا آن‌ها بتوانند بدون رقابت با نمونه‌های ژنریک به فروش روند و همچنین تصویب آنتی‌بیوتیک‌های جدید را بوسیله سازمان غذا و داروی آمریکا را آسان‌تر می‌کرد.

       آلن کوکل، یک کارشناس آنتی‌بیوتیک، عقیده دارد نکته بسیار مهم در بیانیه داووس اشتراک نظر شرکت‌های داروسازی امضاکننده در مسئولیت این صنایع در مصرف مناسب آنتی‌بیوتیک‌ها است. وی می‌گوید، «آن‌ها می‌گویند برای پولی که باید بابت این داروها پرداخت شود، باید راه‌های نوینی پیدا کرد، اما ما باید درباره جلوگیری از مصرف بیش از حد آن‌ها هم نقش داشته باشیم.»

       دیوید شلیز، یک مشاور بازنشسته تولیدکنندگان آنتی‌بیوتیک، هم عقیده دارد، سوال مهم آن است که آیا مشوق‌های مطرح‌شده در بیانیه داووس آنقدر کافی هست که شرکت‌های بزرگ داروسازی را به عرصه تولید نسل نوین آنتی‌بیوتیک‌ها بازگرداند؟ «اگر این امر محقق شود آیا این شرکت‌ها دوباره به بازی باز می‌گردند؟»

       مجمع در ژانویه هر سال، اجلاسی را در داووس برگزار می‌کند. داووس، دهکده‌ای کوهستانی در شرق سوئیس است. اجلاس داووس، نزدیک به ۲۵۰۰ نفر از رهبران سیاسی جهان، روشنفکران منتخب، روسای شرکت‌های بزرگ و خبرنگاران را برای بحث پیرامون مهم‌ترین موضوعات جهان معاصر، گردهم می‌آورد.

       همچنین، مجمع سالانه ۸ تا ۱۰ اجلاس دیگر در سایر نقاط جهان برگزار می‌کند که بخش عمده درآمد مجمع را از طریق حق عضویت و شرکت در این اجلاس‌ها، تامین می‌کند.New York Times
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: