کد خبر: ۹۴۷۹۲
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - 2016January 25
شفا آنلاین>حوادث پزشکی>یک گروه تحقیقاتی از موسسه فناوری ماساچوست (MIT) موفق شدند با استفاده از سلول‌های پوست، سلول بنیادی تولید کرده و در ادامه آن را به کبد تبدیل کنند.
به گزارش شفا آنلاین، این کبد می‌تواند نقش یک اندام آزمایشگاهی را برای تست دارو نیز ایفا کند. در واقع پژوهشگران درصدد استفاده از این روش برای ساخت اندام روی تراشه هستند.

       روش تازه‌ای برای تنظیم سلول‌های بنیادی انسان به منظور تولید انواع مختلفی از بافت‌ها می‌تواند در نهایت امکان رشددادن اندام‌شخصی‌شده را فراهم آورد. این روش که پیامدهایی برای رشد بافت‌ها روی تراشه نیز دارد، توسط محققین دانشگاه اِم‌آی‌تی (MIT) ارائه شده است.

       رشد اعضا به‌وسیله سلول‌های بنیادی بیماران، می‌تواند مدت زمان انتظار آن‌ها را برای دریافت عضو موردنظر کاهش دهد. طبق گفته‌های عضو ارشد پروژه و پروفسور مهندسی زیستی اِم‌آی‌تی، ران ویز، این روش خطر پس‌زدن عضو را توسط سیستم ایمنی بیمار نیز کاهش می‌دهد، زیرا بافت از سلول‌های خود بیمار تولید شده است. او می‌گوید: «ما می‌توانیم سلول‌های پوست فرد را دریافت و سپس آن‌ها را به سلول‌های بنیادی تبدیل کنیم. در ادامه با یک برنامه ژنتیکی، یک بافت کبد بسازیم و کبد را در بدن بیمار کار بگذاریم.»

       محققانی که این روش جدید را ارائه کرده‌اند، هم‌زمان روی استفاده از سلول‌های بنیادی برای تولید سلول‌های بتا پانکراس که در درمان دیابت موثر است، تحقیق می‌کنند. به این منظور، پژوهشگران نیاز به روش یا وسیله‌ای برای تبدیل سلول‌های بنیادی به سلول‌های مورد نظر داشتند.

       در مرحله اول این فرآیند، آنها نوعی سلول بنیادی به نام آی‌پی‌اِس (IPS، تهیه شده از فیبروبلاست) را انتخاب کرده و آنها را به اندودرم (endoderm) تبدیل کردند. اندودرم یکی از سه سلول اولیه در توسعه اندام است. محققان این پروژه روشی برای استفاده از مولکول‌های کوچکی به نام داکس (dox) ارائه کردند تا سلول آی‌پی‌اِس را برای بیان یک پروتئین شناخته‌شده با نام گاتا6 (GATA6) تحریک کنند. این پروتئین می‌تواند آی‌پی‌اِس را به اندودرم تبدیل کند.

       به جای تبدیل سریع این سلول‌ها به سلول‌های پانکراس برای درمان، پژوهشگران به سلول‌ها اجازه دادند رشد کرده تا هم‌زمان، این رشد را نیز بررسی کنند. پس از دو هفته، محققان این پروژه دریافتند که اندودرم‌ها رشد کرده و یک کبد کوچک و ابتدایی را ساخته‌اند

       همچنین، محققان فهمیدند تنها سلول‌های آی‌پی‌اِسی که تحت برنامه‌نویسی ژنتیکی قرار گرفته‌ و در نتیجه گاتا6 بیشتری تولید کرده‌اند، به بافت کبد تبدیل شده‌اند. در کنار این، سلول‌های آی‌پی‌اِس که تولید گاتا6 بالایی نداشتند، سلول‌های دیگر نوعی بافت به نام پیش‌مغز (forebrain) را تشکیل دادند. ویز می‌گوید که با کنترل بیان گاتا6، آنها قادر به تعیین میزان تولید سلول‌های کبدی و بافت پیش‌مغز هستند. این نکته نشان می‌دهد که با این روش می‌توان ترکیبی از انواع بافت‌ها را تولید کرد.

       اگرچه به زمان زیادی برای استفاده از این روش در تولید اعضای مصنوعی نیاز است، می‌توان از آن در آزمایش داروهای مختلف روی بافت انسان استفاده کرد. آزمایش داروها روی بافت انسان با استفاده از این روش نتایج مطمئن‌تری نسبت به آزمایش دارو روی حیوانات به همراه دارد، زیرا گونه‌های مختلف حیوانات واکنش‌های متفاوتی نسبت به یک دارو دارند.AP
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: