کد خبر: ۹۴۶۶۴
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۵ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - 2016January 24
شفا آنلاین>اجتماعی>روانشناسی>اگر یکی از دوستانتان از افسردگی رنج ببرد، رابطه دوستی شما تحت‌تاثیر قرار خواهد گرفت. حتی افسردگی دوست شما ممکن است باعث احساس افسردگی در شما شود.
به گزارش شفا آنلاین،  دکتر لیندا ساپاندین، یکی از روانشناسان معروف نیویورک می‌گوید: «هیجان‌ها و عواطف آدمی مسری هستند.» بنابراین برای اینکه تحت‌تاثیر دوست افسرده خود قرار نگیرید، باید از طریق شیوه‌هایی نحوه ارتباط با دوست خود را تغییر دهید. به کار بردن این شیوه‌ها نه‌تنها برای دوست افسرده شما موثر است، بلکه شما را نیز در مقابل افسردگی دوستتان مصون نگه می‌دارد. در ادامه به بعضی از مهم‌ترین این شیوه‌ها اشاره می‌کنیم:

       واقع‌بین باشید: افسردگی یک مشکل بهداشت روانی وخیم است. فرد افسرده نه‌تنها احساس غمگینی و ناراحتی دارد، بلکه ممکن است احساس ناتوانی، ناامیدی و دیگر احساس‌های منفی نیز داشته باشد. از گفتن جملاتی همچون «از این حالت بیرون بیا» «بر این مشکل غلبه کن» به دوست افسرده خود خودداری کنید. با بیان چنین جملاتی مشکل افسردگی دوست شما حل نمی‌شود، بلکه امکان دارد باعث بدتر شدن مشکل وی شود. اگر انتظار بهتر شدن دوست خود را دارید، باید با این شرایط کنار بیایید، افسردگی او را بپذیرید و بدانید که بهتر شدنش زمان می‌برد.

       شنونده خوبی باشید: به دوستتان اجازه دهید که در مورد احساس‌هایش با شما صحبت کند، اما این اجازه را ندهید که از احساس بیچارگی خود لذت ببرد. اگر دوست شما راجع به افسردگی خودش بی‌وقفه حرف بزند افسردگی‌اش بیشتر می‌شود. به آنچه می‌گوید گوش دهید، اما محدودیت‌هایی برای او در نظر بگیرید. اگر دوست شما می‌خواهد در مورد افسردگی‌اش صحبت کند، به او گوش دهید، اما به او بگویید که تنها به مدت 10 تا 15 دقیقه یا برای مدت خاصی به او گوش خواهید داد. حواستان به ساعت باشد و اجازه ندهید که بیشتر از این مدت در مورد افسردگی‌اش با شما صحبت کند. دکتر ساپاندین پیشنهاد می‌کند که در چنین مواقعی به دوست خود بگویید: «برای چند دقیقه در مورد این موضوع صحبت کردیم. در زندگی موضوعات دیگری نیز وجود دارند. وقتش است که در مورد موضوع دیگری صحبت کنیم.»

       ذهن دوستتان را از افسردگی منحرف کنید: دکتر ساپاندین می‌گوید که می‌توانید با دوست خود تماس بگیرید و از او بخواهید که با یکدیگر یک کار لذت‌بخش مانند دیدن یک فیلم خنده‌دار یا رفتن به رستوران را انجام دهید. این کارهای لذت‌بخش باعث می‌شود که برای چند ساعت ذهن دوست شما از عوامل ایجادکننده افسردگی منحرف شود اما از آنجایی‌که عواطف مسری هستند، لذت بردن دوست شما باعث می‌شود که خودتان نیز لذت ببرید.

       به دوست خود پیشنهاد کمک دهید: اگر مشتاق کمک به دوست خود هستید، از او بپرسید که چه کمکی می‌توانید به او بکنید. برای مثال، می‌توانید خریدهایش را انجام دهید و غذاهایش را آماده کنید. برای کمک به دوست خود نیز حدومرزهایی را مشخص کنید. اگر فکر می‌کنید که درخواست‌هایش بیش‌ازحد است این موضوع را با او در میان بگذارید تا در صورت برآورده نکردن درخواست‌هایش تاسف نخورید. کمک کردن در همه زمینه‌ها به دوستی شما کمک نمی‌کند، بلکه ممکن است به پایان دوستی شما نیز بینجامد. می‌توانید به خاطر کمکی که به دوست افسرده خود کرده‌اید از او برای خود درخواست کمک کنید. به دوست خود یادآوری کنید که دوستی یک خیابان دوطرفه است.

       کارهای خود را انجام دهید: افسردگی دوست شما ممکن است هرازگاهی شما را از انجام کارهای خودتان بازدارد؛ اما اجازه ندهید که افسردگی دوستتان شما را از قرارهای ملاقات و خوش‌گذرانی با دوستان دیگرتان باز دارد. این کار شما نشان‌دهنده خودخواهی شما نیست، بلکه خود شما نیز به سلامت روانی نیاز دارید. اگر دوست افسرده شما زیر قولش زد و با شما به موزه، دریا یا سالن تئاتر نیامد با دوست دیگر خود به این مکان‌ها بروید.

       دوست خود را به استفاده از شیوه‌های روان‌درمانی تشویق کنید: به‌عنوان یک دوست اگر برای دوست افسرده خود هر کاری بکنید، اما باز هم نمی‌توانید کارایی یک روان‌درمانگر را داشته باشید. به دوست خود یادآوری کنید که درمان‌های سلامت ذهنی مهم‌ترین راه برای بازگشت به زندگی هستند. دکتر ساپاندین می‌گوید: «اگر مقاله خوبی در مورد افسردگی پیدا کردید آن را به دوست خود بدهید و به او بگویید که امیدوارم برای شما سودمند باشد.» اگر امکانش وجود دارد، از دوست خود بخواهید که برای درمان از روان‌درمانگر وقت بگیرد.

       از آنچه در توان دارید برای کمک به دوست خود استفاده کنید. دکتر ساپاندین می‌گوید: «اگر دریافتید که می‌توانید برای دوست خود مفید باشد، کمک به او را ادامه دهید.» دکتر ساپاندین بر این اعتقاد است که کمک به دوست افسرده خود باعث احساس مثبت و خوب در خود شما نیز می‌شود. با وجود این، اگر فکر می‌کنید که رابطه دوستی شما با دوست افسرده‌تان در حال بدتر شدن است و دوست شما پرخاشگری می‌کند، بهتر است که برای مدتی دوست خود را تنها بگذارید. پس از تمام شدن این مدت کوتاه وقتی دوباره به سمت دوست خود رفتید و دریافتید که این دوستی به‌هیچ‌وجه پایان خوشی نخواهد داشت و مشکل دوست شما باعث افسردگی شما می‌شود بهتر است که این رابطه دوستی را قطع کنید. این قطع رابطه دوستی هم برای شما و هم برای دوستتان سودمند خواهد بود.Everyday Health

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: