کد خبر: ۹۳۷۵۷
تاریخ انتشار: ۰۰:۰۰ - ۲۸ دی ۱۳۹۴ - 2016January 18
شفا آنلاین>اجتماعی>روانشناسی>افراد مبتلا به اختلال عاطفی فصلی (Seasona- Affective disorder) یا افسردگی زمستانی تنها افرادی نیستند که با روزهای کوتاه‌تر، آب‌وهوای سردتر و دیگر ویژگی‌های کلی فصل زمستان دست‌وپنجه نرم می‌کنند. آ
به گزارش شفا آنلاین،آفتاب یا نور کم آفتاب، ریتم شبانه‌روزی بدن (ساعت بیولوژیکی بدن) را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. این ساعت بیولوژیکی بدن فعالیت امواج مغزی و تولید هورمون را کنترل می‌کند. کمبود نور و آب‌وهوای سرد زمستان باعث می‌شود که فرد به خانه خود پناه ببرد و در نتیجه دچار افسردگی زمستانی شود. از آنجایی ‌که اکنون در فصل زمستان به سر می‌بریم در ادامه به روش‌هایی اشاره خواهیم کرد که برای مقابله با افسردگی زمستانی مفید هستند.

        وفق دادن خود با آب‌وهوای سرد زمستان: توصیه می‌شود که به جای مبارزه با زمستان و شکایت از سرمای زمستان و برف و باران آن، نگاه مثبتی به این فصل داشته باشید و این فصل را بپذیرید. در این فصل سعی کنید به ورزش‌های زمستانی (پاتیناژ، اسکی و...) بپردازید و از برخورد باران به شیشه اتومبیل یا پنجره خانه خود لذت ببرید. با تماشا کردن به برف لذت ببرید و این تفکر مثبت را در خود رشد دهید که این برف و باران باعث پر آب شدن رودخانه‌ها و سدها می‌شود. به‌طورکلی، اگر فصل زمستان را با دمای سردش بپذیرید، تحمل آن برای شما راحت‌تر می‌شود.

        پوشیدن لباس‌های روشن: اگرچه تاکنون در مورد تاثیر رنگ روشن روی افسردگی زمستانی تحقیقی انجام نگرفته است، اما تقریبا جای هیچ شکی نیست که میان احساس خوش‌بینی و رنگ‌های روشن پیوندی وجود دارد. اگرچه پوشیدن لباس‌های تیره در فصل زمستان باعث می‌شود که لاغرتر به نظر برسید، اما این حس را در شما القا می‌کند که هر روز بعدازظهر با لباس‌های تیره در حال رفتن به یک مراسم تشیع‌جنازه هستید. بنابراین، بهتر است که در فصل زمستان لباس‌هایی به رنگ سبز، صورتی، آبی، ارغوانی و دیگر رنگ‌های روشن بپوشید.

        ذخیره‌سازی ویتامین D: از آنجایی ‌که ما انسان‌ها بیشتر ویتامین D خود را از خورشید به دست می‌آوریم، توصیه می‌شود که در فصل زمستان برای جذب ویتامین D مورد نیاز از مکمل‌های ویتامین D استفاده کنید. بسیاری از بیماری‌ها، به‌خصوص افسردگی با پایین بودن سطوح ویتامین D در ارتباط هستند. انجمن ملی سلامت آمریکا توصیه می‌کند که هر روز باید ۶۰۰ واحد بین‌المللی (IU) ویتامین D جذب بدن شود. غذاهایی مانند روغن کبد ماهی کاد، اره‌ماهی، ماهی سالمون، ماهی تون، ماهی ساردین، ماست و غلات سرشار از ویتامین D هستند.

        خواندن کتاب و تماشای فیلم: زمستان زمان بسیار خوبی برای دیدن فیلم‌ها و خواندن کتاب‌هایی است که دوستشان دارید. خواندن کتاب‌ها و دیدن فیلم‌های مورد علاقه باعث می‌شود که از تنهایی دربیایید و حواس شما را از سرمای زمستان و افسردگی ناشی از زمستان پرت می‌کند.

        گشتن با افراد مثبت: غالبا در زمستان زمان بیشتری را در خانه خود می‌گذرانید و با دوستان و آشنایان خود قهوه یا چای می‌خورید. اگر این دوستان و آشنایان شما تفکرات منفی داشته باشند روی شما تاثیر می‌گذارند. افراد دور و بر ما از آنچه که فکرش را می‌کنیم تاثیر بیشتری روی افکار و رفتار ما خواهند داشت. دکتر نیکولاس کریستاکیس، استاد دانشکده پزشکی هاروارد و دکتر جیمز فولر، استاد دانشگاه کالیفرنیا در تحقیقی نشان دادند که گذراندن وقت با افراد خوشحال‌تر باعث خوشحالی بیشتر ما می‌شود.

        امتحان کردن یک چیز جدید: محققانی همچون ناتان اسپرنگ از دانشگاه کورنل فعالیت مغز را در حین یادگیری یک‌ چیز جدید تصویربرداری کردند و دریافتند که در حین فرایند یادگیری عصب‌های ما سرحال می‌شوند. به ‌عبارت ‌دیگر، یادگیری یک ‌چیز جدید باعث سرحالی مجدد مغز ما می‌شود. توصیه می‌شود که در فصل زمستان در همان محیط خانه خود نواختن یک ابزار موسیقی، درست کردن یک غذای جدید و... را یاد بگیرید.

        شروع یک فعالیت خانگی: فصل زمستان زمان مناسبی برای شروع یک فعالیت خانگی است. برای مثال، می‌توانید وسایل غیرضروری خانه یا لباس‌های قدیمی خود را جمع کنید و کنار بگذارید. در فصل زمستان فعالیت‌هایی همچون مرتب کردن قفسه کتاب‌ها، مرتب کردن قبوض برق و گاز و اظهارنامه‌های مالیاتی و تمیز کردن زیرزمین یا انباری از فعالیت‌هایی هستند که ذهن شما را مشغول نگه می‌دارند و شما را از احساس افسردگی دور می‌کنند.

        خوردن غذاهای زمستانی تقویت‌کننده روحیه: فصل زمستان زمان خوبی برای خوردن غذاهای خوشمزه‌ای است که باعث بهبود روحیه می‌شوند. از آنجایی ‌که احتمال افسردگی در فصل زمستان زیاد است، توصیه می‌شود که با خوردن غذاهای زمستانی تقویت‌کننده روحیه از افسردگی جلوگیری کنید. برای مثال، می‌توان به غذاهایی همچون کدوتنبل (منبع سرشاری از منیزیم و پتاسیم)، بادمجان (حاوی فیبر، مس، ویتامین B1 و منگنز)، سیب‌زمینی‌های شیرین (سرشار از اسید پانتوتنیک، ویتامین B6، بیوتین و فلاونوئیدهای ضدالتهابی) و زردچوبه (دارای خاصیت ضدالتهابی و استرس) اشاره کرد.

        استفاده از چراغ خورشیدی: نوردرمانی یکی از راه‌های موثر برای درمان اختلال عاطفی فصلی است، چون همان‌طور که اشاره شد نور کم ریتم شبانه‌روزی ما را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. در بازار امروز جعبه‌های نوری وجود دارند که می‌توانید آنها را خریداری کنید. قبل از استفاده از جعبه‌های نور دستورالعمل استفاده از آن را بخوانید و معمولا هر روز در زمان خاصی تنها برای ۳۰ تا ۶۰ دقیقه از این جعبه نور استفاده کنید.

        نشستن کنار آتش: نشستن کنار آتش و گرم کردن خود از طریق شعله‌های آن آرامش خاصی به فرد می‌دهد. برای ایجاد چنین حسی از طریق آتش نیاز نیست که حتما در خانه خود آتش روشن کنید، بلکه می‌توانید از آتش روشن‌شده توسط دیگران استفاده کنید یا با روشن کردن یک شمع در خانه و نشستن در کنار آن احساس آرامش را در خود به وجود آورید و به خود بفهمانید که اجداد شما نیز به مدت هزاران سال برای گرم نگه‌داشتن خود در کنار آتش می‌نشستند و از این لحظه لذت می‌بردند و آرامش می‌یافتند.Everyday Health

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: