کد خبر: ۹۳۲۵۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۷ - ۲۳ دی ۱۳۹۴ - 2016January 13
رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در گفتگوی تفصیلی با شفا آنلاین خبرداد:
شفا آنلاین- رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در پی اظهارات اخیر وزیر بهداشت مبنی بر این که هجمه برعلیه جامعه پزشکی مهندسی شده است؛ گفت: من هم با نظر دکتر هاشمی به طور کامل موافق هستم.


دکتر علیرضا زالی در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این مطب اظهارکرد: به نظر من هم این هجمه ها بر علیه جامعه پزشکی مهندسی شده والبته قابل تعجب است. زیرا در شرایطی که جامعه پزشکی در حال ارائه بهترین خدمات به مردم است چرا شاهد چنین هجمه هایی هستیم.

وی ادامه داد: این در حالیست که طی امسال حدود 800 میلیون خدمات درمانی در اقصی نقاط کشور به مردم ارائه شده؛ در تهران افزون بر 90میلیون خدمت ارایه شده است.

وی خاطرنشان کرد: حال آن که با چنین شرایطی برای ما هم جای تعجب دارد که این حمله عجیب و غریب به جامعه پزشکی به چه معناست. برای نمونه چند مصداق کوچک را بزرگ و آن را به شاکله جامعه پزشکی تسری می دهند و آن را دچار تشویش می کنند که این امر طبیعی نیست و به طور قطع مهندسی شده است.

وی همچنین افزود: یکی از اقدامات ما برای جلوگیری از این هجمه ها بر علیه جامعه پزشکی برگزاری نشست خبری با اصحاب رسانه بود و طی نشستی دیگر با معاونت اجتماعی قوه قضائیه در راستای تلطیف فضای عمومی کشور و ایجاد حمایت های منطقی از جامعه پزشکی، تفاهم نامه ای را امضاء کردیم.

وی اظهارکرد: بخشی از اهداف ما در آن تفاهم نامه آشنایی جامعه پزشکی به امور حقوقی و فرآیندهای جرم زدایی از حوزه پزشکی و سلامت کشور و جزء اصلی این تفاهم نامه بود و از کارهای مهم و عمیقی بود که با قوه قضائیه انجام شد.

Képtalálat a következőre: „‫دکتر زالی‬‎”

زالی تصریح کرد: ضمن این که شورای عالی نظام پزشکی هم در حال تدوین یک استراتژی رسانه ای است تا بر اساس آن با یک نگاه جامع همه ظرفیت های فرایندهای مختلف در نظام صنفی و ارائه خدمات، مشارکت انجمن های علمی و تخصصی و بخش های مرتبط به این سمت حرکت کنند.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور بیان کرد: ما به نهادهای مربوطه نیز اعلام کرده ایم برخی از این هجمه ها که در حال رخ دادن است بهانه هایی را ایجاد می کند که باید این بهانه ها را ریشه کن کنیم؛ زیرا بیشترین گرفتاری ها و مشکلاتی که منجر به بحث های رسانه ای است به بخش اورژانس ها مربوط است؛ در حالی که بسیاری از این مشکلات خطا یا کاستی های سیستماتیک است و ربطی به پزشک ندارد.برای نمونه بیماری که به بیمارستان مراجعه می کند کمبود تخت مراقبت های ویژه کشور را به حساب بی توجهی پزشک می گذارد در حالی که پزشک مقصر نیست.

وی اذعان کرد: برای حل چنین مسائلی به ویژه در بخش اورژانس حداقل در بخش های دولتی پیشنهاد داده ایم پروتوکل ملی برای حمایت از بیماران مراجعه کننده به اورژانس ها طراحی شود .و نامه ای هم برای رئیس جمهور نوشتیم که این را به عنوان یک بسته جداگانه بودجه ای ببینند. مانند تصادفات که پس از مراجعه فرد به بیمارستان دولتی همه خدماتی که در تعریف اورژانس می گنجد برای بیمار رایگان باشد؛ زیرا امکان دارد پول نقدینگی کافی در جیب نداشته باشد و...

زالی همچنین افزود: بنابراین به طور قطع بخش زیادی از مشکلات حل خواهد شد اما فشار این امر نباید روی بودجه ناتوان وزارت بهداشت منتقل شود. زیرا همین الان هم این وزارتخانه با کسری بودجه مواجه است پس دولت برای آن باید یک بسته بودجه ای مستقل طراحی کند.

وی بیان کرد: درعین حال یک نگاه فرآیند محور نیز باید در بحث پزشکی باشد و توجه شود که مقصر بسیاری از مشکلات و نارضایتی مردم در مراجعات مراکز درمانی پزشکان نیستند بلکه این نارضایتی های ناشی از مشکلات فرآیندی، نیازمند اصلاح است که تلاش و همکاری همه دست اندرکاران مربوطه را می طلبد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: