کد خبر: ۹۳۲۴۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۷ - ۲۳ دی ۱۳۹۴ - 2016January 13
شفا آنلاین>اجتماعی>در بررسی‌های انجام شده، مشخص شده است که مهمترین علل نارضایتی در بیماران و اطرافیان، در وهله اول کمرنگ شدن اعتماد و رابطه بین پزشک و بیمار است.
به گزارش شفا آنلاین، برخورد سرد و بی‌روح پزشک و بی‌توجهی وی به گفته‌های بیمار، نگاه از بالا به پایین و تکبرآمیز، همگی از جمله مسائلی هستند که نارضایتی فرد بیمار و همراهان وی را به وجود می‌آورد. همچنین هزینه‌های بالا و بی‌مورد از دیگر عوامل شکایت بیماران است. در بسیاری از موارد، پزشک برای بیمار داروهایی تجویز می‌کند که قیمت بالایی دارد.

در صورتی که همان دارو با قیمت پایین نیز موجود است. گاهی نیز برای بیمار روش‌های تشخیصی زیاد، مانند آزمایش‌ها، سونوگرافی و رادیولوژی‌های بی‌موردی تجویز می‌کند که بدون آنها نیز به راحتی می‌شد بیماری را تشخیص داد. درمان غلط عوارض پس از عمل، درمان غلط و طولانی شدن مدت درمان نیز از جمله موارد دیگری است که باعث شکایت بیماران می‌شود.

       بنابراین پزشکان باید در نظر داشته باشند که رقابت بین همکاران نباید باعث شود تعداد بیماران بیشتری را قبول کنند و اگر در زمینه‌ای تخصص و مهارت کافی ندارد، با فروتنی تمام به بیمار اطلاع دهند و در صورت نیاز، پزشک متخصص دیگری را به وی معرفی کنند. این موارد باید از دوران دانشجویی و تحصیل پزشکی به آنها آموزش داده شود.

 بنابراین اگر اساتید پزشکی از همان دوران آموزش، مفاهیم و الگوهای اخلاقی را به معنای واقعی در دانشجویان پزشکی نهادینه کنند، پزشکان در آینده دقت بیشتری به خرج خواهند داد. راه دیگر پیشگیری از بروز خطا می‌تواند در تغییر نگاه پزشکان به بحث طبابت باشد. شاید اگر پزشکان، به حرفه خود نه به یک شغل پردرآمد و با موقعیت اجتماعی بالا، بلکه به عنوان یک حرفه معنوی و با مسئولیت اجتماعی بالا نگاه کنند، بسیاری از نارضایتی‌های بیماران کاهش پیدا کند. در درمان نیز، در مواردی که پزشکان احتمال بروز خطر را می‌دهند، آن را کامل برای بیمار توضیح دهند و در صورت لزوم، از وی رضایت‌نامه آگاهانه بگیرند.

پزشکان همچنین می‌توانند از رابطین درمانی، مانند مددکاران اجتماعی و روانشناسان استفاده کنند که در روند درمانی بسیار کمک‌رسان هستند و چه بسا در رضایت بیماران نقش مهمی دارند. تمام این موارد نه فقط برای پزشک بلکه برای تیم جراحی و گروه درمانی نیز در نظر گرفته می‎شود. قطعاً پزشکی که تیم جراحی خود را آگاه کند و آموزش دهد چطور با بیماران رفتار کنند و چه مسائلی را در برخورد با آنان باید در نظر بگیرد، از بسیاری از نارضایتی‌ها و شکایات کاسته می‌شود.
سید محمود طباطبایی فر- جراح اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: