شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>علیرضا مرندی، که در دهههای 60 و 70 ، وزیر بهداشت بوده، هماکنون ریاست فرهنگستان علوم پزشکی را به عهده دارد.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید وی در این مراسم در رابطه با
مشکلاتی که سیستم آموزشی در رعایت اخلاق پزشکی به وجود آوردهاست، گفت:
«یکی از خطاهای اصلی ما پزشکان در وهله اول این است که یادمان میرود چرا
پزشک میشویم.
باید به خاطر بیاوریم تمام آنچه که در دانشگاههای پزشکی
خواندهایم و بعدها نیز به دانشمان افزودهایم در خدمت حفظ و ارتقای سلامت
جامعه است. اگر این را از خاطر ببریم، به سادگی از روی بهداشت و آگاهی و
پیشگیری میگذریم، چرا که درمانی در آن وجود ندارد. وظیفه ما به عنوان پزشک
تنها این نیست که صبر کنیم افراد بیمار شوند و سپس برای درمان به ما
مراجعه کنند و بعد هم بدون اینکه به وی توضیح دهیم چه عواملی منجر به
بیماری وی شده، به درمانش مشغول شویم. اینکه اطلاعات و آموزش لازم را به
بیمار نمیدهیم، خود یک خطای پزشکی به حساب میآید. خطای بعدی خطای جمعی و
سیستمیک است. تمام این بیتوجهیها به نظام آموزشی ما بازمیگردد و سیستم
آموزشی ما نیز باید در قبال سلامت جامعه مسئول باشد. سیستم آموزشی ما باید
جامعهنگر باشد و عدالتمحوری را باید در دانشجو و استاد نهادینه کند.
بنابراین آموزش، تحقیقات و دستاوردهای ما همه باید بر اساس سلامت جامعه بنا
شود و با نیازهای جامعه مطابق باشد. آموزش ما اکثراً به خدمات بستری محدود
میشود. چرا که در آن، موقعیت و پرستیژ بهتری وجود دارد و درآمد نیز بیشتر
است. در نهایت تعداد زیادی پزشک متخصص و فوقمتخصص داریم که مراجعه به
آنها تنها برای بیماران هزینه بیشتر به دنبال دارد.» اما چه راهکاری برای
بهبود سیستم آموزش پزشکی وجود دارد که میتواند اخلاق پزشکی و رعایت آن را
در نظام پزشکان ارتقا دهد؟ وی پاسخ داد: «تنها ملاک ما برای انتخاب اینکه چه کسی
در حیطه پزشکی آموزش ببیند، نباید تنها دانش و آزمون کنکور باشد. اخلاق
پزشکی، چند واحد درس در دوره پزشکی نیست که گذارندن آن به معنی تفهیم آن
باشد. بلکه تمام اساتید، نه تنها اساتیدی که اخلاق را تدریس میکنند، همگی
باید خود الگویی برای رعایت اخلاق برای دانشجویان باشند.
در تمام مراحل
آموزش پزشکی، دانش و بینش دانشجو به صورت تستی محک زده میشود که شیوه
نادرستی است. اکثر دانشجویان نیز به سودای پزشکی وارد این حوزه میشوند، نه
تامین سلامت جامعه. بنابراین وظیفه سیستم آموزشی است که این موارد را برای
دانشجو مهم جلوه دهد. با این همه، مهمترین مسئله در پیشگیری از خطاهای
بیشتر، اطلاع پزشکان از عواقب آن است.
بسیاری از پزشکان اطلاع زیادی راجع
به قوانین ندارند و اطلاعات آنان نسبت به آییننامهها و مصوبات دولتی
بسیار کم است. در نتیجه یکی از عواملی که میتواند جلوی بروز خطا را بگیرد،
اطلاعرسانی به پزشکان است. تشکیل همایشهای متعدد، شاید بتواند عده
محدودی از آنها را مطلع کند، اما قطعاً اطلاعرسانی به پزشکان کل کشور نیاز
به توجه و نیروی بیشتری دارد.