کد خبر: ۹۳۱۱۴
تاریخ انتشار: ۰۲:۱۵ - ۲۳ دی ۱۳۹۴ - 2016January 13
محققان تیم دانشگاه گلاسکو با ساختن دوربین‌های قابل بلع یا به اصطلاح قرص‌های ویدئویی (video pills)، برای بهبود تصویربرداری و شناسایی سرطان حنجره و دستگاه گوارش گام‌های جدیدی برداشته‌اند.
 به گزارش شفا آنلاین،  این قرص‌های ویدئویی جدید قادر به تابش نور فلورسنت هستند و به محققان اجازه می‌دهند تا بهتر بتوانند به تجزیه‌و تحلیل تصاویر بپردازند. استفاده ازسیستم حسگرهای جاسازی شده در قرص‌های کوچک قابل بلع، رویداد چندان جدیدی به حساب نمی‌آید.
 مطالعاتی که به بررسی این ایده پرداخته‌اند به سال 2011 باز می‌گردند و در نهایت سال 2014 این دستگاه توانست تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا را به دست آورد. اکنون دانشگاه گلاسکو به دنبال بهبود این فن‌آوری و تولید نور فلورسنت به‌وسیله آن است.

       راه‌حل‌های کنونی که از نور مرئی برای روشن کردن درون بیماران استفاده می‌کنند، پزشکان را وادار به قضاوت شخصی برای تجزیه‌وتحلیل می‌کند. اکنون این گروه از یک تکنیک تصویربرداری پیشرفته نیمه‌رسانای تک پیکسلی استفاده کرده‌اند که در آن از نور فلورسنتی که از یک قرص کوچک ساطع می‌شود برای بهبود قابلیت‌های این روش استفاده کرده‌اند. این دستگاه می‌تواند تا 14 ساعت در دستگاه گوارش باقی بماند.

       استفاده از نور فلورسنت می‌تواند تشخیص سرطان را به مراتب ساده‌تر کند، زیرا به‌راحتی می‌تواند جریان خون شدید را که حامی رشد تومورها است، شناسایی کند. درحالی‌که این عناصر به‌سادگی در هنگام بررسی با نور مرئی نادیده گرفته می‌شوند. علاوه بر این می‌توان از این طریق آنتی‌بادی‌های مرتبط با سرطان را در این بیماران بهتر ردیابی کرد.
       آزمایش‌های اولیه این سیستم مثبت بوده است و تیم تحقیقاتی عملکرد آن را مطابق با پیش‌بینی‌ها برآورد کرده‌اند. برنامه این تیم ادامه تکامل این روش با استفاده از ادغام تکنولوژی‌های بیشتر برای بهبود کارایی آن است. این مقاله در مجله Scientific Reports منتشر شده است.
GizMag
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: