کد خبر: ۹۳۰۰۸
تاریخ انتشار: ۲۲:۵۰ - ۲۰ دی ۱۳۹۴ - 2016January 10
شفا آنلاین>سلامت>متخصصان دندانپزشکی از اوضاع نا‌مساعد خود گلایه دارند و وزارت بهداشت هم می‌گوید همچنان 40 درصد مردم از خدمات مناسب دندانپزشکی بی‌بهره‌اند.
به گزارش شفا آنلاین، این روز‌ها شاهد گلایه‌ عده‌ای از متخصصان دندان پزشک هستیم که برای اطلاع از علت آن پای صحبت یکی از آن‌ها نشستیم. 

این متخصص می‌گوید: تمام مشکلات بر می‌گردد به عدم رعایت مقررات و توسعه بی‌رویه و غیر ضرور مراکز آموزشی که ناشی از فشار‌های مسئولین است. بر اساس مقررات شورای گسترش ابتدا باید نیاز به تاسیس یک دانشکده در کشور و منطقه جغرافیایی خاص اثبات شود. در این صورت موافقت اصولی داده می‌شود و پس از تکمیل نیازهای ساختمانی سخت افزاری تجهیزاتی و تامین هیئت علمی براساس استانداردهای مصوب موسسه‌ای به صورت مشروط اجازه پذیرش دانشجو می‌دهند. بر این اساس دانشگاه باید خود توان تامین هیئت علمی داشته باشد وحق مطالبه آن از وزارت بهداشت را ندارد.

این تنها یکی از مشکلات متخصصان دندانپزشکی است
وی افزود: با کمال تاسف همه مقررات زیر پا گذاشته شده است. گویا تاوان تامین استاد بیش از شصت دانشکده دندانپزشکی را فارغ التحصیلان این رشته باید بپردازند. بسیاری از این دانشکده‌ها هنوز ساختمان و تجهیزات ندارند و دانشجوی سال دوم یا سوم دارند. از طرفی باید وحدت رویه در سنوات تعهد بین پزشکی و دندانپزشکی باشد. در واقع این ظلم باید بالسویه باشد. سنوات تعهد هم باید به خصوص در مناطق دوردست به حد‌اقل برسد. 

وی در ادامه گفت: براساس نتایج پروژه نیاز سنجی امروز نیاز کشور ما صرف نظر از سیل ورود فارغ التحصیلان خارج از کشور بیش از ده دانشکده نیست. مسئولین وزارت بهداشت فعلی گرچه نقش زیادی در توسعه حیرت آور دانشکده‌ها نداشتند اما در اصلاح روند غلط ایجاد شده ضامن هستند و باید حرکت جدی داشته باشند. در یک بازه زمانی خاص چهل دانشکده دندانپزشکی اضافه شد بدون هیچ ضابطه‌ای در حالی که این عدد در پزشکی بیش از سیزده نیست. 

لازم به ذکر است که جمعی از متخصصان بیانیه‌ای را در این رابطه تنظیم کرده‌اند که متن آن به قرار زیر است: 

با سلام خدمت دوستان عزیز و فرهیخته 

ضمن سپاس از مشارکت و تاثیر گذارى همه دوستان تا این لحظه 
همانطور که اطلاع دارید بنده نماینده حرکت اعتراضى شکایت از وزارتخانه به دیوان عدالت ادارى هستم که در ٢۴ دانشگاه کشور موفق شدیم حدود ٣۵٠ نفر از همکاران بصورت کاملا منظم و موفق با جمع آورى هزینه اى حدود ۴٠٠ میلیون تومان براى استفاده از وکیل، دادخواستهاى بسیار عالى تحویل دیوان کنیم که در حال حاضر پروسه در حال پیگیرى است. 

بنده اخیرا افتخار پیدا کردم که همراه نمایندگان شما دوستان براى حرکات اعتراضى و تجمع بشوم و شاهد زحمات بى وقفه دوستان نماینده براى همه همکاران بوده‌ام و معتقد هستم که حرکت اعتراضى حاضر مکمل شکایت مذکور خواهد بود و اگر با قدرت و اتحاد جلو برویم خواهیم توانست نتایج مورد نظر را با اطمینان بیشتر و سریع‌تر از شکایت بدست بیاوریم. 

طبق صحبتهایى که انجام شد قرار بر این شد که بنده به عنوان سخنگوی گروه نمایندگان براى هماهنگى کامل بین تمام اعضا، از این لحظه در خدمت شما باشم. چرا که مراحل نظر خواهى و سند نویسى را با راى همه پشت سر گذاشتیم و وارد مرحله مهمى از حرکت شده‌ایم که با توجه به پاسخ امروز وزارتخانه حرکت اعتراضى جمعى در پیش داریم. 

 در این مرحله براى اینکه شما دوستان دچار سر در گمى نباشید و بدون اتلاف وقت و انرژى در جریان اقدامات بعدى قرار بگیرید وجود یک هماهنگ کننده و سخنگو را لازم دانستیم که امیدوارم اعتبار انجام این وظیفه را از طرف شما داشته باشم. 

در این مدت که شما دوستان مرتب جویاى روند کار می‌شدید و حتى اقداماتى مانند راى گیرى یا غیره انجام دادید ما در جریان امور بودیم و برنامه ریزى دقیق و مشخص براى تمام مراحل بعدى کار داشتیم ولى از آنجا که هر اقدامى باید در وقت خودش انجام گیرد سکوت کردیم و تنها حفظ آرامش و اتحاد گروه را دستور کار قرار دادیم. 

از این لحظه اگر اجازه بفرمایید بنده به نمایندگى از نمایندگان محترم در خدمت هستم تا برنامه ریزى هاى بعدى را خدمت شما اعلام کنم و همینطور شما دوستان هم بتوانید تصمیمات و قوانین کار را از این لحظه به بعد دنبال کنید تا بتوانیم با بازدهى صد در صد پیش برویم. 

دوستان امروز از سوى وزارتخانه خبر آمد که علیرغم توصیه هاى وزیر محترم مبنى بر همکارى با معترضین، مخالفت‌ها و کارشکنیهاى آقاى دکتر عسگرى در جلسات متعدد در وزارتخانه، سد راه ما براى رسیدن به سند مطالباتى و به سخره گرفتن دستورات وزیر بهداشت مملکت شده و متاسفانه مشخص شد که پس از ۶ هفته جلسات متعدد، ایشان و یا هر مقام دیگرى که سنگ اندازى کرده هیچ ارزشى براى عمر و مال و جان و اعتبار ما قائل نیستند و انگار که ما فقط مهره هایى که هستیم که قرار هست بسوزیم تا وسیله محبوبیت آن‌ها نزد مردم و پیشرفت سیاسىشان شویم. 

به هر حال مدت صبر کردن به پایان رسیده است و زمان آن هست که براى حمایت از دستورات وزیر محترم و رسیدن به مطالباتمان که همانا کاهش مدت طرح و اعطاى پروانه مطب از ابتدا و تغییرات دیگر جهت تعطیلى دانشکده هاى جدید و کاهش ظرفیت براى داشتن آینده شغلى که حقمان هست، حرکت همگانى و قدرتمند بدون در نظر گرفتن تفاوت‌هایمان مثل عام و خاص را شروع کنیم. 
این حرکت باید بصورت سریع قبل از اینکه سرد شود انجام شود و مطمئنا براى همه سخت خواهد بود ولى می‌دانید که مهم‌ترین کار زندگى شغلى ما خواهد بود و اگر پشت هم نباشیم شاید دیگر هیچوقت فرصت تکرار آن پیدا نشود و ما می‌مانیم و عمر بر باد رفته، در آمد ناچیز و بلاهایى که روز به روز بیشتر بر سرمان خواهد آمد. 

شنبه ١٩ دى ماه ساعت ٩ صبح روبروى ساختمان وزارت بهداشت با حضور همگانى با همراه داشتن روپوش سفید و پلاکاردهایى با محتواى عمل به قانون مصوب مجلس و اعطاى پروانه در ساعات غیر ادارى حضور خواهیم داشت. 

دوستان عزیز این تاریخ شاید براى همه می‌سر نباشد ولى طبق بحثهاى بسیار و در نظر گرفتن جوانب کامل مثل انتخابات، تجمع احتمالى همکاران رادیولوژیست در ٢۶ دى و لزوم اقدام سریع و ضربتى به صلاح هست که روز شنبه همه با یک صدا در کنار هم حقوق خود را از ظالم بخواهیم. لطفا سریعا اقدامات لازم براى حضور را انجام دهید. 

با تشکر 

از طرف گروه نمایندگان

حال به سراغ معاون درمان وزارت بهداشت رفتیم و پاسخی برای نبود اقدامی موثر در جهت رفع مشکلات متخصصان دندانپزشکی را از وی جویا شدیم. 

محمدآقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت با ذکر اقداماتی که در وزارت بهداشت برای تامین نیاز مردم در حوزه خدمات دندانپزشکی صورت گرفته است، گفت: با وجود اقدامات فراوانی که وزارت بهداشت برای ارائه خدمات دندانپزشکی انجام داده است از جمله کلینیک‌های دندانپزشکی اما هنوز ۴۰ درصد از مردم دسترسی مناسب و کافی به خدمات دندانپزشکی ندارند و این یک شکاف عظیم در این حوزه است که لزوم سرمایه گذاری و تنظیم بازار در این حوزه را  ضروری می‌سازد.
 
وی در خصوص گلایه‌ متخصصان دندانپزشکان از اقداماتی که باید جهت رفع مشکلات این حوز انجام می‌شد، گفت: در حوزه خدمات دندانپزشکی سرمایه گذاری دولتی و دانشگاهی نداشته‌ایم و تقریبا میزان مشارکت ۱ تا ۵ درصد بوده است. مردم به علت بالا بودن هزینه خدمات دندانپزشکی به ویژه در بخش خصوصی توان پرداخت را ندارند لذا ضرورت دارد دانشگاه‌ها با ایجاد کلینیک‌های دندانپزشکی سطح ۱ که هم اکنون هم آغاز و شیفت شب آن هم فعال شده است، می‌تواند کمک کننده باشند. همچنین ۲۰۰ پلی کلینیک‌های تخصصی در حال ساخت و اختصاص یک طبقه آن به خدمات دندانپزشکی و ۵۰۰ یونیت دندانپزشکی در دست اقدام بوده است. 

آقاجانی افزود: برای اینکه دندانپزشکان متخصص و عمومی که تعهد خدمت دارند به خوبی بتوانند فعالیت کنند، نیاز به ساخت و تجهیز مراکز است تا هم پزشکان این حوزه عرصه کار داشته باشند و هم مردم امکان دریافت خدمت با هزینه پایین را داشته باشند که با تلاش‌های وزارت بهداشت و دانشگاه‌ها سعی داریم که کمی از مشکلات این متخصصان و مردم را کم کنیم. 

وی در ادامه گفت: عرصه دندانپزشکی به خاطر اینکه سرمایه گذاری مناسبی در این زمینه انجام نشده است، حوزه پرچالشی است و دندانپزشکان هم در دانشگاه‌ها به دلیل ارائه خدمت تمام وقت دچار مشکل می‌شوند و مردم هم برای دریافت خدمات با مشکل مواجه هستند پس ضرورت دارد که به این حوزه ورورد داشته باشیم ولی راه طولانی در پیش است. حرکاتی در این جهت از جمله راه اندازی دو شیفت در مراکز درمانی و بهداشتی و آغاز فعالیت‌های دندانپزشکان در مراکز درمانی در روستا‌ها شروع شده است و وزارت بهداشت با اختصاص منابع از آن‌ها حمایت می‌کند.
 
معاون درمان وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: با تکمیل ۲۵۴ کلینیک‌ دندانپزشکی ویژه تلاش داریم که همه این کلینیک‌ها بخش خدمات دندانپزشکی نیز داشته باشند که می‌تواند تا حدودی در رفع مشکلات متخصصان دندانپزشکی و مردم موثر باشد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: