کد خبر: ۹۲۹۳۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۶ - ۲۰ دی ۱۳۹۴ - 2016January 10
شفا آنلاین>اجتماعی> در معاونت امداد و درمان سازمان بسیج جامعه پزشکی، در بحث پاسخ به حوادث و بلایا و در راستای افزایش سطح آمادگی‌ها و ارائه خدمات مراقبت از سلامت در حین حادثه ، تمرین‌هایی را جهت ایجاد آمادگی‌های بیشتر قبل از وقوع حادثه سرلوحه اقدامات خود قرار دادیم تا اینکه به برپایی بیمارستان‌های صحرایی و ثابت و اعزام تیم‌های بهداشت و درمان تخصصی و عمومی به مناطق محروم رسیدیم.
به گزارش شفا آنلاین، فعالیت‌های حرفه‌ای که دراین سطح در مناطق محروم در بحران‌هایی مانند زلزله شمبه، ورزقان و سیل سیستان یا سایر بلایا، انجام شد که درکنار فعالیت‌های جهادی در حوزه مدیریت بحران و سلامت، فعالیت‌های پژوهشی صورت گرفت.

 تمرکز ما بر ارزیابی عملکرد بیمارستان‌های صحرایی است، دنبال این هستیم که یک الگوی ملی برای ارزیابی عملکرد بیمارستان‌های صحرایی ارائه بدهیم. مانند الگوی ملی ارزیابی عملکرد بیمارستان های شهری و نظامی.

       دراین راستا در هر بیمارستان صحرایی با نخبگان این حوزه وارد مذاکره شدیم، طی مصاحبه و بازدیدهایی که صورت گرفت، سنجه‌هایی مشخص شد. تا درنهایت به مدل ارزیابی عملکرد بیمارستان صحرایی برسیم و بیمارستان صحرایی را رتبه‌بندی کنیم. مثلا بیمارستان صحرایی استان خوزستان رتبه یک، بیمارستان صحرایی سیستان و بلوچستان رتبه دو و...

       به همین منظور، تیم پژوهشی حاضر در طرح ابتدا یک مطالعه تطبیقی در حوزه ارزیابی عملکرد در بیمارستان‌ها را انجام داد و بعد عوامل موثر در ارزیابی عملکرد را مشخص کرد. درپی این هستیم تا این عوامل موثر در ارزیابی را در بیمارستان‌های صحرایی خود به عنوان سنجه‌های ارزیابی مشخص کنیم و بعد به دنبال سنجش همین سنجه‌ها باشیم. شش ماه تا یکسال آینده نیز مدل ملی عملکرد بیمارستان‌های صحرایی را ارائه می‌دهیم.

       تجارب سایر کشورها هم می‌تواند برای ما ایده ایجاد کند. مثلا در حادثه منا هم واضح بود که چرخه مدیریت بحران، چه پاسخ، چه مواجهه و چه آمادگی در عربستان رعایت نشده بود. اصول اولیه مواجهه با بلایا که توسط کارگروه مدیریت ما دربسیج جامعه پزشکی که اتاق فکر کنگره است، پیشنهاد 40 ماده‌ای بود که خطاب به بانکی‌مون و روسای جمهور کشورهای مختلف ارائه شد.

مبنی براینکه اگر دولت عربستان این نکات ساده را رعایت می‌کرد، به راحتی می‌توانست از وقوع حادثه عظیم و دلخراش جلوگیری کند. حوادث در کشورهایی که از لحاظ مدیریت و مقابله با حوادث و بلایا به پختگی رسیده‌اند، چه در ابعاد انسانی و چه در ابعاد مالی کم‌ترین آسیب و خسارت را دارد. لذا سمینارهای بین‌المللی باید محلی برای انتقال تجارب و افزایش توانمندی‌ها باشد.

روح الله قائد امینی معاون امداددرمان و کار آمدی سازمان بسیج جامعه پزشکی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: